Monterade ledramp och fick problem

Symbolen
12 december 2021 · 7 Inlägg

Hej

Första inlägget blir en fråga: monterade en ljusramp på min Jeep Grand Cherokee i helgen. Är nöjd med monteringen där rampen passade fint vid luftintaget under stötfångaren och böjningen på rampen följde karossen galant.

Kopplade sen elen med reläsatsen, använde en multimeter för att hitta signalkabel för helljuset och använde en strömtjuv för detta.

Problemet? Rampen lyser hela tiden, både på hel-och halv. Endast på parkeringsljus är det släckt!

Någon som har erfarenhet?

Brådhis * Voff voff *
12 december 2021 · 10 287 Inlägg

Du får beskriva i text eller med en bild vilken kabel du kopplat till vad. Annars kan vi bara gissa. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VictorNavara
12 december 2021 · 152 Inlägg

Symbolen skrev:
Hej

Första inlägget blir en fråga: monterade en ljusramp på min Jeep Grand Cherokee i helgen. Är nöjd med monteringen där rampen passade fint vid luftintaget under stötfångaren och böjningen på rampen följde karossen galant.

Kopplade sen elen med reläsatsen, använde en multimeter för att hitta signalkabel för helljuset och använde en strömtjuv för detta.

Problemet? Rampen lyser hela tiden, både på hel-och halv. Endast på parkeringsljus är det släckt!

Någon som har erfarenhet?

Låter som du har tagit och satt ström tjuven på fel kabel så den får signal från halvljuset

simlar
13 december 2021 · 5 529 Inlägg

Årsmodell?
Många nyare bilar med lite lyxigare strålkastare än halogen kräver canbus-modul för att det inte ska bli knas med extra belysning.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Cuefa Ain't no place like home...
13 december 2021 · 4 628 Inlägg

Håller med Simlar här.
Är bilens belysning kontrollerad via CAN-BUS så är det oftast så att det bara skickas en puls till helljuset, och sen sköter styrdonet i strålkastaren resten.
Sen en puls till, och helljuset stängs av.
I moderna bilar är strömtjuvar ett stort No-No.

I ditt fall låter det som om en lösning från XBB hade varit ett bättre alternativ.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Symbolen
13 december 2021 · 7 Inlägg

Årsmodell 2012.

Vill inte påstå att jag vet vad jag gör, därför kikade jag på Youtube där kopplade man in ljus på en flong ny Kia, med hjälp av strömtjuv på helljussignalen.

simlar
13 december 2021 · 5 529 Inlägg

Symbolen skrev:
Årsmodell 2012.

Vill inte påstå att jag vet vad jag gör, därför kikade jag på Youtube där kopplade man in ljus på en flong ny Kia, med hjälp av strömtjuv på helljussignalen.

Skiljer mellan biltillverkare och modell.
Du måste kolla specifikt för din, bilmodell, generation av bilmodell samt utrustning då det kan finnas olika avancerade strålkastare på samma bilmodell.

Jobbar själv på VW och finns på många modeller tre nivåer av strålkastare där dom mer avancerade alltid kräver canbus-modul.

Asiatiska bilar har ofta mindre avancerade elsystem, åtminstone när det kommer till belysning.

Senast redigerat av simlar (13 december 2021)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Symbolen
13 december 2021 · 7 Inlägg

Tack ska göra det till att börja med

mb_pucken
13 december 2021 · 5 088 Inlägg

Symbolen skrev:
Årsmodell 2012.

Vill inte påstå att jag vet vad jag gör, därför kikade jag på Youtube där kopplade man in ljus på en flong ny Kia, med hjälp av strömtjuv på helljussignalen.

Vad har din bil för typ av belysning? Halogen, xenon eller Bi-xenon? En bild på lyktan kan hjälpa.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Symbolen
13 december 2021 · 7 Inlägg

Halogen

Symbolen
13 december 2021 · 7 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241952/241952-96442723a485151a506daec1d9357714.jpg

torsen
13 december 2021 · 7 255 Inlägg

Tycker du ska köpa ett kopplingsstycke med extrakabel från helljuset.
Finns både för H4 och H7.
Har både Jula och Biltema.
Du drar av kabelstycket från en av strålkastarna.
Trycker dit nya kopplingsstycket på glödlampan och ordinarie kabelstycket i det nya kabelstycket.
Du har nu en lös kabel som du förlänger till "86" på relä.
Enkelt och säkert.
Kabeltjuvar kan med tiden missta kontakten med kabeln den är apterad på - dessutom risk för korrosion.
Inget bra sätt att ansluta relästyrningen på.

Symbolen
13 december 2021 · 7 Inlägg

Tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang