Spak till fördelningslåda

RubinBjornqvist
10 november 2021 · 2 Inlägg

Tja! Min king cab från 89 saknar spaken till fördelningslådan vilket gör den låst i 4H på lågen och jag undrar nu om man kan få tag på en sån spak någon stans? Jag har kollat runt en hel del men hittar ingen som säljs separat osv. Finns det annat sätt att byta till 2H drift eller måste jag ha spaken?

Steff240
10 november 2021 · 1 018 Inlägg

Blir nog att leta begagnad på skrot eller tex i relevanta Facebook-grupper.

Hur ser det ut där spaken ska sitta? Jag har ingen aning om hur det ser ut men Det kan kanske gå att dra i eventuella stag och liknande som går in i lådan för att byta läge.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 november 2021 · 17 478 Inlägg

Det luktar lite A-traktor här?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
10 november 2021 · 26 149 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det luktar lite A-traktor här?

Luktar sannerligen lite A-traktor här.
Känns som att det ska vara meningen att där inte ska finnas någon spak..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
RubinB
10 november 2021 · 2 Inlägg

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:
Det luktar lite A-traktor här?

Luktar sannerligen lite A-traktor här.
Känns som att det ska vara meningen att där inte ska finnas någon spak..

Lite snabb på att döma här, den drar 1,5 liter milen så poängen är att sänka bränslekostnaden inte att bli av med körkortet. Anledningen till att den sitter "fast" är för att den antingen måste ha balja vilket hade varit skeft på en pickup eller väga totalt 2 ton och det trejde alternativet är fyrhjulsdrift och det som är tanken är att vikta den till 2 ton då vi tar ur fyrhjulsdriften så inget fuffens att oroa sig för. Hade jag velat åka fort så hade jag inte kört japansk pickup från 89😅

Mossan1
11 november 2021 · 2 823 Inlägg

Borde väl dra mindre bränsle oviktad i läge 4wd än uppviktad till 2t i 2wd.

Men svår att svänga tvärt med i 4wd på barmark förstås.

Växla om fördelningslådan borde gå underifrån utan spak.
Den spaken brukar ha eget läckage utanför på sidan av lådan.

Ska den typas om till Hreg så behöver den ju bara ändras. Inte ha monterad spak.

Kör man i 30km/h ökar bränsleförbrukningen även som Hreg mot vanlig bil.
Fler motorvarv per kilometer.
Som traktor drar den mer än som pickup.

Det är om den varvar hårt i 30 man kan sänka betydande som Hreg.
Men aldrig ner till omodifierad.
(Motorvarv per km)

En omodifierad 1989 skulle nog dra 1.2 bensin och kanske 0.8 diesel.

Senast redigerat av Mossan1 (11 november 2021)

torsen
11 november 2021 · 7 238 Inlägg

Utan att lämna synpunkter på det lämpliga/lagliga så tror jag, som Mossan1, att det går att påverka fördelningsväxellådan direkt under bilen genom att "manipulera" länkarna eller växelföraraxlarna.

fadret
11 november 2021 · 1 125 Inlägg

Dom går inte påverka utifrån,den spaken går ner uppifrån ner i lådan

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang