Programera A-traktor så den spärras på hastigheten ej varvtalet

BmwGlidare1
18 november 2021 · 1 Inlägg

Tja.
Håller på med min Bmw e46 320i och bygger om den till A-traktor.
Grejen är att när man spärrar den via ECU så får den bara varva MAX 1400 varv vilket jag tycker är ganska klent. Finns det något sätt att spärra den på hastigheten så man kan varva lite hej vilt. Tänkte med på om man skulle behöva häva en sladd i vinter sen ligger man på Max varvtalet och inget händer. Då är det ju kört. Ny på forumet så klaga inte allt för mycket:)
Tack på förhand.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2021 · 13 742 Inlägg

svårt att säga men samtidigt måste du då regga om bilen om du gör några ändringar..

vet att vissa bmw går att spärra på fart och inte varv men vissa är riktigt muppiga och man får spärra den på varv istället..   totalt värdelöst helt klart är det bäst att hastigheten sätter spärren så tex kan man göra riktiga burnisar utan problem så länge den mäter på hastigheten på ett framhjul smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
zzr94092
19 november 2021 · 4 387 Inlägg

MEN,boxen tar ju info om hastigheten via ABS,och kommer infon från enbart ex,bakhjulen,så kommer bilen att strypas  och det krävs en omstart av bilen..har jag rätt eller fel visar sig nog snart..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 november 2021 · 17 476 Inlägg

Hade ingen aning om att det fanns sådana begränsningar i vissa ECU. Ställer ju onekligen till det.
Om jag förstår saken rätt så är det alltså enbart varvtalet som kan spärras och i detta fallet råkar 1400 varv på (Troligen) 3:an göra så den klockar max 30 km/h?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
19 november 2021 · 10 278 Inlägg

Känns svårkört om man spärrar på 1400 rpm på 1-3...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 november 2021 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:
Känns svårkört om man spärrar på 1400 rpm på 1-3...?

På en trött bmw 6a som är totalt stendöd på låga varv är den ju det.. på en diesel så är det perfekt varv...smile   
så det beror ju på vad för motor man har..

tex v70 08-   med 1.6d  så är det ju ett rent helvete att få till fartspärren man får gå in och moment begränsa dom så dom inte orkar över 30km/h  derför ingen gör dessa för att det är ett jävla pill..   polarn gjorde min chefs dotters 08:a och det tog en jävla tid att få till det utan att bilen vart slö.     att få den att göra 30 är inte svårt men med momentbegränsing så blev det ju som att släpa runt på 2000tons bil med 10hk smile

den blev dock bra med lite pill enligt polarn.

men tex bsr gör ju inte dessa så någon anledning finns det till det smile
bmw har ju något liknande problem som gör att på vissa styrsystem är det ett helvete.. sitter det ett Bosch är det sällan problem oavsätt märke.. men siemens så är det plötsligen ett helvete.   finns inga kartor till all kodning så man vet inte vad som är vad och det skilljer mellan samtliga siemsens boxar så en annan är inte den andra lik.   så man får inga ledtrådar om jag fattat det rätt..  jag själv kan inget om sånt men polarn har allt på med sånt i 15år

så säkrast om man vill åka ecu spärr är att välja en bil med Bosch system.  eller så får man köra med en lös spärr..   en annan kompis reggar bara  med en utanpåliggande spärr på sina v50  men det är onödigt krångligt..   men det är sällan bosch på dom. 

bäst är att köra ecu spärr Bosch system med abs safe.   då behöver man bara blocka växellådan så man inte får i förhög växel.  för det kan ställa till det på dom.. och den spärren måste vara stark. för poliserna bryter tills skiten går sönder.    så man ska alltid såga spaken på a-traktorn så när dom börjar ta i så går spaken av så slipper man byta spakställ för dom bryter tills spakstället spricker annars.      så det är bättre att idioten sitter med en växelspak i näven och ser dum ut..   för dom som råkat ut för dom värsta poliserna har sätt hur dom mer eller mindre tar i så mycket att ingen normal mäniska gör så med sin bil.  sen spricker spakstället och vips går det att byta växel sad

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang