Mossan1 skrev:
45.000mil är inget märkligt på en Volvo 5a som servas någorlunda.
Rullar många med över 50 på mätaren utan motorproblem alls.
Der är nog tiotusentals mil kvar i den motorn, om man håller efter allt annat också. Det är ju ofta så att allt mer bristande underhåll leder till de allra flesta bilars "död".
En 2001 har ETM gasspjället som sällan går 25000mil ens. En ackilleshäl på annars välbyggda bilar.
Med extrem sannolikthet är det utbytt på den bilen minst en gång, och då troligen till det lite förstärkta med gul etikett. Men dom pallar inte heller i längden, så även det är nog slut nu.
Sitter lite tråkigt till på en turbo, men en rengöring kan hjälpa och även förlänga livet på dom betydande.
Insatsojefitrets plastkåpa har en oring som ligger i ett spår i gängan. Kan vara lite svår att se för ovan. Kåpan skall dras ända upp mot plastkanten och bara liiite till. Några 10tals Nm bara.
Vissa har lagt nya oringen som medföljer filtren längst upp mot den plastkanten och dragit åt så oringen komprimeras. Det är FEL.
Är du 100% att du satte oringen rätt?
Turbo 5'orna har en viss förmåga att sätta igen vevhusventilationen. Det är en servicepunkt om runt 18.000mil ish (??) som många hemservare skippar.
I extremare fall kan oljan bli att skumma så oljepumpen kaveterar.
En oljesil som är full av sludge kan också ge tryckfall efter ett tag, eller, vid högre varv.