Bilverkstad försökte lura mig på 70k

Brådhis * Voff voff *
16 januari 2022 · 10 245 Inlägg

Vyke skrev:

Brådhis skrev:
Nej, jag har skrivit ett flertal(!) gånger att dom utgår sannolikt från "worst case" och om det senare visar sig att det går att lösa enklare/billigare så blir det ingen otrevlig överraskning för kunden utan snarare tvärtom. Utom i ditt fall där du tolkar det som att dom aktivt försökt lura dig på 40000 kr (där absoluta merparten är kostnaden för en reservdel som dom tjänar mycket lite på).

Förklaringen till varför dom ändrat till den lägre kostnaden är svårt att sia om, men handlar sannolikt om att (för dom) ny info framkommit. Kanske har dom kontaktat huvudkontoret som berättat att det brukar räcka att byta XXX istället för XXX. Eller så har en mekaniker kommit hem från semestern som gjort detta jobb innan och vet att det räcker med XXX. Eller så finns det en ytterligare annan förklaring som ingen av oss känner till.

Jag har förstått det med worst case scenario. Frågan är just det du svarar på nu, hur de kan ha kommit fram till den nya infon och om det ens är rimligt 3 månader efter att bilen lämnades in.

Att det skulle vara att dom blev oroliga att du inte skulle sälja bilen till dom är nog en av dom mer otroliga förklaringarna...

Har inte trott att de skulle bli oroliga av den anledningen, däremot av att jag skulle skicka topplocket till en motorrenoveringsfirma som skulle se att det inte är fel på topplocket.

Gjorde fetstil så det blir lättare att se. Svaret finns där.

Jag tvivlar inte på att verkstaden kanske gjort en dålig felsökning, det har jag skrivit flera gånger.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Putteliten
16 januari 2022 · 9 068 Inlägg

Det är en BMW motor i dessa bilar, som sitter i Mini Cooper S. Bilmodellen du har är ovanlig, men inte motorn i alla fall.

Du kanske får ett bättre svar om du tar bilen till en BMW verkstad.

Senast redigerat av Putteliten (16 januari 2022)

Lucif3r
16 januari 2022 · 2 183 Inlägg

Vyke skrev:
Hur menar du att de tjänar mer på att ta in fler småjobb än ett fåtal större? Jag tänker om de alltid tar ut 1000kr/h.
10 bilar 1h vardera = 10k.
1 bil 10h = 10k

Men nu tänker du att varje jobb faktiskt TAR en timme. Så är det inte. Kunden betalar för varje påbörjad timme, om jobbet sen tar 5min eller 59min spelar ingen roll på fakturan kunden får(fast tar jobbet 59min så är säkert frestelsen att skriva in 61min(=2h fakturering) stor).
Om vi då säger att jobbet tar 15min, då hinner dom 4 sådana jobb på 1 timme, men får in 4 gångar så mycket pengar iom. att varje kund betalar för 1h arbetstid.

it_mutt Avstängd
25 januari 2022 · 10 388 Inlägg

Spontant blir väl det i verkligenheten 40000:- de försökte "lura" dig på?

70000:- först, sen ner till 30000:-.

Mer intressant för tråden är väl snarare; hur har det gått?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang