Snuvade?

Cardaroy
15 december 2021 · 1 Inlägg

Vi gjorde nyss en reparation på en etablerad verkstad som landade på ca. 13 000kr. Jag minns inte exakt vad det handlade om - något med att byta tändstift, och någon behållare som hade torkat ut.

Kanske inte väsentligt, MEN: Nu säger dom att detta är åtgärdat, men när dom var ute och provkörde upptäckte dom att felet verkar sitta i motorn på något sätt = vi kan inte åtgärda det, för att det är alldeles för dyrt (skulle gå på över 50 000 kr).

Bilen är en Audi A6 ifrån 2008.

Vi känner oss snuvade - då vi nu behöver betala både servicen på 13 lax - sen köpa ny bil.

Dom hävdar att dom inte hade kunnat upptäcka motorproblemet om dom inte först hade fixat det första problemet - men samtligt var det ju DOM som bedömde vad som skulle åtgärdas först?

Kan man göra såhär? Tankar?

Tusen tack!

Jesper328
15 december 2021 · 2 366 Inlägg

Jag hade begärt ut kopia på arbetsorder, felkodsprotokoll, och dokumentation så att vi här inne vet vad det handlar om, och kan hjälpa dig vidare.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
15 december 2021 · 10 277 Inlägg

Utan att veta vad som gjorts är det omöjligt att svara på din fråga. Byta tändstift går inte på några 13000:- så någonting mer tämligen omfattande borde ha gjorts...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
viccoA
16 december 2021 · 3 109 Inlägg

1. Se vad som gjordes sist.
2. Kolla med mer än en verkstad vad som behöver lagas nu.

torpis Forummoderator
16 december 2021 · 10 572 Inlägg

Att ni känner er snuvade förstår jag. Samtidigt är det ju så här det är. Det är ibland väldigt svårt att laga en bil.  Det måste ju finnas skrivet i överenskommelsen mellan er och verkstaden vad som skall åtgärdas och någon slags friskrivning, just eftersom det är extremt svårt att hitta alla fel.


Om en kund lämnar in en bil som låter illa och begär byta av koppling eller kamdedja eller AC-kompressor fast prylen de begär att få bytt är hel. Vad skall verkstaden göra? Byta det dom blivit tillsagda eller bara skruva åt den lösa slangklämman som orsakar ljudet eller bägge? Eller inget?

I går var det en bekant som fått katalysatorn stulen på en Golv V. Försäkringen täcker det och de rekommenderade verkstaden tog 4000kr för en "ny katalysator" samt 6000kr för att montera den 10k totalt alltså. Det är ju bedrägeri - men försäkringsbolaget betalar utan att fråga.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
jaka54
16 december 2021 · 5 719 Inlägg

Varför llämnade du in bilen?
Man lämnar ju inte in en bil bara för byte av tändstift...och betalar 13000 kr!
Gissar att du har en sexcylindrig bensinare och att kamkjedjan och spännare behöver bytas på grund av att kamkjedjan gått av så ventilerna slagit i kolvarna...
Kan det stämma?!

Svenska_bil
17 december 2021 · 218 Inlägg

jaka54 skrev:
Varför llämnade du in bilen?
Man lämnar ju inte in en bil bara för byte av tändstift...och betalar 13000 kr!
Gissar att du har en sexcylindrig bensinare och att kamkjedjan och spännare behöver bytas på grund av att kamkjedjan gått av så ventilerna slagit i kolvarna...
Kan det stämma?!

Typisk gubbkommentar av en person som tror att alla kan eller ens har intresse av att skruva.
Självklart är det bytt mer än tändstift och det kommer vi säkert också att få veta när TS kommer med sin nästa kommentar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang