Vettemannen skrev:
Mossan1 skrev:
Och sist men inte minst:
Ett rosthål är ALLTID mycket större än vad som syns. Man får kapa bort mycket innan man når frisk plåt att svetsa i.
Och kapa inte bort hejvillt om det inte är rakt och slätt. Ofta vill man ha gamla hörnet/vinklar/kanter kvar att utgå ifrån, så ta bort sådant så sent som möjligt.
Viktigt!
Tänk på att ta bort golvmattan för brandrisken och ha gott om BRANDSLÄCKNINGSUTRUSTNING till hands.
Steg1 kväv elden
Steg2 Blås med tryckluft
(Blåser ut skaplig brand, faktiskt)
Steg3 spraya/ häll vatten
Sista hand pulversläckaren.
Saneringen efter en pulversläckare är enorm, men givetvis bättre än uppbrunnen bil och vad det ev tar mer med sig. Garaget, tex....
En brandfilt (också för dig) och en eldvakt som tidigt ser ev eld i bilen är ovärderligt.
Vi har på jobbet råkat ut för pulversläckare i servicebilar som saknat plombering och blivit utlösta av någon anledning och
fy fan vilket saneringsarbete det blir. Som Mossan 1 skriver....sist pulversläckaren.
/Benny
Instämmer i att saneringsarbetet kan bli enormt efter pulversläckare.
Ett alternativ som jag aldrig har provat är att spruta skyddsgas, från MIG-svetsen, på brandhärden.
Någon som provat detta?
Har ju alltid en lös reservflaska med skyddsgas i garaget.
Jag har alltid pulversläckare och brandfilt i mina bilar.
Krav vid offroadkörning och av MHRF för att få "veteranbilsförsäkring", men har det i övriga bilar med.
Som räddningsfordon vid rallycross hade jag dubbla 12-kilos i både Wranglern och i Defendern.
Engång satt jag inne i en OPEL och svetsade förarstolens högra sidas infästning i golvet - en spricka i golvet.
Missade att bensinledningen, som var av plast, låg där.
Släckte med pulversläckare inne i garaget.
Lovade mig själv att alltid kolla bensinledningar före golvsvetsning samt att aldrig mer använda pulversläckare.
Lik förbannat!
Några år senare började en Eberspächer brinna.
Men den här gången utanför garaget, som tur var.
Ändå en del sanering.
B t w så kan jag berätta att när trycket sjunker ner under det gröna så återställer jag det genom att koppla en tryckluftslang till det oreglerade uttaget direkt på trycklufttanken.
Därefter håller jag ett renblåsningsmunstycke mot brandsläckarens munstycke
Trycker på "avfyraren" på bandsläckaren och fyller upp en bit in på det gröna området på brandsläckarens manometer.
Man MÅSTE även komma ihåg att skaka brandsläckaren då och då.
Annars kan pulvret klumpa ihop sig så att det endera blir stopp i munstycket eller att det bara kommer luft ur munstycket.