Köpråd: Allroad vs Alltrack

OlofE
14 augusti 2021 · 4 Inlägg

Tjena!
Är på jakt efter en kombi med 4x4 och något bättre markfrigång (sysslar med jakt/fiske mm).

Har till slut landat på A4 AAllroad eller Passat Alltrack.
Någon här med erfarenhet av båda?

Försöker väga för-/ och nackdelar mot varandra. Passaten verkar vara bättre utrustad som standard (backkamera, 2 klimatzoner mm), medan A4:n har 7-växlad låda jämfört med 6 på passaten. Sedan är säkert quattro bättre än 4Motion, men nog inget som lär ha betydelse för det jag kommer utsätta den för.

Har provkört båda, och tycker bägge är väldigt bekväma och sköna att köra (jämfört med Saab 9-5 som jag kör nu).

Letar efter en bil runt 150 k.

Mvh Olof

Mossan1
14 augusti 2021 · 2 805 Inlägg

Dom är ju byggda av samma koncern så kvalitetsmässigt är det ingen jätteskillnad.

DSG eller S-tronic är också samma sak egentligen. Med våtkopplingarna är dom faktiskt ganska bra, även om problem förekommer. (Som Allt annat) Men mycket dåligt rykte hänger kvar från dom första 7vxl DSG med torrlameller.

Quattro är nog bättre än Haldex.
Men framkommlighetsmässigt duger båda till dina syften precis som du säger. Det är markfrigången som sätter verkliga begränsningen.

Så det kommer nog helt handla om dina egna tyckanden.

Jag har själv kört både Passat och Audi men jag har alltid upplevt Audi som trånga innuti. Inte vid förarsätet utan baksäte och bagage. 
Där är nog Passaten större.

it_mutt Avstängd
14 augusti 2021 · 10 388 Inlägg

DSG & S-Tronic är inte samma sak "egentligen". Audis låda (S-tronic) är just "Audis låda". En låda som har haft mindre strul än VW:s lådor sen början.

Quattro kan vara både haldex och torsen, den lättaste "kollen" när det gäller det är;
Motorn på tvären; Haldex
Motorn på längsled; Torsen (dvs permanent 4wd)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2021 · 17 470 Inlägg

Lyssna på it_mutt. Han kan sina Audi.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OlofE
14 augusti 2021 · 4 Inlägg
Mossan1
14 augusti 2021 · 2 805 Inlägg

it_mutt skrev:
DSG & S-Tronic är inte samma sak "egentligen". Audis låda (S-tronic) är just "Audis låda".

Korrekt givetvis.
Men med "samma sak" menar jag mer grundprincipen dubbelkopplingslåda, utan att ge mig in detaljer som jag inte tyckte var nödvändiga.

Har Audi Allroad haft Haldex verkligen?
Trodde bara dom satt i dom betydligt mindre Audimodellerna som inte var relevanta för tråden.
Men visst skulle jag kanske skrivit Torssen istället för Quattro som egentligen bara betyder fyrhjulsdrift om man ska vara krass.

it_mutt Avstängd
14 augusti 2021 · 10 388 Inlägg

Mossan1 skrev:

it_mutt skrev:
DSG & S-Tronic är inte samma sak "egentligen". Audis låda (S-tronic) är just "Audis låda".

Korrekt givetvis.
Men med "samma sak" menar jag mer grundprincipen dubbelkopplingslåda, utan att ge mig in detaljer som jag inte tyckte var nödvändiga.

Har Audi Allroad haft Haldex verkligen?
Trodde bara dom satt i dom betydligt mindre Audimodellerna som inte var relevanta för tråden.
Men visst skulle jag kanske skrivit Torssen istället för Quattro som egentligen bara betyder fyrhjulsdrift om man ska vara krass.

Tolkade det som att "det är samma låda, bara att Audi kallar den S-tronic". Så vi får väl dela lite på det där. I grunden är deras S-Tronic givet "bara en DSG" hur eller hur. Anledningen till att jag ville "göra skillnad" på dessa är då att Audis låda/lådor verkar ha hållit bättre än VW:s från början.

Ska inte svära på det (tveksam till haldex på allroad dock), det var från min sida bara ett tips för hur TS skulle kunna särskilja systemen relativt enkelt (genom att bara titta under huven).

Kan tillägga i det hela att på den faceliftade B8:an (allroad då) som står här hemma i väntan på försäljning, med en 2.0:a i, är det Torsen iaf.

(Precis samma/lika som den TS länkade, fast för 40K mindre ...host host...hint hint wink  )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OlofE
14 augusti 2021 · 4 Inlägg

it_mutt skrev:
Tolkade det som att "det är samma låda, bara att Audi kallar den S-tronic". Så vi får väl dela lite på det där. I grunden är deras S-Tronic givet "bara en DSG" hur eller hur. Anledningen till att jag ville "göra skillnad" på dessa är då att Audis låda/lådor verkar ha hållit bättre än VW:s från början.

Ska inte svära på det (tveksam till haldex på allroad dock), det var från min sida bara ett tips för hur TS skulle kunna särskilja systemen relativt enkelt (genom att bara titta under huven).

Kan tillägga i det hela att på den faceliftade B8:an (allroad då) som står här hemma i väntan på försäljning, med en 2.0:a i, är det Torsen iaf.

(Precis samma/lika som den TS länkade, fast för 40K mindre ...host host...hint hint wink  )

Där ser man!
Årsmodell/miltal på den då?
Om du vågar kan du ju skicka ett pm med reg.nr så kan jag kika lite själv.

Cassius Hobbymekaniker
15 augusti 2021 · 470 Inlägg

Ska du ut i skogen är smidigheten viktig med. Passaten är större, men jag vet inte hur det skiljer i axelavstånd? Är det samma bör de vara samma "smidighet".

Har själv en 2010 A4 allroad som vi är helnöjda med! Kortare körningar och stadskörning är den Törstig! Men det är en tung bil så inte så konstigt. S-tronicen är petig på servicen så kolla Service historiken så lådan är servade vid 12k mil om bilen gått så långt.

Upplever själv bilen som väldigt smidig, jag har kört mindre bilar som jag tyckt varit svårare att komma in på p-platser med t ex smile kan dock inte svara för passaten då jag aldrig kört den aktuella generationen.

Sen brukar det vara mer komfort i en audi än en vw om det spelar in.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
it_mutt Avstängd
15 augusti 2021 · 10 388 Inlägg

OlofE skrev:
Där ser man!
Årsmodell/miltal på den då?
Om du vågar kan du ju skicka ett pm med reg.nr så kan jag kika lite själv.

Drar iväg ett PM


Cassius skrev:
Ska du ut i skogen är smidigheten viktig med. Passaten är större, men jag vet inte hur det skiljer i axelavstånd? Är det samma bör de vara samma "smidighet".

Har själv en 2010 A4 allroad som vi är helnöjda med! Kortare körningar och stadskörning är den Törstig! Men det är en tung bil så inte så konstigt. S-tronicen är petig på servicen så kolla Service historiken så lådan är servade vid 12k mil om bilen gått så långt.

Upplever själv bilen som väldigt smidig, jag har kört mindre bilar som jag tyckt varit svårare att komma in på p-platser med t ex smile kan dock inte svara för passaten då jag aldrig kört den aktuella generationen.

Sen brukar det vara mer komfort i en audi än en vw om det spelar in.

Ja, eller snarare; kolla så den fått sin service var 6000:e mil

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
15 augusti 2021 · 7 234 Inlägg

Om man sätter sig in i hur en Haldex respektive torsen fungerar så inser man enda valet är torsen.
Torsen finns av olika fabrikat.
Vissa, VAL RACING t ex, som jag provat, väljer man önskat ingrepp på(ställer in) innan monteringen i slutväxeln.
1 märks knappast.
10 blir nästan som AGA-diffås.
Jag valde 5.
En hårt ställd torsen kan vara farlig för ovan förare på isigt underlag med snäva kurvor.
Torsen är ju heeelt underhållsfria.
Vilket inte Haldex är.

Prioriterar man framkomlighet vintertid eller vid uppdragning av båt, rekommenderas SUBARU alla gånger.
Dessutom en kvalitetsprodukt jämfört med VAG-dito.

torpis Forummoderator
16 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

torsen skrev:
Om man sätter sig in i hur en Haldex respektive torsen fungerar så inser man enda valet är torsen.
Torsen finns av olika fabrikat.
Vissa, VAL RACING t ex, som jag provat, väljer man önskat ingrepp på(ställer in) innan monteringen i slutväxeln.
1 märks knappast.
10 blir nästan som AGA-diffås.
Jag valde 5.
En hårt ställd torsen kan vara farlig för ovan förare på isigt underlag med snäva kurvor.
Torsen är ju heeelt underhållsfria.
Vilket inte Haldex är.

Prioriterar man framkomlighet vintertid eller vid uppdragning av båt, rekommenderas SUBARU alla gånger.
Dessutom en kvalitetsprodukt jämfört med VAG-dito.

Ja, detta med 4x4 är lurigt för ingen bil är egentligen fyrhjulsdriven utan den har möjlighet att driva alla hjul dock sällan just de hjul som man hade önskat.

Torsen står ju för torque sense och bygger på att det finns ett moment att känna av mekaniskt, Haldex är datorbaserat och justerar kraften som datorn tänker behövs. Tror det är som att slå tärning vilket som kör fast först om bägge systemen är friska.

Frigång och slaglängd på hjulen tror jag är mer avgörande. Både Audi och VW har ju mer jeep-liknande bilar med lite högre frigång. Gissar en sådan vinner om man nu kan förlika sig med att ha en SUV.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 augusti 2021 · 17 470 Inlägg

Hm. Jag kör en bil i nuläget som om man lägger i "4wd lock" så knyter den sig i kurvor i låg fart och innerhjulen vill gå i samma hastighet som ytter-dito. Det måste vara en "äkta 4wd" ?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
16 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hm. Jag kör en bil i nuläget som om man lägger i "4wd lock" så knyter den sig i kurvor i låg fart och innerhjulen vill gå i samma hastighet som ytter-dito. Det måste vara en "äkta 4wd" ?

Offroadbetonade bilar kan ha sådana features, ofta kombinerat med lågväxel. Men då pratar vi väl segmentet jeepar snarare än bilar tänker jag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang