En ganska vanlig 245:as liv

En helt vanlig Volvo 240 från 1990. I dagsläget i alla fall. Den används som min bruksbil om somrarna och jag försöker att samtidigt genomföra underhåll och förbättringar. En rullande renovering är tanken, men det kommer nog ta väldigt lång tid.
  • 37 Följare
  • 32 370 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 maj
JAF
21 oktober 2021 · 214 Inlägg

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade här sist. Det har inte hänt mycket med bilen, utan den har rullat på. Jag har kört ca 160 mil sedan den kom ut på vägarna igen. Jag hoppas kunna köra åtminstone en månad till innan det är dags för vinteravställning. Dock är jag lite bekymrad över de vibrationer som kommer när motorn har ett varvtal mellan 2000-2500. Det kan mycket väl vara så att det är de nya motorkuddarna som gör att det blir extra vibrationer vid just de varvtalen, men jag funderar på om det kan vara något som är obalans. Vet dock inte vad det skulle kunna vara. Sen skriker/gnisslar servopumpen om bilen är stillastående och jag vrider på ratten. Så fort bilen är i rullning så är servopumpen tyst. Är det måhända så att servopumpen är kass?

Jag har kontinuerligt kollat motorrummet för att se så att allt ser bra ut, med tanke på hur mycket jag har varit och grejat där. Efter en av de första turerna så slog jag en kik som vanligt och till min förvåning hittade jag en skruv som låg på skyddsplasten under motorn. Detta var ju inte bra och jag började febrilt kontrollera de mest akuta ställena jag kunde komma på, bland annat motorfästena. Efter lite letande och en del kliande i huvudet så såg jag att det såg ut att saknas en skruv på servopumpen. Antagligen hade jag lossat skruven lite när jag skulle demontera hela servopumpen från sitt fäste, men sedan glömt att dra åt i skruven igen. Eftersom jag aldrig tidigare hade demonterat en servopump så visste jag inte exakt hur jag skulle göra och skruvar som inte behövde lossas lossades.

Nu när oktoberlönen kommer så ska jag börja beställa delar för vinterns arbete. Det som står på schemat är en framvagnsrenovering, så det kommer att beställas en massa bussningar, fjädrar och stötdämpare, bromsdelar samt lite annat. Kanske passar jag på att byta servopumpen om det visar sig att den är kass.


https://i.imgur.com/jRvrS9Il.jpg


https://i.imgur.com/Xv8di2Fl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
30 oktober 2021 · 214 Inlägg

Gjorde en ganska enkel felsökning på styrservot. Hade huven öppen och höll koll på remmen samtidigt som jag vrider på ratten och det visade sig att det är remmen som slirar. Ska ta och justera remmen när jag har möjlighet. Under körning så slirar inte remmen någon så det är ingen brådska. Skönt i alla fall att veta att det inte är något fel på servopumpen.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
21 december 2021 · 214 Inlägg

Tidigare i höstas ringde jag upp den förra ägaren av bilen, en man i 80-års åldern från Vimmerby. Han ägde bilen från 1992 till 2017 då jag köpte bilen. Främst ringde jag honom för att jag hade en del frågor om bilen men jag tänkte även att det kunde vara kul för honom att höra hur det står till med bilen, och det uppskattades av honom! Bland annat undrade jag om drivlinan blivit utbytt, vad för utrustning bilen haft, vilka ägare som hade bilen innan honom, lite mer kring bilens historik samt om han hade några särskilda minnen med bilen.

Varken motor eller växellåda eller något annat hade blivit utbytt. Bilen har inte haft någon särskild utrustning som har plockats bort förutom nivåreglering och motorvärmare som jag har funnit tydliga spår av. Dock mindes han inget om detta. Antingen plockades de bort redan de första åren eller så börjar hans minne bli lite dåligt.  De första åren, 1990 till 1992 så leasades bilen av ett dataföretag, Filips Data i Vimmerby. Så bilen har alltså rullat i Vimmerby hela sitt liv från att den var ny tills att jag köpte den 2017. Antagligen såldes den ny av Volvo i Vimmerby. 1992 köptes den för 85 000kr av mannen som ägde bilen innan mig, och då hade den rullat 8000 mil. När jag köpte bilen hade den rullat ungefär 32 700 mil. Han hade inga särskilda minnen med bilen och den verkar inte ha varit ute på några äventyr förutom till grannstäderna och byarna kring Vimmerby. Alltså inga resor ner till Grekland med familjen eller fjällensemestrar. Någon större rostlagning verkar inte ha skett förutom ett litet hål i ena baljan som har lagats någon gång vilket jag har sett tidigare. Även bensintanken har bytts men det berättade han redan när jag köpte bilen. Det var för övrigt en mycket trevlig affär. Han plockade upp mig i Volvon vid Vimmerbys tågstation och körde sedan hem till sitt hus. Där fick jag undersöka bilen och ställa frågor. Sedan bjöd hans fru på smörgåsar och kaffe medan vi skrev på papprena och pratade om lite allt möjligt. Jag blev där en stund men det var oerhört trevligt! Tanken var att svänga förbi och hälsa på när jag hade vägarna förbi Vimmerby, men tyvärr kom det en pandemi i vägen.

På bagageluckan sitter det ett Mares-klistermärke (dykföretaget). Jag hade svårt att se att han hade hållit på med dykning, och mycket riktigt verkar det komma från den första ägaren. Det var kul att jag fick förtroendet att köpa bilen. Intresset för bilen av byns ungdomar var stort och han ville inte sälja till vem som helst, men han tyckte att jag verkade reko och litade på att jag skulle ta hand om bilen. Just därför känner jag ett ansvar att fortsätta vårda bilen och se till att den rullar i många år framöver.

Första bilden är från när jag precis köpt bilen. Sen bjuder jag på några andra trevliga bilder på pärlan.


https://i.imgur.com/Mew5ljMl.jpg

https://i.imgur.com/jX2Veg6l.jpg

https://i.imgur.com/21Fj8mEl.jpg

https://i.imgur.com/xBpsgC9l.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
4 januari · 214 Inlägg

Tidigare år har jag ställt av bilen under vintern, även om jag har kört med den så länge det är saltfritt på vägarna. I år har det dock blivit annorlunda. Jag ville fortsätta köra ett tag till och bytte då till dubbdäck eftersom jag misstänkte att det skulle kunna bli kallt, och det blev det. Det blev riktigt kallt i november och december och kom även en del snö och jag blev därmed "strandad" i Stockholm (brukar ha bilen på en avställningsplats i Uppsala). Eftersom det saltas en hel del i Stockholm så körde jag knappt något med bilen. Lite strul har det däremot varit. Först hittade jag fler skruvar till servopumpen. Tydligen hade jag lossat alla skruvarna lite grann när jag demonterade pumpen från donatorbilen. Nu sitter de i alla fall ordentligt. Eftersom detta fram tills nu har varit en sommarbil så var den inte särskilt väl förberedd för vintermiljö. Bland annat har dörrar och lås fryst fast, jag har ingen kupévärmare och instegskabeln skulle behöva bytas ut. Det enda bra är att jag har dubbdäck. Men en dag i början av vintern när jag skulle varmköra bilen efter att den hade stått cirka två veckor så tyckte jag att det tog ovanligt lång tid för isen och imman på rutan att försvinna. Jag började köra lite försiktigt när jag plötsligt såg att temperaturmätaren nästan var på rött. Snabbt stängde jag av bilen och klev ut för att öppna motorhuven. Min första tanke vara att all kylarvätska hade läckt ut, men jag såg inga spår på marken. Sen såg jag att all kylarvätska fanns kvar, men den var genomfrusen... Tydligen så har jag blandat kylarvätskan för svagt i somras när jag fyllde på nytt. Fast det borde ha räckt ändå tycker jag då det inte kan ha varit kallare än -15 grader och en 50/50-blandning av glykol och vatten ska ju klara -36 grader. Jag får nog köpa mig en glykolprovare inför framtida vintrar för att inte råka ut för samma problem. Nåväl, frusen kylarvätska är ju inte bra då vatten som fryser expanderar och kan ha sönder saker. Som tur var syntes det inga ytliga spår efter att något hade gått sönder, men det kunde mycket väl ha gått sönder internt någonstans. Jag fick låna ett varmgarage över ett dygn vilket räckte för att tina bilen och fylla på med glykol. Tyvärr hade jag inga verktyg så jag lyckades bara få ut en del av det gamla. Det borde räcka tänkte jag, men nepp, allt frös igen. Då körde jag istället bilen till en verkstad som tinade den igen och tömde ur all kylarvätska för att sen fylla på med ren glykol. Sen dess har den inte fryst och det verkar inte vara något som har gått sönder som tur är!


https://i.imgur.com/39bEa0ml.jpg


Nu över julledigheten körde jag hem bilen till Uppsala och det har även blivit några mil häromkring då jag inte har fått ihop vinterbilen (donatorbilen) ännu. Jag försöker att hålla mig till osaltade vägar om möjligt men det går inte alltid. Det får bli några biltvättar istället och hoppas på det bästa. Bilen har rostskyddsbehandlats med jämna mellanrum av tidigare ägare så den borde klara sig bra. Ett annat litet problem som jag har upptäckt är att det läcker ut rätt mycket olja från kamdrevet. Antingen är det packboxen som läcker trots byte eller så är det vid ventilkåpspackningen. Eftersom jag (förhoppningsvis) inte ska köra hela vintern med denna bilen så får det vara för stunden. Någon gång i vår ska jag nog lämna in bilen hos Volvo (tror inte att jag gör det själv) för ventiljustering och då får de passa på att åtgärda läckaget.



https://i.imgur.com/Noohbm4l.jpg

https://i.imgur.com/p8wqVC7l.jpg



Självklart måste jag testa att sladda lite med bilen. Det går ju inte att hålla sig när det ligger fin nysnö på backen.   :-D  Nu är i alla fall vinterbilen snart ihopskruvad och förhoppningsvis funkar det utan några problem. Då får den röda vila resten av vintern.


https://i.imgur.com/TFL11Idl.jpg

https://i.imgur.com/nTrCjqal.jpg
Notera övningskörningsskylten. Det är klart att min lillebror ska få övningsköra i en riktig bil.

https://i.imgur.com/MhMbOAYl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Brådhis * Voff voff *
4 januari · 8 693 Inlägg

JAF skrev:
Då körde jag istället bilen till en verkstad som tinade den igen och tömde ur all kylarvätska för att sen fylla på med ren glykol.

Det hoppas jag verkligen inte dom gjorde. tongue

Då kommer det frysa igen. Ren glykol fryser redan vid ungefär -10!

Optimalt är runt 50/50 glykol och vatten.

Senast redigerat av Brådhis (4 januari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
JAF
5 januari · 214 Inlägg

Brådhis skrev:

JAF skrev:
Då körde jag istället bilen till en verkstad som tinade den igen och tömde ur all kylarvätska för att sen fylla på med ren glykol.

Det hoppas jag verkligen inte dom gjorde. tongue

Då kommer det frysa igen. Ren glykol fryser redan vid ungefär -10!

Optimalt är runt 50/50 glykol och vatten.

Jaha, ojdå. Det visste jag inte. Jag vill minnas att ha sa ren glykol, men jag hoppas att verkstadsgubben visste bättre än så. Jag tar och köper en glykoltestare imorgon så får vi se hur det ligger till.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
7 januari · 214 Inlägg

Köpte en glykolprovare och den visar att fryspunkten är i princip så bra som den kan bli, så det är inget jag behöver oroa mig för. Märklig ändå varför bilmekanikern sa att han hade i ren glykol.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
14 mars · 214 Inlägg

Nu är bilen påställd igen! Det blev en väldigt kort avställning den här vintern, ganska precis tre månader. Mekade på över hela julledigheten och fick ihop vinterbilen så att jag kunde ställa av den här bilen. Avställningen hade kunnat bli något längre men ombesiktningen på vinterbilen går ut nu och jag orkar inte fixa tvåan som den fick (handbromsen). Dessutom är det torrt på vägarna och solen har skinit varje dag den senaste veckan. Dock ser det ut att vara full vinter på bilden nedan men det är för att där bilen har stått avställd så är det i typ som en egen klimatzon. På alla andra ställen är det nästan vår medan just där så är det vinter och snö på hela backen.

Det blev direkt några mil med bilen och den rullade på utan några konstigheter. Borde inte ha varit det heller eftersom den var avställd en sådan kort stund, men man vet aldrig. Nu framöver väntar det en del fix. Först och främst ska jag åtgärda läckaget som sker från toppen någonstans. Det borde räcka med att byta packbox och ventilkåpspackning. När jag ändå håller på så är planen att mäta ventilspelet för att se om en ventiljustering behöver göras. Över vintern har jag köpt på mig en massa delar för att kunna göra en framvagnsrenovering och planen är att det ska ske någon gång i april. Vi får se hur det går med det. Har inte lust att meka och stå på garageuppfarten i några veckor utan jag vill njuta av våren och köra med bilen. Samtidigt så behöver framvagnen verkligen göras vid så det är bara att ta tag i det.


https://i.imgur.com/oaRIWMAl.jpg

Senast redigerat av JAF (14 mars )

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
21 mars · 214 Inlägg

Ny packbox, ventilkåpspackning och packningsklister inhandlades och i fredags var det dags att åtgärda oljeläckaget. Den största misstanken var packboxen och det såg ut att stämma. Det var rätt söligt där runtomkring och dessutom var det fullt med orangea gummipartiklar. Packboxen verkar ha degenererat sig själv. Som vanligt går det så när man köper ProParts-grejer... Nu köpte jag ordentliga grejer från Elring så nu ska det nog hålla! Att bara byta packbox är inte så farligt mycket jobb och jag hade tänkt göra det smidigt och försöka slippa att ta bort hela kamremmen och vevaxelns remskiva, men tji fick jag. Trots någorlunda försiktighet att hålla kamremmen på plats så hade den hamna fel. Vid uppstart och ville inte motorn hoppa igång så det var bara att riva kamremmen och montera den ordentligt från början. Försöker man gena så blir det oftast mer jobb. Jag verkar även ha blivit ringrostig när det kommer till mekandet. Jag missade viktiga steg och fick flera gånger gå tillbaka och göra om ett steg för att det skulle bli rätt. Kan ha varit så att jag hade bråttom också. Det ska man inte ha när man mekar.


https://i.imgur.com/1oc2G26l.jpg


https://i.imgur.com/qRqckWDl.jpg


Till slut fick jag ihop allt och bilen gick som den skulle. Efter att ha kört några mil i helgen så verkar det hålla tätt än så länge, så det ser lovande ut! Bilen fick sig även en avspolning i helgen eftersom den var väldigt dammig och lerig, men en polering skulle behövas mer än väl. Vi får se om jag orkar ta tag i det i vår eller sommar.


https://i.imgur.com/W7ucmDTl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
21 mars · 214 Inlägg

Jag mätte även ventilspelet när jag ändå hade ventilkåpan av. Trodde de skulle vara värre men allt såg bra ut! Mätte på kall motor mellan 0,30-0,35 mm på alla ventiler, så det finns inget behov av justering inom den närmsta framtiden.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
31 mars · 214 Inlägg

En milstolpe passerades förra helgen då räkneverket slog över till 35 000 mil! För andra gången nu haha, men denna gången mer korrekt. Förra gången skedde för 500 mil sedan ungefär men eftersom jag har skruvat tillbaka mätaren till det mer korrekta miltalet så fick jag äran att passera milstolpen igen.  Kan det kanske hinna bli 36 000 mil innan denna säsong är över?


https://i.imgur.com/WEk0769l.jpg
Bilden togs av min hjälpsamma medpassagerare.

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
3 maj · 214 Inlägg

Backspegeln på förarsidan har länge stört mig. Någon gång under förra ägarens ägo har spegelglaset gått sönder eller ramlat den och sedan har han limmat dit ett nytt glas rakt på. Det fungerade men det nya glaset var helt platt och inte konvext som spegelglas brukar vara och inte heller någon toning vilket gjorde att jag som förare blev väldigt bländad av passerande bilar när det var mörkt ute. Jag tänkte plocka spegelglaset från AC-donatorn jag hade men det var en annan infästning på det glaset. VP-autoparts hade en helt ny backspegel till salu för ett riktigt bra pris så jag köpte den och tänkte att jag kunde plocka över spegelglaset. Tyvärr gick inte det då glaset på den nya eftermarknadsspegeln var fast monterat, så det blev till att byta hela backspegeln. Lat som jag är tänkte jag försöka mig på att byta backspegeln utan att demontera dörr sidan, det gick med lite våld men är nog inte meningen att man ska göra så då dörrsidan fick lite stryk. Nu har jag lärt mig den läxan hehe. Det blev mycket bättre med den nya backspegeln, i alla fall bländningsmässigt. Glaset är lite ojämnt vilket gör att det som syns i spegeln ibland ser ut att vara i lustiga huset och kvalitén känns lite sådär som det brukar vara med eftermarknadsdelar. Det är även lite störigt att ha olika backspeglar på vardera sida.  Jag ska nog leta rätt på ett orginal spegelglas och montera i den gamla backspegeln som jag sen gör i ordning och sätter tillbaka. Finns så många olika varianter av spegelglas bara så det gäller att hitta "rätt" som matchar med passagerarsidan.


https://i.imgur.com/vL63lubl.jpg


Sen fick jag ett infall att riva ner dörrsidan på passagerarsidan för att kolla om jag kunde fixa ljudet på högtalaren. Det började bli rätt tröttsamt att endast ha två av fyra fungerande högtalare varav bara en i fram, särskilt när jag har satt i en ny toppmodern stereo. En snabb felsökning med multimetern visade att det var ett avbrott på ena kabeln till högtalaren medan den andra kabeln var hel. Jag kunde inte se någon uppenbar skada så det blev till att riva ur hela kablaget och felsöka närmare på arbetsbänken. Efter att ha rivit upp kabelhöljet så syntes fortfarande ingen skada medan multimetern pekade på ett avbrott någonstans. Måste ha varit ett internt avbrott i kabeln. Nåväl, jag skarvade dit en ny kabel och satte sedan tillbaka allt. Högtalaren fungerade nu och jisses vad fantastiskt med fungerade högtalare och en enhetlig ljudbild! Som en helt ny upplevelse! Det är i alla fall fantastiskt om man jämför med tidigare haha, högtalarna är ändå rätt gamla. Så småningom blir det nya högtalare som förhoppningsvis kan bidra till ännu bättre ljud.

När jag ändå hade dörrsidan nere så tänkte jag att jag kunde kika på varför centrallåset på passagerardörren inte fungerade. Det var ganska enkelt åtgärdat. Jag hade glömt koppla ihop kontakterna bakom handskfacket haha. Nu har bilen fullt fungerande centrallås igen!


https://i.imgur.com/13epPNEl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
JAF
9 maj · 214 Inlägg

För någon vecka sedan märkte jag att fälgen höger bak blev varm. Inte jättevarm, men ändå lite varm samtidigt som de andra fälgarna är svala även efter en längre åktur. Tänkte att bromsoket kärvade lite så jag gjorde några ordentliga inbromsningar i hopp om att det skulle hjälpa lite. Tror det gjorde det för jag upplevde inte fälgen som lika varm därefter. Dock tänkte jag att det ändå är lika bra att kolla närmare på bromsoket och kanske motionera det lite. När jag i helgen slog en kik så fick jag en trolig förklaring till den varma fälgen, bromsklossarna var helt slut! I princip bara metallen kvar. Det förklarar nog även de skrapande ljud som ibland kommer bakifrån på bilen haha. Har beställt nya belägg som ska monteras så snart som möjligt. Det blev några billiga belägg från Fordonsdelen.se, troligtvis ProParts. Är inte förtjust i ProParts men bromsbeläggen lär fylla sitt syfte. Framöver blir det nog en mindre renovering av bromssystemet med bättre delar. Har Volvo orginaldelar till frambromsarna liggandes hemma som väntar på att monteras en vacker dag.

Vidare så har jag märkt att bilen har tagit lite stryk av vinterkörningen och min frånvaro av skötsel. Tvättade den ofta när jag körde i vintras men bilen hade behövt bättre vård i grunden. Upplever att den lilla rost som har varit har växt, samt så har nog det som har varit dolt tidigare börjat titta fram mer. Riktigt tråkigt att se och det är något som borde ha åtgärdats för ett bra tag sedan, men nu får det vara åtminstone detta år ut. Planen är att lämna in bilen på en lättare renovering nästa vinter. All rost ska bort då (är inte jättefarligt egentligen) och så ska bilen få en ny lack i samma veva. Kommer bli dyrt och jag ifrågasätter själv ibland om denna bil är värd det, men det får den fan vara. Har lagt ner mycket tid, energi och pengar på den hittills och planerar att ha kvar den en lång tid framöver. Vore kul att ha den i riktigt bra skick då.


https://i.imgur.com/kTZkhArl.jpg

Volvo 245 Turbo "USA" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang