Startup företag fördubblar Teslas räckvidd med nästan fördubblad effekt men samma storlek.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2022 · 13 743 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
12 januari 2022 · 6 571 Inlägg

Jo, om de monterar ett batteri med dubbla kapaciteten så blir ju räckvidden dubbelt :p

Men, fördelen med detta är ju att batterierna kan förhoppningsvis bli mindre och räckvidden öka

De/Dem
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2022 · 13 743 Inlägg

xXSammy skrev:
Jo, om de monterar ett batteri med dubbla kapaciteten så blir ju räckvidden dubbelt :p

Men, fördelen med detta är ju att batterierna kan förhoppningsvis bli mindre och räckvidden öka

haha jo dubbla effekten..
med samma volym men mer effekt per kg.. så det är bådar ju gått framför allt för mindre bilar med bra räckvid istället för detta korkade upplägget med stora elsuvar.. för det är ju verkligen att skjuta sig själv i foten.


hittade det på mobilen så hade inte riktigt möjlgiheten att memorera vad jag lästa men att det var passande för den här tråden.  nu sitter jag vid datorn så man kan läsa lite siffror lite bättre  inte att för akta en 24" och en 27" monitor mot en 5.7" skärm


ändrade om lite länkar så dom hamnade längst upp ;-)
så det inte blev 300inlägg av mig bara

Senast redigerat av Growe (12 januari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
13 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Någon som vill veta hur det verkligen ligger till? Kanske kanske inte.


Det handlar inte om någon fördubblad effekt snarare att man plockat ner effekt och laddhastighet till kanske en tiondel.

Det är nämligen så att Teslas batteripaket endast till 55% består av battericeller. Resten är grejor runt i kring för att hålla batteriet i skick. Det handlar om säkringar, kylslingor osv.

Plockar man bort allt den säkerheten så kan man självklart fylla på med mycket mera battericeller och få dubbla räckvidden. Dock så kan man i det fallet inte alls ta ut eller in lika mycket effekt då kylningen saknas helt. Man kan även använda samma andel celler (55%), låta kylningen vara kvar, men välja andra celler som har högre energitäthet. Dock faller det på att celler med högre energitäthet inte har lika hög effekttäthet. Även här trollar man bort snabbladdning och kool acceleration.

Samma sak har gjort genom åren med Nissan Leaf som började på 24kWh, via 30kWh till 40kWh med mer energitäta celler utan kylning till 62kWh med samma 40kWh celler fast tätare placerat fortsatt utan kylning. Nissan Leaf är mycket riktigt begränsad i laddeffekt och är absolut den största anledningen till att ryktet om kort livslängd för elbilars batterier, då dom helt enkelt åldras väldigt snabbt om dom inte har aktiv temperaturkontroll.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2022 · 13 743 Inlägg

torpis skrev:
Någon som vill veta hur det verkligen ligger till? Kanske kanske inte.


Det handlar inte om någon fördubblad effekt snarare att man plockat ner effekt och laddhastighet till kanske en tiondel.

Det är nämligen så att Teslas batteripaket endast till 55% består av battericeller. Resten är grejor runt i kring för att hålla batteriet i skick. Det handlar om säkringar, kylslingor osv.

Plockar man bort allt den säkerheten så kan man självklart fylla på med mycket mera battericeller och få dubbla räckvidden. Dock så kan man i det fallet inte alls ta ut eller in lika mycket effekt då kylningen saknas helt. Man kan även använda samma andel celler (55%), låta kylningen vara kvar, men välja andra celler som har högre energitäthet. Dock faller det på att celler med högre energitäthet inte har lika hög effekttäthet. Även här trollar man bort snabbladdning och kool acceleration.

Samma sak har gjort genom åren med Nissan Leaf som började på 24kWh, via 30kWh till 40kWh med mer energitäta celler utan kylning till 62kWh med samma 40kWh celler fast tätare placerat fortsatt utan kylning. Nissan Leaf är mycket riktigt begränsad i laddeffekt och är absolut den största anledningen till att ryktet om kort livslängd för elbilars batterier, då dom helt enkelt åldras väldigt snabbt om dom inte har aktiv temperaturkontroll.

isånt fall måste dom tåla mer värme en tesslas celler eller vad är annars syftet?

jag hittar ju inte skit mycket om dessa batterier.. men om bmw visar intresse kan måste det ju endå finnas en anledning till det.   det är ju inte så att man väljer sämsta möjliga kylning  och sämsta möjliga laddningen för att få ut mer.

förstår ju varför tesla kör med runda celler istället för kantiga och att just det är kylningen som kan göras väldigt bra där man kan kyla mitt i mellan 4runda celler där man kan leda kylvatten mellan dom i utrymmet som finns där.   


det som är intresant för mig personligen är ju att man kan komma ifrån dessa stora klossar till bilar och tex göra en e-up! med vättig räckvidd.
eftersom den senaste hade urusel sträcka.. men tanken är ju bra mycket bättre att ha små elbilar    istort sätt 90% av senskarna sitter själva i sina stora vräkiga suvar till nada nytta..     men när det gäller elbilar har man ju inte så mycket val om man vill kunna ta sig någonstans

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
13 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Growe skrev:
isånt fall måste dom tåla mer värme en tesslas celler eller vad är annars syftet?

jag hittar ju inte skit mycket om dessa batterier.. men om bmw visar intresse kan måste det ju endå finnas en anledning till det.   det är ju inte så att man väljer sämsta möjliga kylning  och sämsta möjliga laddningen för att få ut mer.

PR kupp? 

Det finns ju väldigt många olika applikationer för en bil. Jag tex är tråkig farbror som bara kör runt enligt skyltad fart, jag laddar på natten. Jag skulle lätt kunna välja en bil med dubbla räckvidden mot att jag var låst till 200hk och låst till kanske 50kW snabbladdning.  Eller som du säger en mindre bil med normal räckvidd fast halva priset, även om den saknade snabbladdning. Det är ju en pris - prestanda fråga. Renault Zoe har ju sålt som bara den och det är ju en sardinburk helt utan snabbladdning. Finns ju klart ett behov av sådana bilar också.

Tyvärr glömmer dom ofta att tala om alla nackdelar när ett prospekt för företaget sätts ihop. Att BMW är med säger ju ingenting egentligen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2022 · 13 743 Inlägg

torpis skrev:

Growe skrev:
isånt fall måste dom tåla mer värme en tesslas celler eller vad är annars syftet?

jag hittar ju inte skit mycket om dessa batterier.. men om bmw visar intresse kan måste det ju endå finnas en anledning till det.   det är ju inte så att man väljer sämsta möjliga kylning  och sämsta möjliga laddningen för att få ut mer.

PR kupp? 

Det finns ju väldigt många olika applikationer för en bil. Jag tex är tråkig farbror som bara kör runt enligt skyltad fart, jag laddar på natten. Jag skulle lätt kunna välja en bil med dubbla räckvidden mot att jag var låst till 200hk och låst till kanske 50kW snabbladdning.  Eller som du säger en mindre bil med normal räckvidd fast halva priset, även om den saknade snabbladdning. Det är ju en pris - prestanda fråga. Renault Zoe har ju sålt som bara den och det är ju en sardinburk helt utan snabbladdning. Finns ju klart ett behov av sådana bilar också.

Tyvärr glömmer dom ofta att tala om alla nackdelar när ett prospekt för företaget sätts ihop. Att BMW är med säger ju ingenting egentligen.

stora nackdelen som Zoe har är ju att du inte äger bilen även om du kontant betalar den så sitter du fast med en "avbetalning" vilket är obota korkat..

så du måste ju betala dom hela tiden så länge du äger bilen. 
annars har ju den rätt storlek..  fast som vanligt det är en elbil då gör vi den skitful.  smile
ja ingen Renault är väll skit snygg men det där är ju klass med prius ful. bara en mm från Fiat Multipla... (kastar själv sten i glashus som åker audi a2)

Vi behöver helt klart mindre bilar med snabbladdning med bra räckvidd.       en E-up! av äldre modell tar du dig knappt ur citykärnan i örebro smile
men jag har sätt norsk e-up! i sverige och det är fan en bedrift att ta sig hit.  smile

Dom nyare är bättre men fortfarande inte bra..  man måste ju iaf klara 30mil på en laddning tycker jag som minst.

När dom når 50-60mil med en liten bil   då är vi nog klara.     för då kan alla ha en sån även om man bor i lägenhet man laddar den 1gång i veckan. 
vilket är perfekt.   

jag är dock lite mer öppen för att det finns företag som kommer utveckla bättre batterier än dom Tesla tar fram.     
vet att även dom jobbar på andra batterier med gott resultat.

sen behöver priserna ner något extremt.    så små bilarna börjar kosta vad dom ska kosta..     idag kostar ju bilarna som en premium stor bränslebil
vilket gör att dom aldrig hamnar hos folket som söker små smidiga bilar.   

får se vad nordvolt gör för något eller om dom bara stampar kvar på samma spår.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
13 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Priserna är skruvade. Det är något systemfel när folk går och köper Skoda, Hyundai eller Kia för 700k och är supernöjda haha.....

Varje Tesla plaid har ju prylar i sig för att bygga tre bilar med god prestanda. Men tyvärr är det inte där vi är idag med vad marknaden vill ha. Money talks

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2022 · 13 743 Inlägg

torpis skrev:
Priserna är skruvade. Det är något systemfel när folk går och köper Skoda, Hyundai eller Kia för 700k och är supernöjda haha.....

Varje Tesla plaid har ju prylar i sig för att bygga tre bilar med god prestanda. Men tyvärr är det inte där vi är idag med vad marknaden vill ha. Money talks

att man gör prestandad bilar är inte fel.  tror det är bra för batteri utvecklingen men tilllverkana måste lägga mer krut på vättiga små smidiga bilar.   

men tittar man på vilka bilar tillverkana öser ut så är det ju bara elsuvar hybrid suvar.. 

det är ju ingen bil som vi inte ens borde  behöva. 
Ser ju folk som har 2st suvar hemma .. men dom har varken ungar hundar hästar eller någon annan anledning att släpa runt på sånt skrot i onödan. 

det är ju där problemet ligger snarare än att vi kör elbilar eller bränslebilar.  för oavsätt så är ju dessa bilar totalt onödiga. dom släpper ut mer än vad dom gjort om man gjort ett bättre val av fordon från första början.     hör hur folk säger nej jag är så lång så jag behöver en sån..  jo men tjena förfan du är 180.  jag sitter i min lilla Seat arosa och sitter perfekt och jag är 183..jag kommer inte ens in bakom ratten i din bil som du sitter.. och dom når inte fram till ratten i min bil smile    det är sjukt hur folk tänker.

Senast redigerat av Growe (13 januari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
19 januari 2022 · 10 572 Inlägg

Såg att om hade en video på youtube där man ser att min teori var rätt. Dom packar in enbart celler och skippar kylningen.

Läser man vidare på deras hemsida så ser man att det är LFP celler, alltså de billigare Kinacellerna som är helt utan kobilt. Litium-järnoxid. Dom skall må ganska väl av att laddas till 100% också.

Model 3SR har LFP celler nu för tiden dessutom, dom med kylning och grym prestanda.



Lite nördiga siffror som jämför LFP (SR+ MIC) med vanliga li-ion. Man ser laddström, temperaturer, flöde på kylvatten osv. Som sagt, lite nördigt men kul. Skall man köpa bil för en halv mille så vill jag verkligen VETA saker.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang