Svårstartad Kia Ceed(2010 diesel)

Linn88
29 september 2021 · 3 Inlägg

Jag har en kia ceed 2010a Diesel (manuell) som inte rullar som den ska.
Problemet började förra vintern, den orange motorlampan började lysa, men sen släcks den igen av sig själv efter nån dag eller några. Efter den händelsen, så har bilen vid uppstart, oftast på morgonen när den har stått så  blir den svårstartad. Den startar, men när jag backat ut från p-platsen,
lagt i ettan och ska koppla om till tvåan,så dör den, ungefär på liknande sätt så fort den stått under natten och det blir kallare. men efter några försök att starta och väntat i typ 5 min startar den som vanligt och går ett tag.
Det som också är konstigt är att den under sommaren går klockrent,  inga problem alls .
Sen i går började lampa lysa orange och i morse hände samma sak igen. Bilen dör och blir svår startad. 
Vad är fel? Någon som vet eller vart med om liknande?

Otroligt tacksam för hjälp!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 september 2021 · 17 478 Inlägg

Jag vet att de är känsliga för tätt dieselfilter. När är detta bytt senast?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
30 september 2021 · 2 371 Inlägg

Som ovan skriver så kan det vara värt att byta dieselfilter vid såna här fel, såvida det inte byttes nyligen.

Du kan även prova att lossa utgående slang ifrån bränslefiltret och stoppa den i en flaska, sedan vrida på tändningen.
Får man en fin stråle där så är lågtryckspump, och filter ok.

Kan även vara en tempsensor som är kass.
Kan egentligen vara precis vad som helst mellan regskyltarna.

Iom att motorlampan har tänts för dig så råder jag dig till att antingen låta en verkstad ta ut ett felkodsprotokoll, eller köpa en felkodsläsare och göra det själv.
Finns billiga varianter som funkar gott och väl för att läsa koder på de flesta bilarna.

Up the RA
granadadr
30 september 2021 · 7 289 Inlägg

glödstift???

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Linn88
30 september 2021 · 3 Inlägg

Tack för alla snabba svar!
En dum fråga, men är partikelfilter samma som dieselfilter?
Vet det var tal om det i våras, har för mig vi körde nån blandning i tanken då. Men om vi böt det helt minns jag inte. Vet ni vad det skulle kunna gå på att göra det isåfall?

Det andra får jag nog be någon hjälpa mig kolla om dieseln rinner på som den ska hehe.

Utmarks-Loke
30 september 2021 · 5 840 Inlägg

Linn88 skrev:
Tack för alla snabba svar!
En dum fråga, men är partikelfilter samma som dieselfilter?
Vet det var tal om det i våras, har för mig vi körde nån blandning i tanken då. Men om vi böt det helt minns jag inte. Vet ni vad det skulle kunna gå på att göra det isåfall?

Det andra får jag nog be någon hjälpa mig kolla om dieseln rinner på som den ska hehe.

Nej, dieselfiltret renar bränslet innan det kommer till motorn, partikelfiltret renar avgaserna efter att de lämnat motorn

Linn88
30 september 2021 · 3 Inlägg

Jaha okej, då förstår jag! Tack för svar smile
Och det var tydligen partikelfilter vi bytte i våras , men då kan det alltså vara dieselfiltret som krånglar hmm

Är det vanligt att det är dieselfiltret när den börjar bråka så fort temperaturen sjunker?
Nu är det ju runt 5-10grader nattetid och den har redan börjat krångla.

Utmarks-Loke
30 september 2021 · 5 840 Inlägg

Dieselfilter tätnar för att dagens miljövänliga diesel inte är så bra, men jag vet inte om det påverkas av temperatur. Men det kan vara en tillfällighet att det kommer tillbaka just nu, eller så är det något helt annat fel egentligen. Men att byta dieselfilter är enkelt och billigt, så man kan lika gärna göra det för att vara säker. Det är inte alls en stor och dyr reparation som att byta partikelfilter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang