En ganska vanlig 245:as liv

En helt vanlig Volvo 240 från 1990. I dagsläget i alla fall. Den används som min bruksbil om somrarna och jag försöker att samtidigt genomföra underhåll och förbättringar. En rullande renovering är tanken, men det kommer nog ta väldigt lång tid.
  • 33 Följare
  • 24 592 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 januari
JAF
21 oktober 2021 · 208 Inlägg

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här sist. Det har inte hänt mycket med bilen, utan den har rullat på. Jag har kört ca 160 mil sedan den kom ut på vägarna igen. Jag hoppas kunna köra åtminstone en månad till innan det är dags för vinteravställning. Dock är jag lite bekymrad över de vibrationer som kommer när motorn har ett varvtal mellan 2000-2500. Det kan mycket väl vara så att det är de nya motorkuddarna som gör att det blir extra vibrationer vid just de varvtalen, men jag funderar på om det kan vara något som är obalans. Vet dock inte vad det skulle kunna vara. Sen skriker/gnisslar servopumpen om bilen är stillastående och jag vrider på ratten. Så fort bilen är i rullning så är servopumpen tyst. Är det måhända så att servopumpen är kass?

Jag har kontinuerligt kollat motorrummet för att se så att allt ser bra ut, med tanke på hur mycket jag har varit och grejat där. Efter en av de första turerna så slog jag en kik som vanligt och till min förvåning hittade jag en skruv som låg på skyddsplasten under motorn. Detta var ju inte bra och jag började febrilt kontrollera de mest akuta ställena jag kunde komma på, bland annat motorfästena. Efter lite letande och en del kliande i huvudet så såg jag att det såg ut att saknas en skruv på servopumpen. Antagligen hade jag lossat skruven lite när jag skulle demontera hela servopumpen från sitt fäste, men sedan glömt att dra åt i skruven igen. Eftersom jag aldrig tidigare hade demonterat en servopump så visste jag inte exakt hur jag skulle göra och skruvar som inte behövde lossas lossades.

Nu när oktoberlönen kommer så ska jag börja beställa delar för vinterns arbete. Det som står på schemat är en framvagnsrenovering, så det kommer att beställas en massa bussningar, fjädrar och stötdämpare, bromsdelar samt lite annat. Kanske passar jag på att byta servopumpen om det visar sig att den är kass.


https://i.imgur.com/jRvrS9Il.jpg


https://i.imgur.com/Xv8di2Fl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
30 oktober 2021 · 208 Inlägg

Gjorde en ganska enkel felsökning på styrservot. Hade huven öppen och höll koll på remmen samtidigt som jag vrider på ratten och det visade sig att det är remmen som slirar. Ska ta och justera remmen när jag har möjlighet. Under körning så slirar inte remmen någon så det är ingen brådska. Skönt i alla fall att veta att det inte är något fel på servopumpen.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
21 december 2021 · 208 Inlägg

Tidigare i höstas ringde jag upp den förra ägaren av bilen, en man i 80-års åldern från Vimmerby. Han ägde bilen från 1992 till 2017 då jag köpte bilen. Främst ringde jag honom för att jag hade en del frågor om bilen men jag tänkte även att det kunde vara kul för honom att höra hur det står till med bilen, och det uppskattades av honom! Bland annat undrade jag om drivlinan blivit utbytt, vad för utrustning bilen haft, vilka ägare som hade bilen innan honom, lite mer kring bilens historik samt om han hade några särskilda minnen med bilen.

Varken motor eller växellåda eller något annat hade blivit utbytt. Bilen har inte haft någon särskild utrustning som har plockats bort förutom nivåreglering och motorvärmare som jag har funnit tydliga spår av. Dock mindes han inget om detta. Antingen plockades de bort redan de första åren eller så börjar hans minne bli lite dåligt.  De första åren, 1990 till 1992 så leasades bilen av ett dataföretag, Filips Data i Vimmerby. Så bilen har alltså rullat i Vimmerby hela sitt liv från att den var ny tills att jag köpte den 2017. Antagligen såldes den ny av Volvo i Vimmerby. 1992 köptes den för 85 000kr av mannen som ägde bilen innan mig, och då hade den rullat 8000 mil. När jag köpte bilen hade den rullat ungefär 32 700 mil. Han hade inga särskilda minnen med bilen och den verkar inte ha varit ute på några äventyr förutom till grannstäderna och byarna kring Vimmerby. Alltså inga resor ner till Grekland med familjen eller fjällensemestrar. Någon större rostlagning verkar inte ha skett förutom ett litet hål i ena baljan som har lagats någon gång vilket jag har sett tidigare. Även bensintanken har bytts men det berättade han redan när jag köpte bilen. Det var för övrigt en mycket trevlig affär. Han plockade upp mig i Volvon vid Vimmerbys tågstation och körde sedan hem till sitt hus. Där fick jag undersöka bilen och ställa frågor. Sedan bjöd hans fru på smörgåsar och kaffe medan vi skrev på papprena och pratade om lite allt möjligt. Jag blev där en stund men det var oerhört trevligt! Tanken var att svänga förbi och hälsa på när jag hade vägarna förbi Vimmerby, men tyvärr kom det en pandemi i vägen.

På bagageluckan sitter det ett Mares-klistermärke (dykföretaget). Jag hade svårt att se att han hade hållit på med dykning, och mycket riktigt verkar det komma från den första ägaren. Det var kul att jag fick förtroendet att köpa bilen. Intresset för bilen av byns ungdomar var stort och han ville inte sälja till vem som helst, men han tyckte att jag verkade reko och litade på att jag skulle ta hand om bilen. Just därför känner jag ett ansvar att fortsätta vårda bilen och se till att den rullar i många år framöver.

Första bilden är från när jag precis köpt bilen. Sen bjuder jag på några andra trevliga bilder på pärlan.


https://i.imgur.com/Mew5ljMl.jpg

https://i.imgur.com/jX2Veg6l.jpg

https://i.imgur.com/21Fj8mEl.jpg

https://i.imgur.com/xBpsgC9l.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
4 januari · 208 Inlägg

Tidigare år har jag ställt av bilen under vintern, även om jag har kört med den så länge det är saltfritt på vägarna. I år har det dock blivit annorlunda. Jag ville fortsätta köra ett tag till och bytte då till dubbdäck eftersom jag misstänkte att det skulle kunna bli kallt, och det blev det. Det blev riktigt kallt i november och december och kom även en del snö och jag blev därmed "strandad" i Stockholm (brukar ha bilen på en avställningsplats i Uppsala). Eftersom det saltas en hel del i Stockholm så körde jag knappt något med bilen. Lite strul har det däremot varit. Först hittade jag fler skruvar till servopumpen. Tydligen hade jag lossat alla skruvarna lite grann när jag demonterade pumpen från donatorbilen. Nu sitter de i alla fall ordentligt. Eftersom detta fram tills nu har varit en sommarbil så var den inte särskilt väl förberedd för vintermiljö. Bland annat har dörrar och lås fryst fast, jag har ingen kupévärmare och instegskabeln skulle behöva bytas ut. Det enda bra är att jag har dubbdäck. Men en dag i början av vintern när jag skulle varmköra bilen efter att den hade stått cirka två veckor så tyckte jag att det tog ovanligt lång tid för isen och imman på rutan att försvinna. Jag började köra lite försiktigt när jag plötsligt såg att temperaturmätaren nästan var på rött. Snabbt stängde jag av bilen och klev ut för att öppna motorhuven. Min första tanke vara att all kylarvätska hade läckt ut, men jag såg inga spår på marken. Sen såg jag att all kylarvätska fanns kvar, men den var genomfrusen... Tydligen så har jag blandat kylarvätskan för svagt i somras när jag fyllde på nytt. Fast det borde ha räckt ändå tycker jag då det inte kan ha varit kallare än -15 grader och en 50/50-blandning av glykol och vatten ska ju klara -36 grader. Jag får nog köpa mig en glykolprovare inför framtida vintrar för att inte råka ut för samma problem. Nåväl, frusen kylarvätska är ju inte bra då vatten som fryser expanderar och kan ha sönder saker. Som tur var syntes det inga ytliga spår efter att något hade gått sönder, men det kunde mycket väl ha gått sönder internt någonstans. Jag fick låna ett varmgarage över ett dygn vilket räckte för att tina bilen och fylla på med glykol. Tyvärr hade jag inga verktyg så jag lyckades bara få ut en del av det gamla. Det borde räcka tänkte jag, men nepp, allt frös igen. Då körde jag istället bilen till en verkstad som tinade den igen och tömde ur all kylarvätska för att sen fylla på med ren glykol. Sen dess har den inte fryst och det verkar inte vara något som har gått sönder som tur är!


https://i.imgur.com/39bEa0ml.jpg


Nu över julledigheten körde jag hem bilen till Uppsala och det har även blivit några mil häromkring då jag inte har fått ihop vinterbilen (donatorbilen) ännu. Jag försöker att hålla mig till osaltade vägar om möjligt men det går inte alltid. Det får bli några biltvättar istället och hoppas på det bästa. Bilen har rostskyddsbehandlats med jämna mellanrum av tidigare ägare så den borde klara sig bra. Ett annat litet problem som jag har upptäckt är att det läcker ut rätt mycket olja från kamdrevet. Antingen är det packboxen som läcker trots byte eller så är det vid ventilkåpspackningen. Eftersom jag (förhoppningsvis) inte ska köra hela vintern med denna bilen så får det vara för stunden. Någon gång i vår ska jag nog lämna in bilen hos Volvo (tror inte att jag gör det själv) för ventiljustering och då får de passa på att åtgärda läckaget.



https://i.imgur.com/Noohbm4l.jpg

https://i.imgur.com/p8wqVC7l.jpg



Självklart måste jag testa att sladda lite med bilen. Det går ju inte att hålla sig när det ligger fin nysnö på backen.   :-D  Nu är i alla fall vinterbilen snart ihopskruvad och förhoppningsvis funkar det utan några problem. Då får den röda vila resten av vintern.


https://i.imgur.com/TFL11Idl.jpg

https://i.imgur.com/nTrCjqal.jpg
Notera övningskörningsskylten. Det är klart att min lillebror ska få övningsköra i en riktig bil.

https://i.imgur.com/MhMbOAYl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Brådhis * Voff voff *
4 januari · 7 910 Inlägg

JAF skrev:
Då körde jag istället bilen till en verkstad som tinade den igen och tömde ur all kylarvätska för att sen fylla på med ren glykol.

Det hoppas jag verkligen inte dom gjorde. tongue

Då kommer det frysa igen. Ren glykol fryser redan vid ungefär -10!

Optimalt är runt 50/50 glykol och vatten.

Senast redigerat av Brådhis (4 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo V70 2.4d "Hemlig XI" (2007)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
JAF
5 januari · 208 Inlägg

Brådhis skrev:

JAF skrev:
Då körde jag istället bilen till en verkstad som tinade den igen och tömde ur all kylarvätska för att sen fylla på med ren glykol.

Det hoppas jag verkligen inte dom gjorde. tongue

Då kommer det frysa igen. Ren glykol fryser redan vid ungefär -10!

Optimalt är runt 50/50 glykol och vatten.

Jaha, ojdå. Det visste jag inte. Jag vill minnas att ha sa ren glykol, men jag hoppas att verkstadsgubben visste bättre än så. Jag tar och köper en glykoltestare imorgon så får vi se hur det ligger till.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
7 januari · 208 Inlägg

Köpte en glykolprovare och den visar att fryspunkten är i princip så bra som den kan bli, så det är inget jag behöver oroa mig för. Märklig ändå varför bilmekanikern sa att han hade i ren glykol.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang