Hur många ägare är för mycket??

jakjan
13 oktober 2021 · 37 Inlägg

Har kollat på mazda 3 mzr 1.6 från 2010-2011. Vill för det mesta ha så få ägare som möjligt men är 5-7 ägare på 11 år mycket? Om jag har rätt så räknas bilhandlare med som ägare.

Sen vet jag inte om man ska gå för en bilhandlare eller privat person. Man ser mycket skillnad då vid en bilhandlare så ser bilen helt ny ut medans vid en privat person kan den se lite smutsig ut, inte att det är något fel på bilen pga att den är smutsig men just att bilhandlare gör en makeover så den ser mer attraktiv ut.

Prisklassen är la runt 40-55k

Niknar
13 oktober 2021 · 197 Inlägg

Jag tittar mer på hur länge varje ägare nyttjat fordonet en bil som har många ägare som haft den under korta perioder, signalerar att man kanske inte varit så nöjd med bilen. Eller att det funnits problem. Kolla historiken i www.biluppgifter.se

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
jakjan
13 oktober 2021 · 37 Inlägg

Niknar skrev:
Jag tittar mer på hur länge varje ägare nyttjat fordonet en bil som har många ägare som haft den under korta perioder, signalerar att man kanske inte varit så nöjd med bilen. Eller att det funnits problem. Kolla historiken i www.biluppgifter.se

Tog en mazda 3 på blocket så såg bra ut, den har haft totalt 7 ägarbyten, nu vet jag it om ”ny brukare” klassas som ett företag eller privat person, för ibland står det ny brukare och ibland privat person i Jönköping och ibland företag i Göteborg.

Men första privat personen hade bilen i 4,5 år och andra privat personen hade den i 4 år upp till 2019, så från 2011-2016 2016-2019.

Var en till person, alltså ägaren av bilen nu som hade ägt den i 8 månader, så från 4,5 till 4 år till 8 månader

Senast redigerat av jakjan (13 oktober 2021)

jakjan
13 oktober 2021 · 37 Inlägg

jakjan skrev:

Niknar skrev:
Jag tittar mer på hur länge varje ägare nyttjat fordonet en bil som har många ägare som haft den under korta perioder, signalerar att man kanske inte varit så nöjd med bilen. Eller att det funnits problem. Kolla historiken i www.biluppgifter.se

Tog en mazda 3 på blocket så såg bra ut, den har haft totalt 7 ägarbyten, nu vet jag it om ”ny brukare” klassas som ett företag eller privat person, för ibland står det ny brukare och ibland privat person i Jönköping och ibland företag i Göteborg.

Men första privat personen hade bilen i 4,5 år och andra privat personen hade den i 4 år upp till 2019, så från 2011-2016 2016-2019.

Var en till person, alltså ägaren av bilen nu som hade ägt den i 8 månader, så från 4,5 till 4 år till 8 månader.

Står inte heller varför personen säljer bilen, förståligt om bilen ett tillfälligt köp eller om personen har köpt en ny bil men man vet aldrig.

Brådhis * Voff voff *
13 oktober 2021 · 10 204 Inlägg

Jag kollar bilen jag vill köpa lika noga oavsett antal ägare. Jag vet folk som ägt en bil sedan ny där den är ett vrak och jag vet dom som är ägare nummer 9 och där bilen ser ut som ny.

Har aldrig egentligen riktigt förstått varför folk hakar upp sig på ägare och och mil...? Skick (inkluderat servicehistorik), pris och årsmodell måste väl ändå vara det viktiga...?

Hellre 9 ägare och 20000 mil, men toppskick och välservad, än 2 ägare och skrapmärken och hemmastämplad bok...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
13 oktober 2021 · 5 656 Inlägg

Det man undrar över när det är" många" ägare...varför bytte de bil?

husseman
13 oktober 2021 · 1 563 Inlägg

Hmm, ja tycker namnet på tidigare ägare är mest intressant. Sen om det finns nån form av Servicehistorik. Helst inte stämplat av Muhammeds Kebab o Bygg o Bilverkstad. 

mvh/husse

simlar
14 oktober 2021 · 5 508 Inlägg

Räcker med en dålig ägare för att bilen ska bli förstörd så antalet ägare säger inte mycket.
Däremot om bilen bytt ägare många gånger per år så blir man ju misstänksam att det finns dolda fel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mossan1
14 oktober 2021 · 2 733 Inlägg

Företagen kan skivka bilar mellan olika delar av landet där den kan sälja bättre.  Därmed många ägare som företag. 
Kan också vara inom familjen, tex.

Jag säger: Noja inte över det, om allt annat stämmer.

Hustorik över service och rep är viktigare info isf.

jakjan
19 oktober 2021 · 37 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ja tycker namnet på tidigare ägare är mest intressant. Sen om det finns nån form av Servicehistorik. Helst inte stämplat av Muhammeds Kebab o Bygg o Bilverkstad. 

mvh/husse

Aa asså du menar att ägaren inte hade bilen så länge? Som sagt hade dom andra ägarna bilen i 4-3 år menas den sista hade den i 8 månader, kan ju också bara ha varit en temporär bil.

Hur ska service boken se ut? Finns la många som fejkar service stämplar. Men isf hur ska dom vara gjorda? Är det en stämpel eller är det en signatur eller en lapp etc etc.

jakjan
19 oktober 2021 · 37 Inlägg

Sen är frågan hur länge ”bra” bilar brukar vara ute på blocket, om det är 1 dag eller om bra bilar kan ha varit ute i 1-2 veckor

sollu
19 oktober 2021 · 413 Inlägg

Ida köpte jag en citroen C5. Tanten hade den 17 år och 3 månader. Nu blir jag andra ägaren.

Mossan1
20 oktober 2021 · 2 733 Inlägg

jakjan skrev:
Sen är frågan hur länge ”bra” bilar brukar vara ute på blocket, om det är 1 dag eller om bra bilar kan ha varit ute i 1-2 veckor

Det där är ju en prisfråga också.
En jättebra bil som ligger för högt i pris blir osåld. Kan ta nån vecka för säljaren att inse.

En till synes bra bil till rätt pris, kan också sakna köpare inom rimligt köpavstånd. Om det tex inte är en en jättepopulär modell, eller är en modell det finns uppsjöar av till salu.

jakjan
20 oktober 2021 · 37 Inlägg

Mossan1 skrev:

jakjan skrev:
Sen är frågan hur länge ”bra” bilar brukar vara ute på blocket, om det är 1 dag eller om bra bilar kan ha varit ute i 1-2 veckor

Det där är ju en prisfråga också.
En jättebra bil som ligger för högt i pris blir osåld. Kan ta nån vecka för säljaren att inse.

En till synes bra bil till rätt pris, kan också sakna köpare inom rimligt köpavstånd. Om det tex inte är en en jättepopulär modell, eller är en modell det finns uppsjöar av till salu.

Okej aa de sant, jag är bara så nojig då om en bil är kvar på blocket efter en vecka är det en skit bil, inte att jag tänker så men har hört att dom flesta bra bilarna säljs på 1-2 dagar, men alla vill kanske inte ha en mazda eller peugeot eller vadsom. Tog bara mazda o peugeot som exempel, inte att det är skit bilar.

Men som jag alltid säger till mig själv, man ska alltid kolla på bilen, om den ser bra ut och priset är rimligt och allt annat, så bör man åka och kolla på den, eller dra till en bilhandlare och kolla flera olika bilar så man har en känsla på vilka man verkligen inte vill ha och dom man vill ha

torpis Forummoderator
20 oktober 2021 · 10 571 Inlägg

jakjan skrev:
Aa asså du menar att ägaren inte hade bilen så länge?

Ja, om en bil har märkliga och svårfelsökta fel som kommer och går så är det ju smidigt att sälja bilen när den har en bra dag. Nästa köpare upptäcker samma sak, förstår att han inte kan bevisa något och säljer den vidare igen.

Köpa en bil på vintern så är det ju omöjligt att veta om AC fungerar tex. Till sommaren märker du att den inte gör och och kostar 35papp att laga = säljer bilen nästa vinter.

Du kan ju på många ställen se exakt vilka ägarna var, vad dom heter och även ibland vad bilen varit utannonserad för.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
jakjan
20 oktober 2021 · 37 Inlägg

torpis skrev:

jakjan skrev:
Aa asså du menar att ägaren inte hade bilen så länge?

Ja, om en bil har märkliga och svårfelsökta fel som kommer och går så är det ju smidigt att sälja bilen när den har en bra dag. Nästa köpare upptäcker samma sak, förstår att han inte kan bevisa något och säljer den vidare igen.

Köpa en bil på vintern så är det ju omöjligt att veta om AC fungerar tex. Till sommaren märker du att den inte gör och och kostar 35papp att laga = säljer bilen nästa vinter.

Du kan ju på många ställen se exakt vilka ägarna var, vad dom heter och även ibland vad bilen varit utannonserad för.

Har kollat på två olika mazda 3or och kollade upp det du sa. Dom flesta var 40-60+ och hade bilen i några år, senaste personen som säljer den nu har haft den i 2 år och 1 månad.

Jag har ingen aning vad man ska kolla på vid en bils historik. Om något säger mig något är det la om flera personer bara har haft dom i några månader, eller om bilen inte går igenom bess.

Här är en länk på historiken på bilen jag är väldigt intresserad i, suger på att förklara.

https://biluppgifter.se/fordon/KJP234

spillolja
20 oktober 2021 · 4 009 Inlägg

6 ägare på en 12 år gammal är inte överdrivet många, men priset är inget man lägger benen på ryggen för, skulle under alla omständigheter försöka förhandla ned priset

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
jakjan
20 oktober 2021 · 37 Inlägg

spillolja skrev:
6 ägare på en 12 år gammal är inte överdrivet många, men priset är inget man lägger benen på ryggen för, skulle under alla omständigheter försöka förhandla ned priset

smile

Tänkte samma. Ligger ute för 57k stod listad för 40-43k på biluppgifter och säkert inte mer om man kollar på andra sidor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang