Några fel med min nya bil, Volvo S80 2001 2.4t

Lucif3r
1 november 2021 · 2 214 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bilen har alltså rullat 45000 mil... En bensindriven Volvo 5:a med turbo. Som är 20 år gammal. Är det bara jag eller har inte den bilen nått sin gräns?

Det är bara du smile
Sköter man motorn kan den gå istortsett hur långt som helst. Visst, turbobyte lär man nog åka på, dom slits ju oavsett, men det är ju knappast något katastrofalt fel som indikerar bilens "gräns".

EmulFFS
1 november 2021 · 42 Inlägg

Finns det någon här som bytt antingen oljetryckssensor eller rensat silen som skulle kunna vara så snäll att skriva en relativt detaljerad beskrivning om hur man ska göra, hittar ingen som jag tycker är bra online, endast väldigt övergripande. Gärna med några bilder om det går att få tag på smile

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Lucif3r
1 november 2021 · 2 214 Inlägg

Oljetryckssensorn är bara att koppla ur, skruva ur och skruva i den nya.

Ta ner oljetråget är inga konstigheter heller, många skruvar dock...

Mackan's garage har en rätt ok video på hur man tar ner oljetråget(eller ja, den biten ingår i videon); https://www.youtube.com/watch?v=oU-Uqc91eqo

EmulFFS
1 november 2021 · 42 Inlägg

Lucif3r skrev:
Oljetryckssensorn är bara att koppla ur, skruva ur och skruva i den nya.

Ta ner oljetråget är inga konstigheter heller, många skruvar dock...

Mackan's garage har en rätt ok video på hur man tar ner oljetråget(eller ja, den biten ingår i videon); https://www.youtube.com/watch?v=oU-Uqc91eqo

Med det med oljetryckssensorn så tänkte jag mest var den sitter och så. Fanns inte riktigt något bra video / guide som jag hittade

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
EmulFFS
1 november 2021 · 42 Inlägg

Lucif3r skrev:
Oljetryckssensorn är bara att koppla ur, skruva ur och skruva i den nya.

Ta ner oljetråget är inga konstigheter heller, många skruvar dock...

Mackan's garage har en rätt ok video på hur man tar ner oljetråget(eller ja, den biten ingår i videon); https://www.youtube.com/watch?v=oU-Uqc91eqo

Tittade precis igenom videon och oljesilen är då det som sitter i mitten i det runda hålet på oljetråget (se bild på länk)? Men hur ska jag rengöra denna då?
https://images.app.goo.gl/1rbF5NkWxzcit2Vt5

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Mossan1
2 november 2021 · 2 823 Inlägg

45.000mil är inget märkligt på en Volvo 5a som servas någorlunda.
Rullar många med över 50 på mätaren utan motorproblem alls.
Der är nog tiotusentals mil kvar i den motorn, om man håller efter allt annat också. Det är ju ofta så att allt mer bristande underhåll leder till de allra flesta bilars "död".

En 2001 har ETM gasspjället som sällan går 25000mil ens. En ackilleshäl på annars välbyggda bilar.

Med extrem sannolikthet är det utbytt på den bilen minst en gång, och då troligen till det lite förstärkta med gul etikett.  Men dom pallar inte heller i längden, så även det är nog slut nu.
Sitter lite tråkigt till på en turbo, men en rengöring kan hjälpa och även förlänga livet på dom betydande.

Insatsojefitrets plastkåpa har en oring som ligger i ett spår i gängan. Kan vara lite svår att se för ovan. Kåpan skall dras ända upp mot plastkanten och bara liiite till. Några 10tals Nm bara.
Vissa har lagt nya oringen som medföljer filtren längst upp mot den plastkanten och dragit åt så oringen komprimeras.  Det är FEL.
Är du 100% att du satte oringen rätt?

Turbo 5'orna har en viss förmåga att sätta igen vevhusventilationen. Det är en servicepunkt om runt 18.000mil ish (??) som många hemservare skippar.
I extremare fall kan oljan bli att skumma så oljepumpen kaveterar.

En oljesil som är full av sludge kan också ge tryckfall efter ett tag, eller, vid högre varv.

Senast redigerat av Mossan1 (2 november 2021)

EmulFFS
2 november 2021 · 42 Inlägg

Mossan1 skrev:
45.000mil är inget märkligt på en Volvo 5a som servas någorlunda.
Rullar många med över 50 på mätaren utan motorproblem alls.
Der är nog tiotusentals mil kvar i den motorn, om man håller efter allt annat också. Det är ju ofta så att allt mer bristande underhåll leder till de allra flesta bilars "död".

En 2001 har ETM gasspjället som sällan går 25000mil ens. En ackilleshäl på annars välbyggda bilar.

Med extrem sannolikthet är det utbytt på den bilen minst en gång, och då troligen till det lite förstärkta med gul etikett.  Men dom pallar inte heller i längden, så även det är nog slut nu.
Sitter lite tråkigt till på en turbo, men en rengöring kan hjälpa och även förlänga livet på dom betydande.

Insatsojefitrets plastkåpa har en oring som ligger i ett spår i gängan. Kan vara lite svår att se för ovan. Kåpan skall dras ända upp mot plastkanten och bara liiite till. Några 10tals Nm bara.
Vissa har lagt nya oringen som medföljer filtren längst upp mot den plastkanten och dragit åt så oringen komprimeras.  Det är FEL.
Är du 100% att du satte oringen rätt?

Turbo 5'orna har en viss förmåga att sätta igen vevhusventilationen. Det är en servicepunkt om runt 18.000mil ish (??) som många hemservare skippar.
I extremare fall kan oljan bli att skumma så oljepumpen kaveterar.

En oljesil som är full av sludge kan också ge tryckfall efter ett tag, eller, vid högre varv.

Tack så jättemycket för denna info.
Idag när jag hade bytt ut oljetryckssensorn så var jag ute och åkte i ca 40 min för att testa om det var en kass sensor eller om det var något annat, efter ca 38 minuter så ville jag försöka se om oljelampan kunde tändas igen och försökte med samma sak som jag gjort innan för att få den och tändas. Jag gasade på lite extra, tomgång 1ans växel till 4k varv. Detta gjorde så den tändes när jag hade slutat försöka men den kom aldrig upp när jag gasade, försökte med 1000-4000 varv 3 gånger.
Nu när du skriver så med oljefiltret så är jag 99% säker på att det var fel, dock är det tätt.
Var sitter det där gasspjället? Kan man se det utan att ta bort några kåpor på bilen? Tänker för att se om det är utbytt till det med en gul etikett.
Jag ska kolla om jag skulle kunna få ned oljepannan när det blir lite bättre väder ute, det var inte speciellt kul att ligga under bilen i regn och 8 grader. Har ni några tips när jag ska ta ned oljepannan? Något speciellt jag måste göra? På den youtube videon som är länkad tidigare så flyttade de på någon ledning men den såg inte jag att den fanns på min bil. Något jag behöver speciellt ta hänsyn till / undvika?

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Mossan1
3 november 2021 · 2 823 Inlägg

På en turbo sitter gasspjället på undersidan av insugsgrenröret.

Du får nog skicka in armen med en kameramobil och fota runt.
Men gul etikett eller inte kvittar egentligen.
Ska du ha en permanent fix av gasspjället ska du ta loss det och få renoverat/uppgraderat. Finns firmor som gör det och ersätter elmotor led borstar och givare med kolbanor till bortstlös motor och induktiva givare.
Då har det teoretiskt obegränsad livslängd.  Kostar väl runt 4kkr.

Men FÖRST ska det ställas en riktig diagnos på att gasspjället verkligen är felet.  Inte bara forumgissningar.

Ang oljetrycket är det absolut dags att kolla oljesilen.
Byt slangar, mm och rensa blockkanalerna till vevhusventilationen när du ändå har tråget nere.  Kanalerna är säkert kleggade också.

Lite extrapyssel, men kan löna sig i längden.

EmulFFS
3 november 2021 · 42 Inlägg

Mossan1 skrev:
På en turbo sitter gasspjället på undersidan av insugsgrenröret.

Du får nog skicka in armen med en kameramobil och fota runt.
Men gul etikett eller inte kvittar egentligen.
Ska du ha en permanent fix av gasspjället ska du ta loss det och få renoverat/uppgraderat. Finns firmor som gör det och ersätter elmotor led borstar och givare med kolbanor till bortstlös motor och induktiva givare.
Då har det teoretiskt obegränsad livslängd.  Kostar väl runt 4kkr.

Men FÖRST ska det ställas en riktig diagnos på att gasspjället verkligen är felet.  Inte bara forumgissningar.

Ang oljetrycket är det absolut dags att kolla oljesilen.
Byt slangar, mm och rensa blockkanalerna till vevhusventilationen när du ändå har tråget nere.  Kanalerna är säkert kleggade också.

Lite extrapyssel, men kan löna sig i längden.

Ska fixa det när det blir bättre väder.
Men om jag skulle rengöra spjället och tomgången fixar sig, då är det klart att spjället är det som felar?

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Lucif3r
3 november 2021 · 2 214 Inlägg

Mossan1 skrev:
Men FÖRST ska det ställas en riktig diagnos på att gasspjället verkligen är felet.  Inte bara forumgissningar.

Absolut! Man ska aldrig ta forum-poster som 100% fakta, man måste felsöka själv. Det man kan göra via forum är att informera om vanliga fel och ge tips på vad som KAN vara fel smile Sen är det upp till frågeställaren att undersöka om det stämmer eller ej smile
Det är ju fullt möjligt att TS bil t ex redan har ett ombyggt spjäll, och om så är fallet så skulle gasspjället drastiskt minska som trolig felkälla. Är det gul etikett så ökar troligheten, och är det vit etikett så är det mer troligt än inte att spjället är kasst.

Mer än så går inte förmedla via forumposter.


EmulFFS skrev:
Men om jag skulle rengöra spjället och tomgången fixar sig, då är det klart att spjället är det som felar?

Oddsen ökar rejält att gasspjället är kasst, eller åtminstonde börjar bli kasst, om så är fallet.
Men, det är även fullt möjligt att bilen kommer rulla bra många mil till med bara en rengörning. Kort sagt så om felet försvinner efter rengörning så kör och se glad ut, men ha med i beräkningen att spjället KAN ge upp "när som helst". Då blir du inte besviken när det händer smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang