Bmw m50b25 vanos maxxecu ingen gnista

Eeken
15 november 2021 · 91 Inlägg

Tjena
Har en m50 vanos som jag kopplat maxxecu på men nu när jag testar lite före jag ska starta motorn så får jag ingen gnista när jag drar runt motorn, får gnista med ignition testet. Testat kolla på graferna från triggern och något händer nog med det, och har ändrat till 324grader. Men skall det inte komma upp något varvtal i ecun när jag drar runt motorn? Drar runt den utan tändstift i hålen utan har dom kopplade i vag spolen.

En annan fråga är också när jag testade använda en såndär tändningslampa på en vanlig tändstiftkabel mellan tändstift och vagspolen så tände aldrig lampan, för den borde väl nog tända när man testar med ignition test också? Eller va lampan trasig

Jesper328
15 november 2021 · 2 371 Inlägg

Hur ser triggergrafen ut?

Använder du dig av kamaxelgivare utöver vr på veven, och är dessa isåfall i synk?

Dum fråga kanske, men har du 12v på spolarna?

Senast redigerat av Jesper328 (15 november 2021)

Up the RA
Eeken
19 november 2021 · 91 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hur ser triggergrafen ut?

Använder du dig av kamaxelgivare utöver vr på veven, och är dessa isåfall i synk?

Dum fråga kanske, men har du 12v på spolarna?

Nu när jag va ute och skulle kolla dom här sakerna så först jag har 12v på spolarna men 9 volt när man drar runt motorn, men sedan så jag att det triggern inte va inställd på hall utan något annat så ändrade det till hall så då fick jag gnista när jag drar runt motorn. Men skall det vara rising eller falling?

Jesper328
19 november 2021 · 2 371 Inlägg

Eeken skrev:

Jesper328 skrev:
Hur ser triggergrafen ut?

Använder du dig av kamaxelgivare utöver vr på veven, och är dessa isåfall i synk?

Dum fråga kanske, men har du 12v på spolarna?

Nu när jag va ute och skulle kolla dom här sakerna så först jag har 12v på spolarna men 9 volt när man drar runt motorn, men sedan så jag att det triggern inte va inställd på hall utan något annat så ändrade det till hall så då fick jag gnista när jag drar runt motorn. Men skall det vara rising eller falling?

Länge sen jag ens tittade på en m50/52, men har för mig att det är rising edge.
Sen gäller det även att du har trigger pos korrekt.

Provat låsa tändningen på 0 eller 10 grader och strobbat mot remhjulet?

Senast redigerat av Jesper328 (19 november 2021)

Up the RA
Eeken
19 november 2021 · 91 Inlägg

Jesper328 skrev:

Eeken skrev:

Jesper328 skrev:
Hur ser triggergrafen ut?

Använder du dig av kamaxelgivare utöver vr på veven, och är dessa isåfall i synk?

Dum fråga kanske, men har du 12v på spolarna?

Nu när jag va ute och skulle kolla dom här sakerna så först jag har 12v på spolarna men 9 volt när man drar runt motorn, men sedan så jag att det triggern inte va inställd på hall utan något annat så ändrade det till hall så då fick jag gnista när jag drar runt motorn. Men skall det vara rising eller falling?

Länge sen jag ens tittade på en m50/52, men har för mig att det är rising edge.
Sen gäller det även att du har trigger pos korrekt.

Provat låsa tändningen på 0 eller 10 grader och strobbat mot remhjulet?

Tänkte göra det någon dag men fungerar det att strobba när man har på wasted spark eller behöver man ändra det nåt?

Jesper328
19 november 2021 · 2 371 Inlägg

Japp, bara att köra så länge du strobbar på ettans tändkabel.

Up the RA
Eeken
19 november 2021 · 91 Inlägg

Jesper328 skrev:
Japp, bara att köra så länge du strobbar på ettans tändkabel.

Okej tack för hjälpen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang