Renault Megane Sport Tourer varningsmeddelande CHECK ESP

CheckEsp
22 januari 2022 · 4 Inlägg

Hej,

Jag övningskör privat med en Renault megane sport tourer och jag övade nyligen på start i backe. Jag försökte få in dragläget medan bilen rullade bakåt, ned för backen. Av någon anledning gick något fel då motorn dog och jag fick upp två varningsmeddelanden: CHECK FUEL INJECTION samt CHECK ESP. Det första meddelandet gick bort efter att jag startade bilen igen,men det andra har inte gått bort. Hur pass allvarligt är varningsmeddelandet? Går det att åtgärda själv eller behöver en bilverkstad ta en titt på bilen? Jag har för övrigt noll erfarenhet av att mecka med bilar.

Utmarks-Loke
22 januari 2022 · 5 791 Inlägg

ESP är antisladdsystemet, om lampan lyser är systemet förmodligen avstängt nu. Det kan hända att det räcker med att nolla koden, eller så har något gått sönder och måste fixas först. Men tänk på att du förmodligen inte har något antisladd nu, om du ger dig ut och kör i halkigt väglag

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 januari 2022 · 13 644 Inlägg

har du kört över 30km/h efter omstarten?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
CheckEsp
22 januari 2022 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
ESP är antisladdsystemet, om lampan lyser är systemet förmodligen avstängt nu. Det kan hända att det räcker med att nolla koden, eller så har något gått sönder och måste fixas först. Men tänk på att du förmodligen inte har något antisladd nu, om du ger dig ut och kör i halkigt väglag

Hur nollar man koden, är det något man själv kan göra?

CheckEsp
22 januari 2022 · 4 Inlägg

Growe skrev:
har du kört över 30km/h efter omstarten?

Japp, körde upp till 60km/h efter omstarten

Jesper328
22 januari 2022 · 2 326 Inlägg

CheckEsp skrev:

Utmarks-Loke skrev:
ESP är antisladdsystemet, om lampan lyser är systemet förmodligen avstängt nu. Det kan hända att det räcker med att nolla koden, eller så har något gått sönder och måste fixas först. Men tänk på att du förmodligen inte har något antisladd nu, om du ger dig ut och kör i halkigt väglag

Hur nollar man koden, är det något man själv kan göra?

Prova att lossa minuskabeln till batteriet i en timma, eller över natten.
Det kan funka såvida felkoden inte är aktiv.

CheckEsp
24 januari 2022 · 4 Inlägg

Tack för alla svar. Det räckte tydligen med att låta bilen vila över natten för att få bort felkoden

Senast redigerat av CheckEsp (24 januari 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang