Köpråd: Audi A6, C6

DasVorsprung
3 augusti 2021 · 6 Inlägg

Tänkte köpa en Audi A6 C6 quattro, helst en diesel motor då jag hört dåligt om bensin motorerna.
Vilken diesel motor skall man köpa med tanke på att den inte ska dra så mycket, har diskuterat med min pappa om en 2.7 (efarenhet om bilar i många år) och säger att 2.7 och 3.0 drar mer än 10 liter och att jag ska köpa en 2.0 istället. 
Tror verkligen inte att Audi har en 2.0tdi med quattro på C6, men min större fråga är om man ska välja 2.7 eller 3.0 med tanke på hur mycket dem drar.
Min budget är runt 40-80k och vet inte om detta kan ge bra info men jag och min flickvän ska bila ner till Kroatien nu i vintern, ska man köpa då en allroad eller något liknande?

Cuefa Ain't no place like home...
3 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

Ska du ha en C6 med diesel och quattro är det bara V6 TDI som finns, 4-cyl DTI quattro kom inte förrän på C7 och ganska sent även på dem.
En 3.0TDI quattro med manuell växellåda går att köra rätt snålt, men dessvärre är dessa vagnar dels ovanliga, dels sönderskattade i det här landet.
2.7 eller 3.0 spelar inte så stor roll gällande förbrukning, men det är vanligare med 3.0 så kolla efter en så sen sådan som din ekonomi tillåter, är min rekommendation.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
DasVorsprung
3 augusti 2021 · 6 Inlägg

Cuefa skrev:
Ska du ha en C6 med diesel och quattro är det bara V6 TDI som finns, 4-cyl DTI quattro kom inte förrän på C7 och ganska sent även på dem.
En 3.0TDI quattro med manuell växellåda går att köra rätt snålt, men dessvärre är dessa vagnar dels ovanliga, dels sönderskattade i det här landet.
2.7 eller 3.0 spelar inte så stor roll gällande förbrukning, men det är vanligare med 3.0 så kolla efter en så sen sådan som din ekonomi tillåter, är min rekommendation.

Finns 3st som är jag är intresserad, skatten på alla är runt 7000Kr, tur att man tog bort 20k med tanke på att tanka, försäkring osv men aldrig trodde jag skatten skulle vara så dyr, visst kanske vid 3-5k men inte mer. Hittade en Allroad 3.0tdi som är manuell och är 200Kr billigare i skatt, är dock inte redo att köpa en bil med sån dyr skatt. Tror jag måste se över min och flickvänens ekonomi långsiktigt. Tack för svaret dock!

Cuefa Ain't no place like home...
3 augusti 2021 · 4 628 Inlägg

DasVorsprung skrev:

Cuefa skrev:
Ska du ha en C6 med diesel och quattro är det bara V6 TDI som finns, 4-cyl DTI quattro kom inte förrän på C7 och ganska sent även på dem.
En 3.0TDI quattro med manuell växellåda går att köra rätt snålt, men dessvärre är dessa vagnar dels ovanliga, dels sönderskattade i det här landet.
2.7 eller 3.0 spelar inte så stor roll gällande förbrukning, men det är vanligare med 3.0 så kolla efter en så sen sådan som din ekonomi tillåter, är min rekommendation.

Finns 3st som är jag är intresserad, skatten på alla är runt 7000Kr, tur att man tog bort 20k med tanke på att tanka, försäkring osv men aldrig trodde jag skatten skulle vara så dyr, visst kanske vid 3-5k men inte mer. Hittade en Allroad 3.0tdi som är manuell och är 200Kr billigare i skatt, är dock inte redo att köpa en bil med sån dyr skatt. Tror jag måste se över min och flickvänens ekonomi långsiktigt. Tack för svaret dock!

Inga bekymmer.

Tyvärr är det så att med 80kkr som max budget blir det nog svårt att få tag på en bil som är ny nog att ha låg skatt, men som är tillräckligt gammal för att erbjuda mycket utrustning och attraktiv drivlina.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Stream Statstjänsteman
3 augusti 2021 · 125 Inlägg

hejsan,
dieselns skatt är hög men ok om du kör många mil, men du har inte funderat på en bensinare där felen är åtgärdade? Det där med hörsägen kan vara lite lurigt

Edit: 2.7 blev ingen storsäljare vad jag vet, en 3.0:a tdi kan du nog hitta med mycket utrustning dock många mil med tanke på budget

Senast redigerat av Stream (3 augusti 2021)

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
simlar
3 augusti 2021 · 5 516 Inlägg

En kompis körde en vinter en 07as A6 3.0TDI Quattro 6-växlad manuell.
Hade gått 28k mil vid inköp, vattenpumpen totalrasade 200mil senare men det fick han på garanti genom bilhandlaren.

Den bilen pendlade han 16mil per dag, 110km/h E4.
Snittförbrukning på 0,6L/mil.

Dyr i skatt och försäkring dock.
1100kr/mån helförsäkring betalade han, då 24år gammal.
Skatt minns jag inte, runt 5000kr har jag för mig.
Han sålde den efter vintern pga för dyra fasta kostnader, ej värd den månadskostnaden.
Körde själv då en 09as Passat 2.0tdi 4motion 6-växlad manuell som kostade hälften i försäkring, billigare skatt och halva inköpspriset men samma bränsleförbrukning och rymligare invändigt.

Senast redigerat av simlar (3 augusti 2021)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
DasVorsprung
4 augusti 2021 · 6 Inlägg

Stream skrev:
hejsan,
dieselns skatt är hög men ok om du kör många mil, men du har inte funderat på en bensinare där felen är åtgärdade? Det där med hörsägen kan vara lite lurigt

Edit: 2.7 blev ingen storsäljare vad jag vet, en 3.0:a tdi kan du nog hitta med mycket utrustning dock många mil med tanke på budget

Egentligen ville jag ha en bensinare, men kollade runt mycket om dem och folk hittade bara problem med bilarna och reko diesel bilarna istället. Kollade runt blocket innan också och såg bara tfsi motorer, om de fanns tsi motorer så skulle jag hellre köpa den istället för diesel, med tanke på att min brorsa hade en golf tsi, haft den nästan 6 år och bara ett problem kom fram, och det var inte ens motorn som hade fel. Dock konstigt att Audi använde inte tsi motorer men vw använde&använder. Kanske köpa en C5 med 1.8T motor?

DasVorsprung
4 augusti 2021 · 6 Inlägg

simlar skrev:
En kompis körde en vinter en 07as A6 3.0TDI Quattro 6-växlad manuell.
Hade gått 28k mil vid inköp, vattenpumpen totalrasade 200mil senare men det fick han på garanti genom bilhandlaren.

Den bilen pendlade han 16mil per dag, 110km/h E4.
Snittförbrukning på 0,6L/mil.

Dyr i skatt och försäkring dock.
1100kr/mån helförsäkring betalade han, då 24år gammal.
Skatt minns jag inte, runt 5000kr har jag för mig.
Han sålde den efter vintern pga för dyra fasta kostnader, ej värd den månadskostnaden.
Körde själv då en 09as Passat 2.0tdi 4motion 6-växlad manuell som kostade hälften i försäkring, billigare skatt och halva inköpspriset men samma bränsleförbrukning och rymligare invändigt.

Tänkte efter Passat med tsi motor, men är inte säker om dem håller länge, tänker inte köpa en säsong bil utan ha bilen i flera år, om det är möjligt. Men tack för tipset iaf!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang