Bromslampa lyser konstant S60 (Problemet löst)

Bilproblemet
26 augusti 2021 · 284 Inlägg

Har en Volvo S60 -02 där båda bromsljusen bak lyser konstant, men det tredje lyser inte. Tips på fel?

Problemet löst!!
Kopplade bort släpvagnskontakt från bilen,  då började allt fungera

Senast redigerat av Bilproblemet (5 september 2021)

torsen
27 augusti 2021 · 7 231 Inlägg

Vet egentligen för lite om S60 - men....
Att den tredje lampan inte lyser kan bero på trasig glödlampa eller oxiderade kabelanslutningar.
De andra 2 kan bero låg nivå i bromsvätskebehållaren, handbromsspakens strömbrytare feljusterad eller kabel lossnat och ligger mot jord samt att strömbrytaren nere vid pedalstället behöver återställas efter en hård inbromsning(=panikbromsning så att pedalen mycket hårt trampats i botten).
Så skulle jag felsöka på en "vanlig" bil.

Brådhis * Voff voff *
27 augusti 2021 · 10 275 Inlägg

torsen skrev:
Vet egentligen för lite om S60 - men....
Att den tredje lampan inte lyser kan bero på trasig glödlampa eller oxiderade kabelanslutningar.
De andra 2 kan bero låg nivå i bromsvätskebehållaren, handbromsspakens strömbrytare feljusterad eller kabel lossnat och ligger mot jord samt att strömbrytaren nere vid pedalstället behöver återställas efter en hård inbromsning(=panikbromsning så att pedalen mycket hårt trampats i botten).
Så skulle jag felsöka på en "vanlig" bil.

S60 har pedallägesgivaren som en del av bromsservot (byts från motorutrymmet). När den pajar brukar även farthållaren ge upp. Fungerar farthållaren är pedallägesgivaren okej.

Låg nivå på bromsvätska eller handbromsspaken påverkar inte bromsljusen.

Jag tror att det är två fel. Ett som triggar bromsljusen konstant och ett trasigt mittre bromsljus (LED).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bilproblemet
27 augusti 2021 · 284 Inlägg

Ursäkta, ser att jag  beskrivit felet fel.

Tredje bromsljuset fungerar som den ska, är endast bromsljus bak som ligger på konstant. Bromspedalgivaren är bytt

Xebers76
27 augusti 2021 · 2 264 Inlägg

Vet att vissa bilar (SAAB BMW med flera) kan tända andra glödlampor om den som egentligen ska lysa har gått sönder, dessa för att det ska finnas ljus så ingen olycka händer vid mörkerkörning. Man kan ju i så fall testa att byta alla glödlampor i båda baklyktorna.

Dock brukar bilen kunna tända en stark lampa på halv effekt så den inte ska lysa för starkt. Men det är ju såklart olika på alla bilar.

Bara en tanke tongue

Brådhis * Voff voff *
27 augusti 2021 · 10 275 Inlägg

Xebers76 skrev:
Vet att vissa bilar (SAAB BMW med flera) kan tända andra glödlampor om den som egentligen ska lysa har gått sönder, dessa för att det ska finnas ljus så ingen olycka händer vid mörkerkörning. Man kan ju i så fall testa att byta alla glödlampor i båda baklyktorna.

Dock brukar bilen kunna tända en stark lampa på halv effekt så den inte ska lysa för starkt. Men det är ju såklart olika på alla bilar.

Bara en tanke tongue

Finns ej på S60. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xebers76
27 augusti 2021 · 2 264 Inlägg

Brådhis skrev:

Xebers76 skrev:
Vet att vissa bilar (SAAB BMW med flera) kan tända andra glödlampor om den som egentligen ska lysa har gått sönder, dessa för att det ska finnas ljus så ingen olycka händer vid mörkerkörning. Man kan ju i så fall testa att byta alla glödlampor i båda baklyktorna.

Dock brukar bilen kunna tända en stark lampa på halv effekt så den inte ska lysa för starkt. Men det är ju såklart olika på alla bilar.

Bara en tanke tongue

Finns ej på S60. smile

Rackarns då lol

zzr94092
27 augusti 2021 · 4 385 Inlägg

sitter det inte ett relä för bromsljuset bak i skuffen?

Mossan1
31 augusti 2021 · 2 794 Inlägg

Bromsljuset i baklycktorna drivs av REM. CEM ger "ordern" till REM att tända dom via CANnätet.
REM (Rear Electronic Module)  är elektronikenheten/säkringshållaren till vänster i bagaget.
Sannolikt reläet eller shunten på den.
En 2002 har lösa reläer av universell typ.

Höga bromsljuset i mitten drivs direkt från CEM. (Central Electronic Module)

Därför fungerar mittre normalt i detta fallet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang