Audi 100 Turbo är svår/nästan omöjlig att starta när den är varm.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Jag hade kollat om insprutningsdetaljena funkar och har rätt värde när motorn är både varm och kall.
Kan det verkligen vara något annat?!

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
11 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kan det verkligen bli sånt tryck via returledningen? -Det är ju bara bränslepumpen som kan skapa det trycket!?

Vad menar du med "Insprutningsdetaljer"? Spridare (har inte kollat dem), Bränslepump (funkar perfekt), Bränsleackumulator (Har inte kollat den men motorn startar direkt när den är kall), Bränslefilter (har inte kollat det, men motorn går ju bra när den går).
Det konstiga är att när man länge stått och malt med startnotorn kan man ibland känna bränsledoft? -Inte alltid,men ibland. Frågan är var i så fall bränsledoften kommer ifrån? -Tanklocket? Det finns inget bränsle under bilen och ingen bränsledoft i motorrummet.

Senast redigerat av jaka54 (11 augusti 2018)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 augusti 2018 · 4 917 Inlägg

Jag skulle skrivit spridare , för kan det vara något annat egentligen?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zzr94092
11 augusti 2018 · 4 385 Inlägg

Kolla bränsletrycket,framförallt om trycket kvarstår en tid, hur länge vet jag inte på din bil..

jaka54
11 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Var kollar jag det? Genom att koppla bort anslutningen på bränslefiltret och koppla in en manometerklocka?

zzr94092
11 augusti 2018 · 4 385 Inlägg

Sitter det ingen "typ däckventil" i motorrummet? Kan inte din bil tyvärr hur det ser ut under huven.
Men försvinner trycket så fort du stänger av motorn så läcker spridarna..

jaka54
12 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Finns ingen ventil! Frågan är var jag ska mäta bränsletrycket!? Antar att jag kan ta bort anslutningen på bränslefiltret och koppla in en mätklocka men det skulle vara bra om någon kunde verifirera detta.

jaka54
19 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
En uppdatering...
Fick kontakt med en meck på VAG som kunde gamla Audi 100.
Han sa att något övertryck ska det inte vara i tanken! Han sa. -Kolla att backventilen baktill vid  tanklocket (vid bensinpumpen) funkar och att backventilen vid kolkanistern som sitter bakom höger framhjul funkar.
Kollade i dag och backventilen som ska lufta tanken släpper igenom luft liksom backvenilen vid kolkanistern. (Kollade genom att blåsa tryckluft genom hela slangen bakifrån och man hörde tydligt att luft gick in i kolkanistern).

Pratade med brorsan idag han har under senaste veckan kört med tanklocket "öppet" (löst åtdraget) och kollade på hans tanklock som är ett original Audi 100 lock.
Locket är precis likadant som på min Audi 100 från -89;  ett rött originallock med fyra små hål på ändytan som vetter in mot tanken. -Prövade att både suga och blåsa genom de fyra hålen på både mitt och brorsans tanklock och när man sög hördes det tydligt att luft gick genom hålen. När man blåste var det svårare att höra något men de verkade uppföra sig likadant.

När jag satte tillbaka mitt tanklock i min Audi vred jag det så att man hörde "knackljuden" (det låter så när man vrider fast locket i botten).
Brorsan reagerade och sa att så gör aldrig han!
Nähä tänkte jag. -Hur gör du då?? -Nej jag bara vrider locket i botten (men aldrig så hårt så att han hör" knackandet" (hur han bär sig åt för att undgå det då knackandet uppstår direkt när man vrider locket i botten) och sedan låser jag fast locket!- Så du vrider det inte så hårt att du hör "knackljuden"?! -Nej! Sa han!

Då frågar man sig: Kan det vara så att hans tank inte ventilerar genom tanklocket på grund av att han inte vrider tanklocket så pass att han hör "knackljudet"??
Ska förtydliga att knackljudet är som "rachetljudet" i en spärrnyckel.
Nu har han vridit fast locket så vi får se vad som händer under veckan. Med tanklocket löst så har motorn  uppfört sig perfekt och t.om startat snabbare varm än kall.
Forsättning följer...

jaka54
27 augusti 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Startar man brorsans Audi och låter motorn gå någon minut och sedan öppnar tanklocket så säger det Pssssss ut tanken!  -Högt och tydligt! I min Audi hörs ingenting när man öppnar locket.
Det konstiga är att efter att han dragit fast tanklocket ordentligt  och låst så startar nu motorn nästan lättare varm än kall...

jaka54
22 september 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Felet kvarstår! Brorsan besiktiga bilen i måndags och allt gick bra men när han skulle  köra ur besikningshallen så startade inte motorn....Han fick hjälp att rulla/skjuta ut bilen och då startade motorn direkt och likadant har det tydligen även varit tidigare. Skjuta igång går bra men det går inte att starta med startmotorn när motorn är riktigt varm.
Mätte upp bränsletrycket idag till 6,5bar före bränslefiltret. Stänger man av motorn sjunker trycket ner till 3 bar och håller sig sen stadigt  på 2,5bar( i timmar).
Vad är det för skillnad på att starta motorn med startmotor och skjuta igång bilen? -Begriper ingenting?!

zzr94092
22 september 2018 · 4 385 Inlägg

Har haft en startmotorn som fältade ut,  var glapp i lagringen ,motorn startade inte trots dubbla batt.bytte startmotorn, funkade som det ska med nya starten.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september 2018 · 17 470 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Felet kvarstår! Brorsan besiktiga bilen i måndags och allt gick bra men när han skulle  köra ur besikningshallen så startade inte motorn....Han fick hjälp att rulla/skjuta ut bilen och då startade motorn direkt och likadant har det tydligen även varit tidigare. Skjuta igång går bra men det går inte att starta med startmotorn när motorn är riktigt varm.
Mätte upp bränsletrycket idag till 6,5bar före bränslefiltret. Stänger man av motorn sjunker trycket ner till 3 bar och håller sig sen stadigt  på 2,5bar( i timmar).
Vad är det för skillnad på att starta motorn med startmotor och skjuta igång bilen? -Begriper ingenting?!

Som svar på din fråga:
När startmotorn går skickas bensin in i cylindrarna. När den knuffas igång så får den klara sig på den soppa som finns i systemet tills den startar.

Sen om det gör dig klokare vet jag inte smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
22 september 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Startmotorn funkar perfekt så att det skulle bero på den har jag svåt att tro ,dessutom har vi kört med en annan startmotor tidigare och det var likadant då ...stundtals , långt ifrån  alltid, var det omöjligt att starta motorn när den var varm.
Och brorsan har tagit bort stiften när den inte gått att starta...helt torra!

Senast redigerat av jaka54 (22 september 2018)

BosseN58
14 augusti 2021 · 13 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan ringde och berätade att han hört ett hissande ljud av luft när han öppnat tanklocket!!
Kan det vara så att det på något sätt blir vakum i tanken och att det är problemet???

Det är kollanistern som måste bytas till slut rycker bilen när man håller hög fart en stund! Jag bortar ett 1,5 mm hål i tanklocket problem löst!

BosseN58
14 augusti 2021 · 13 Inlägg

caromania skrev:
Har den kolkanister? Och jo, ett undertryck i tanken är normalt. Tanken är att tanken inte ska ventilera rakt ut i atmosfären. Därav undertrycket. Men det kan ju såklart bli för stort.

Edit: i äldre bilar saknas undertrycket men då pratar vi oftast förgasarbilar med äldre bränslesystem. Kanske är Audin gammal nog men jag tror inte det eftersom den har katalysator, egr och en massa andra miljögrejer.

Tipset i den låsta tråden var väl bra, kör utan lock och testa.

Det skall aldrig vara undertryck i tanken!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2021 · 17 470 Inlägg

Tråd från 2018 mina herrar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
14 augusti 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Problemet löstes för ca två  år sedan genom att jag först bytte tändningslåset!
Brorsan påstod trots det att bilen hade varit svår att starta vid ytterligare ett tillfälle någon vecka senare. Jag bytte då startmotor (fick bättre fart på motorn) och problemet med trillskande motor har sedan dess inte visat sig.

Senast redigerat av jaka54 (14 augusti 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang