Några fel med min nya bil, Volvo S80 2001 2.4t

EmulFFS
30 oktober 2021 · 42 Inlägg

Tjenare!
Skaffade precis en ny bil och jag märker lite fel. Bilen är en Volvo S80 2001 P2 (gen 1) 2.4t manuell.
Jag började med att köra hem bilen helt utan problem (tog ca 45min-1h) men först när jag kom hem så börjar oljelampan blinka (glapp ganske?) Gjorde som vem som helst skulle gjort, stängde av bilen så fort jag kunde och rullade bilen de sista 100 meter. Jag gissar att oljelampan kan ha o göra med att varken oljan eller filter är bytt på ca 1.5-2år. Så den borde nog bytas omgående.
Bilen har även ett till problem, tomgången är väldigt osäker, ibland ligger den stadigt medan andra gånger så kan den variera +-300 varv. Tror att det kanske har med tjuvluft eller något att göra men är dock inte speciellt insatt i sådana här bilar så vet inte.
Tror ni att mina teorier kan stämma eller har ni bättre förslag?
Motorlampan lös däremot när jag fick bilen, testade att släcka men dem är inte tillbaka än, koderna var följande: P1550 och P0422

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Steff240
30 oktober 2021 · 1 018 Inlägg

Har du kollat oljenivån på stickan?

torsen
30 oktober 2021 · 7 238 Inlägg

EmulFFS skrev:
Tjenare!
Skaffade precis en ny bil och jag märker lite fel. Bilen är en Volvo S80 2001

Årsmodell 2001 är i dag inte en ny bil!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2021 · 17 478 Inlägg

torsen skrev:

EmulFFS skrev:
Tjenare!
Skaffade precis en ny bil och jag märker lite fel. Bilen är en Volvo S80 2001

Årsmodell 2001 är i dag inte en ny bil!

Ny för TS. Släpp det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
EmulFFS
30 oktober 2021 · 42 Inlägg

Steff240 skrev:
Har du kollat oljenivån på stickan?

På oljestickan är det för mycket olja så det är inte problemet, men jag tänker att oljefiltret eller något är igenkleggat kanske?

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
EmulFFS
30 oktober 2021 · 42 Inlägg

torsen skrev:

EmulFFS skrev:
Tjenare!
Skaffade precis en ny bil och jag märker lite fel. Bilen är en Volvo S80 2001

Årsmodell 2001 är i dag inte en ny bil!

Menar ju självklart ny för mig. Helt ny bil är ju ekonomiskt självmord.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2021 · 17 478 Inlägg

Givetvis kan olja och oljefilter vara riktigt gamla och det kan bli tryckfall. Köpte du bilen av någon äldre som kört den lugnt och du kanske är yngre och drog på lite på hemvägen kan avlagringar i motorn lossa och täppa igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
EmulFFS
30 oktober 2021 · 42 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Givetvis kan olja och oljefilter vara riktigt gamla och det kan bli tryckfall. Köpte du bilen av någon äldre som kört den lugnt och du kanske är yngre och drog på lite på hemvägen kan avlagringar i motorn lossa och täppa igen.

Gillar verkligen hur du gissade exakt vad som hände på köpet/vägen hem. Köpte bilen av en person som sålde den åt sin kollega som var 73. Och sedan på hemvägen så är man ju självklart tvungen att testa bilen lite grann. Självklart laglig hastighet.
Ska kolla på det på måndag för jag jobbar helg men ska kolla tomgången när jag kommer hem genom att koppla ur lmm och se hur den beter sig.

Senast redigerat av EmulFFS (30 oktober 2021)

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Lucif3r
31 oktober 2021 · 2 215 Inlägg

En -01a har det dåliga gasspjället som går sönder, så det kan vara orsaken till den oroliga gången. Har du tur räcker det med att göra rent det, en stund.

Hilmer
31 oktober 2021 · 1 787 Inlägg

Lucif3r skrev:
En -01a har det dåliga gasspjället som går sönder, så det kan vara orsaken till den oroliga gången. Har du tur räcker det med att göra rent det, en stund.

Om inte programvaran är uppdaterad så kan jag rekommendera detta, det avhjälpte problemet med orolig gång och en irriterande motorlampa på frugans -00a. Till sist kommer man ändå att behöva byta spjället, men nu kan man leta efter ett annat i lugn och ro wink

EmulFFS
1 november 2021 · 42 Inlägg

Tjenare igen
Jag har nu bytt olja och filter och var ute och testkörde en stund. Till slut när jag nästan var hemma så kom den där jobbiga oljelampan upp igen. Stängde då av bilen och rullade sista meter. Kan det vara så pass mycket avlagringar i motorn att de blockerar filtret nu igen? Eller är det något annat? En dålig sensor kanske? Bilen har ju dock gått 45tusen mil så jag förväntade mig såna här problem. När jag bytte filter och plugg så såg jag att pluggen hade ingen kopparbricka och filtret hade ingen packning (vilken Volvo originalverkstad gör så? Bilen är alltid innan körd av en äldre person och han har alltid servat den enligt rätt intervaller och på en certifierad volvoverkstad) Ska jag testa att hälla ut oljan, byta filter, ut och gasa lite extra för att försöka få bort skiten i motorn?

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
ottorb
1 november 2021 · 320 Inlägg

jag kan inte tänka mig att oljefilter hade inte packning, då hade oljan pissat ut vid körning

Joakim-S Hobby Fotograf
1 november 2021 · 650 Inlägg

EmulFFS skrev:
Tjenare igen
Jag har nu bytt olja och filter och var ute och testkörde en stund. Till slut när jag nästan var hemma så kom den där jobbiga oljelampan upp igen. Stängde då av bilen och rullade sista meter. Kan det vara så pass mycket avlagringar i motorn att de blockerar filtret nu igen? Eller är det något annat? En dålig sensor kanske? Bilen har ju dock gått 45tusen mil så jag förväntade mig såna här problem. När jag bytte filter och plugg så såg jag att pluggen hade ingen kopparbricka och filtret hade ingen packning (vilken Volvo originalverkstad gör så? Bilen är alltid innan körd av en äldre person och han har alltid servat den enligt rätt intervaller och på en certifierad volvoverkstad) Ska jag testa att hälla ut oljan, byta filter, ut och gasa lite extra för att försöka få bort skiten i motorn?

För mig låter det tyvärr som att oljesillen är igensatt, inte ett helt ovanligt problem på motorer med lite mil.
Det är dock inte super komplicerat att åtgärda. Man plockar ner tråget vilket går att göra om jag minns rätt utan att behöva plocka ner subframe osv.

Om du tar bort oljepåfyllnadslocket (långt ord) och kollar hur det ser ut i toppen, så kan man få en indikering om hur övriga motorn eventuellt skulle kunna se ut.

Mvh Joakim

MG e-HS (2021)
EmulFFS
1 november 2021 · 42 Inlägg

Tack så väldigt mycket för alla svar.
Jag kommer att försöka med att byta det där andra filtret.
Undrar om jag ska göra ett försök med att byta oljetryckssensorn, har en kompis pappa som är väldigt intresserad av alla möjliga bilar och han säger att det var mer troligt att den var dålig än att pumpen var dålig.
Skapar ett projekt för min bil där jag kommer att ladda upp lite bilder och texter på vad jag håller på med, för er som är intresserade bara.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
zzr94092
1 november 2021 · 4 390 Inlägg

Var någon som gissade på igensatt oljesil! Gissar på det jag åxxå...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2021 · 17 478 Inlägg

Bilen har alltså rullat 45000 mil... En bensindriven Volvo 5:a med turbo. Som är 20 år gammal. Är det bara jag eller har inte den bilen nått sin gräns?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
EmulFFS
1 november 2021 · 42 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bilen har alltså rullat 45000 mil... En bensindriven Volvo 5:a med turbo. Som är 20 år gammal. Är det bara jag eller har inte den bilen nått sin gräns?

Kanske det men man kan ju alltid göra ett försök, vet om en del kompisar som har den vanliga 2.4 dvs utan turbo där mätaren har rullat runt, dvs den har gått över 100tusen mil.
Har hört från många att de bilarna bara går och går om man tar hand om dem rätt, detta är vad jag vill försöka med.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
EmulFFS
1 november 2021 · 42 Inlägg

Lite mer felsökning som jag gjorde idag, jag testade att koppla ur lmm och se om tomgången blev normal vilket den blev, tänkte för att felsöka lite mer. Som jag förstår det då so är väl lmm trasig?

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 november 2021 · 17 478 Inlägg

EmulFFS skrev:

Hybrid_ skrev:
Bilen har alltså rullat 45000 mil... En bensindriven Volvo 5:a med turbo. Som är 20 år gammal. Är det bara jag eller har inte den bilen nått sin gräns?

Kanske det men man kan ju alltid göra ett försök, vet om en del kompisar som har den vanliga 2.4 dvs utan turbo där mätaren har rullat runt, dvs den har gått över 100tusen mil.
Har hört från många att de bilarna bara går och går om man tar hand om dem rätt, detta är vad jag vill försöka med.

Intressant. Vet du något regnummer på en sådan bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
EmulFFS
1 november 2021 · 42 Inlägg

Hybrid_ skrev:

EmulFFS skrev:

Hybrid_ skrev:
Bilen har alltså rullat 45000 mil... En bensindriven Volvo 5:a med turbo. Som är 20 år gammal. Är det bara jag eller har inte den bilen nått sin gräns?

Kanske det men man kan ju alltid göra ett försök, vet om en del kompisar som har den vanliga 2.4 dvs utan turbo där mätaren har rullat runt, dvs den har gått över 100tusen mil.
Har hört från många att de bilarna bara går och går om man tar hand om dem rätt, detta är vad jag vill försöka med.

Intressant. Vet du något regnummer på en sådan bil?

Har inget i huvudet men skulle kunna försöka kolla upp det, låt mig återkomma med det.

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang