Montering avtagbar dragkrok SAAB 9-3

jonas123A
28 juni 2014 · 1 Inlägg

Hej

Försöker sätta på min avtagbara dragkrok för första gången. men när jag sätter in den i fästet och vrider för att den ska fastana "trycks" den ut bara, soma tt den inte klickar i.

Någon som kan beskriva hur jag ska göra.

alain www.bimmerpower.org
2 juli 2014 · 3 995 Inlägg

Inte vet hur det är med SABB dragkrok men på min X5, finns en liten ratt med en liten nyckel som man dra utåt och vrider, när man sätter den in i hållet då släpper lilla raten och vrider sig själv tillbaka då är den på plats, du kan nu dra ut nyckeln.
För att ta ut den, samma sak, sätt in nyckel dra lilla ratten utåt och vrid då kroken släpper av sig själv.
Hoppas att detta kan hjälpa dig.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Kooza
2 juli 2014 · 234 Inlägg

För att vi ska kunna hjälpa dig behöver vi veta vad för sorts dragkrok det är. Detta är dom vanligaste varianterna på Saab 9-3.

1.
http://img.tradera.net/medium/105/156216105_f7b03125-aa88-4645-94e0-117a413a30b0.jpg
Du skruvar på vredet tills du kan dra ut det (det är fjäderbelastat och ska kunna hamna på plats av sig själv när man monterar kroken), stoppar i kroken uppochner trycker in den så långt det går och vrider upp den. Då ska "sprinten" som vredet sitter på hamna på plats och det är bara att dra åt vredet tills kroken inte glappar något.

2.
http://webbutik.svenskabil.se/public/img/user/thumbnail/4032025951.jpg
Du låser upp låset på kroken med nyckeln, trycker in vredet och vrider det framåt så långt det går. Det ska fastna i upplåst läge så att man inte behöver hålla i vredet när man monterar det men en del krokar är den funktionen utsliten på eller så kärvar den helt enkelt. Sen är det bara att trycka dit kroken, den ska låsa sig i läge själv och indikatorn ska gå från röd till grön för att visa att den är rätt monterad. Skulle det gå att vrida vredet utan att trycka in det när kroken sitter på plats så har det inte låst sig i läge ordentligt. Det löser man i så fall med att rengöra kroken och fästet på dragramen, eller smörjer upp kroken (förutsatt att den inte är skadad d.v.s. trasig).

3.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/135497/997090_0vxv2s.jpg
Du låser upp låset på dragkroken med nyckeln, drar ner det gröna,blå eller svarta handtaget (finns flera färger på handtagen) tills det klickar till och handtagen stannar nere i läge. Sen är det bara att trycka den på plats (kan krävas lite lirkande), ner den har hamnat rätt på plats så klickar det till och handtaget åker upp igen. Känn så att kroken inte glappar och sen är det bara att låsa med nyckeln igen.



Funkar inte låsningen som den ska (det kvittar vilken krok det är) så kan det många gånger lösas med en ordentlig rengöring av kroken och fästet på dragramen (med stålborste eller smärgelduk för att få loss rosten). Det är väldigt små marginaler på inpassningen av dom för att dom inte ska glappa så den minsta rosten eller gruset som finns där kan ställa till mycket problem. Sen måste självklart allt löpa lätt (både mekaniken i låsningen av kroken och inpassningen av kroken), detta löses med diverse smörjmedel. ett tjockare fett för inpassningen av kroken som klarar väder och vind lite bättre, det gör att det löper lätt och skyddar till viss del mot rost. Mekaniken får man oftast smörja med mer lättflytande olja.

Det blev ett långt inlägg men jag hoppas att det kommer hjälpa dig. smile

Edit: Ser att du nyligen har registrerat dig här på Gorg men se till att läs vilken del av forumet du lägger in trådar på så får du svar lättare och snabbare. Dragkrokar har ingenting med Generell felsökning på motorteknik att göra. Bara ett litet tips smile.

Senast redigerat av Kooza (2 juli 2014)

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Kooza
14 juli 2014 · 234 Inlägg

Fick du det att fungera? Hade vart trevligt med någon respons.

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
johman
29 november 2021 · 1 Inlägg

råkade precis utför detta, och det som jag missade var att det krävs ett ganska rejält och bestämt tryck med båda händerna fattade om dragkroken (i upplåst läge) för få på den. (y)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang