Batteri till Volkswagen Golf GTE

Annuka12
22 september 2021 · 1 Inlägg

Hej,

jag funderar på att köpa en begagnad GTE. Nu undrar jag vilken livslängd batteriet har. Jag läste att det är jätte dyrt att byta batteriet i fall det är trasigt, men att det även går att byta ut delar av batteriet. Stämmer det? Vad kostar det i sådana fall?

Tack på förhand för svar!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
22 september 2021 · 17 478 Inlägg

Normalt sett håller driftsbatteriet hela bilens livslängd. Men nu är det ju frågan om en VW så jag vågar inte svära på det. Toyota subventionerar sina batterier men VW gör nog inte det. Kostnad? Tja? 65000:- ?

Ren gissning. Byta delar av batteriet beror lite på vilken bil det är. Skulle en cell haverera så är bilen i princip obrukbar. Det går att byta celler på många bilar men detta måste göras på märkesverkstad. Ome en battericell blir dålig och bara avviker med 0,2 volt så blir bilen obrukbar då hybridsystemet stänger ner.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 september 2021 · 13 742 Inlägg

10år. sen ska man börja se sig om nya batterier..   sen om dom räknar det som en livslängd eller ej låter jag vara osagt..  men medelåldern i sverige på en bil är 17år  smile    det betvivlar jag att dom håller..  men man kan ha turen på sin sida.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
viccoA
22 september 2021 · 3 110 Inlägg

Komplett batteri kostar kring 20.000 enligt uppgifter på nätet, plus arbetet.
Går man till någon fristående specialist kan de säkert byta det cellpack eller cellen som är dåligt istället för hela batteriet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 september 2021 · 17 478 Inlägg

viccoA skrev:
Komplett batteri kostar kring 20.000 enligt uppgifter på nätet, plus arbetet.
Går man till någon fristående specialist kan de säkert byta det cellpack eller cellen som är dåligt istället för hela batteriet.

Går att byta celler. Däremot ska de giftas in och laddas upp till exakt samma volt som resten och dessutom fasas in i bilen. Den maskinen är en rejäl och dyr sak.

Äldre bilar som Prius2 så är det bara att slita ut cellen och trycka i en ny. Frågan är hur en GTE fungerar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
23 september 2021 · 10 572 Inlägg

Annuka12 skrev:
Hej,

jag funderar på att köpa en begagnad GTE. Nu undrar jag vilken livslängd batteriet har. Jag läste att det är jätte dyrt att byta batteriet i fall det är trasigt, men att det även går att byta ut delar av batteriet. Stämmer det? Vad kostar det i sådana fall?

Tack på förhand för svar!

Du är på rätt spår när du funderar lite framåt. Tänk även på att bilen har två drivlinor. Du släpar alltid runt på den ena som inte använda vilket gör att bilen drar mer bensin när den går på bensin och mer el när den går på el. Det lilla batteriet gör även att du måste ha ett stort intresse för att ladda om du skall kunna åka runt på el. Alltså ABC - always be charging.

Så om du köper en Passat GTE för att åka billigare så är det faktiskt riktigt tveksamt.

Kan man leasa en ny GTE på företag som har fina rabatter på miljöbilar så kan det vara en poäng, annars riktigt tveksamt faktiskt. Välj hellre en som bara har bensin eller dieselmotorn då.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang