Batterilampa v70n 2005 b5254s2

lackky
16 oktober · 5 Inlägg

Hej!
Har just nu ett väldigt frustrerande elfel minst sagt, köpte denna bil med batterilampan lysandes i hopp om att lösa detta enkelt. En volvo v70 från 2005. Började med att testa ett batteri jag visste var friskt men det hjälpte inte. Nu har jag bytt generator samt laddningsregulator till en sprillans ny sådan utan vidare framgång. Någon som vet vanliga orsaker till lysande laddningslampa på v70n? Problematiken med detta är att det som orsakar batterilampan även drar med sig strömmen från batteriet så på morgonen när man ska bege sig till jobb är bilen trögstartad alternativt startar den inte alls.

Tacksam för all hjälp!

Jesper328
17 oktober · 834 Inlägg

Har du mätt med multimeter så att generatorn verkligen laddar?
Batterilampan skall ju slockna när generator får tillslag på D+ och börjar ladda.

Ta även och lossa pluskabeln och mät ampere mellan kabelsko och pluspol.
Sedan kan du mäta amp över säkringarna tills du hittar den kretsen som suger ström ur batteriet.

Senast redigerat av Jesper328 (17 oktober )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 oktober · 14 681 Inlägg

Generatorn ordentligt jordad?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Mossan1
17 oktober · 759 Inlägg

Sitter rätt generator eller laddregulator?

Med my05 kom ny CAN-generation i V70N och S60.

Signalen från regulatorn till CEM är analog till my04 och en LIN-signal from my05.
Båda regilatorerna passar fystiskt i generatorstommen och den kan nog även ladda med fel modell.
Fel komplett generator är också möjlig att montera fysiskt.

Men CEM kan inte tolka en felaktig signal och ber DIM att tända laddlampan oberoende av vad spänningen är.

Sitter det rätt grejer som är i ordning är det till att mäta om plus är ok, även under belastning (kan vara 99% av)

Samma med minus/jord.
Mellan generator-motor-chassie-batteri


Dock, skulle inget av ovan dra ur battriet.
CEM = Central Electronic Module. (Ovanför pedalerna)
DIM = Driver Information Module.
(Kombiinstrumentet)

2005 hade också en undermålig lucka till CEM i torkardiket. Ibland kan en sådan läcka in regnvatten ner på CEM med alla möjliga symptom.

Senast redigerat av Mossan1 (17 oktober )

lackky
17 oktober · 5 Inlägg

Kan dåligt DIM resultera i batteriet laddas ur?

lackky
17 oktober · 5 Inlägg

Även läst lite om larmsirenen som kan haverera ich dra tjuvström? Är detta något som kan orsaka batterilampan på v70

lackky
17 oktober · 5 Inlägg

Insåg nyss att jag glömt nämna att generatorn före och efter bytet laddade stadigt 14,1 - batteriet slukas endast när bilen är ståendes avstängd - batterilampan lyser fortfarande. Kan den nya begagnade generatorn ha samma fel som tidigare generator, läst något om ”diodfel”. Värt att testa en till? Samt kan mätarhus orsaka tjuvström?

Mossan1
17 oktober · 759 Inlägg

lackky skrev:
Kan dåligt DIM resultera i batteriet laddas ur?

Ytterst osannolikt, men inte 100% omöjligt.

Felaktigt lysande batterilampa är möjligt

Senast redigerat av Mossan1 (17 oktober )

Mossan1
17 oktober · 759 Inlägg

lackky skrev:
Även läst lite om larmsirenen som kan haverera ich dra tjuvström? Är detta något som kan orsaka batterilampan på v70

Tjuvström ja.
Har en säkring för laddningen av backupbatteriet man kan rycka.

Batterilampan, nej.

Mossan1
17 oktober · 759 Inlägg

Mät hur mycket ström den drar.
Drar den ur batteriet typ pver natten drar det rejält.
Så något är varmt.
Det går också att mäta spänningsfallet övet säkringarna. Spänningsfall = ampere

lackky
18 oktober · 5 Inlägg

Mossan1 skrev:
Mät hur mycket ström den drar.
Drar den ur batteriet typ pver natten drar det rejält.
Så något är varmt.
Det går också att mäta spänningsfallet övet säkringarna. Spänningsfall = ampere

Tänker att jag mäter amphere över + kabelsko och + pol med bilen ”sovandes” och kopplar lös kablr till generatorn för å se om de blir någon skillnad?

Mossan1
19 oktober · 759 Inlägg

Så kan man göra.
Går givetvis lika bra med minuspolen på batteriet med mindre risk för kortslutning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang