Audi A4 1.8T -01 startar inte

Nosliwe
3 mars 2012 · 2 024 Inlägg

Hej.

Audi A4 1.8T -01 modell B5

Skulle åka till jobbet i måndags och lät bilen stå på tomgång medans jag skrapade rutorna. Han skrapa nästan hela bilen innan den dog tvärt utan förvarning. Har gått felfritt ända fram tills den dog och nu vägrar den starta.
Motorn går runt men det finns ingen gnista. Hittade inget via VAG-COM och motorn får bränsle. Alla säkringar är hela.

Blir snart galen om jag inte hittar felet. Någon som har råkat ut för det här tidigare?

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
TS_quattro fyrkrafsare
4 mars 2012 · 1 443 Inlägg

slocknar immobilizer-symbolen som den ska? (en bil med en nyckel i) tryck i nyckeln, vrid den till on (inte start) och vänta tills symbolen slocknar, om den inte slocknar så är något tokigt...

på min dog tändmodulen, den sitter fastskruvad ovanpå luftburken, om den ryker så försvinner gnistan på alla 4 burkarna samtidigt... men vill ha för mig att den gav en felkod...

Senast redigerat av TS_quattro (4 mars 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Nybergrobin
4 mars 2012 · 2 378 Inlägg

Tror också på tändmodulen för om det skulle vara startspärren så brukar den väl starta några sekunder i alla fall?

TS_quattro fyrkrafsare
4 mars 2012 · 1 443 Inlägg

tänk bara på att kolla upp vilken tändmodul du har då det finns två olika, en hitachi och en bosch, det står på modulen vilka som tillverkat den, bör EJ förväxlas då det finns en stor risk att motorstyrdonet kräks och dör om du hänger i bosch där det skulle vara hitachi och vice versa...

edit: och ja, original motorstyrdon är så dyra att man kunde tro de var gjorda helt och hållet i solitt guld, de är inte direkt gratis på skroten heller, räkna med 2000 och uppåt för ett begagnat, nytt original "ej inbyte" är så dyrt att det är att betrakta som stöld...

Senast redigerat av TS_quattro (4 mars 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Nosliwe
4 mars 2012 · 2 024 Inlägg

Tack för svaren!

Hittade felet efter 4 timmars felsökning, var ett relä som inte stängde helt. Lite missvisande när det klickade men tydligen inte slöt helt. Kan man äntligen åka till garaget igen! big_smile

Senast redigerat av Nosliwe (4 mars 2012)

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Kollan
4 mars 2012 · 618 Inlägg

Kan gärna berätta vilket relä det var för andra som har samma problem!smile

Nosliwe
4 mars 2012 · 2 024 Inlägg

En bild säger mer än 1000ord.

http://i64.photobucket.com/albums/h187/yeaht0m/untitledAUDI3.jpg

Den pilen pekar på, men min var vit.

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
aufgedyng
27 september 2021 · 2 Inlägg

Hej,
Hittade denna tråd...har liknande problem med en A4 1,8T Avant 06:a. Parkerades för 1 år sedan i garage när min far gick bort. Blev stående med dött batteri. Bytte batteri men den startar inte. Går runt, luktar surt efter några försök men tänder inte. Kan det alltså vara ett relä som spökar?

--Mats

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang