Lastbilstuta I Personbil (lagligt?)

Maxen Teknisk
1 april 2008 · 328 Inlägg

Phaetoon skrev:
Övriga krav
4 §     Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn.

Är glassbilen olaglig? tongue

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Phaetoon
16 maj 2008 · 8 156 Inlägg

Maxen skrev:

Phaetoon skrev:
Övriga krav
4 §     Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn.

Är glassbilen olaglig? tongue

Jag vet inte hur det är med glassbilen, antar att den är reggad som lastbil? Men den kan vara olaglig, ja...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
FireTraXX DFFL
16 maj 2008 · 9 020 Inlägg

Phaetoon skrev:

Maxen skrev:

Phaetoon skrev:
Övriga krav
4 §     Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn.

Är glassbilen olaglig? tongue

Jag vet inte hur det är med glassbilen, antar att den är reggad som lastbil? Men den kan vara olaglig, ja...

Nej, de har tillåtelse att använda meloditutor.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
850_GLT
17 maj 2008 · 947 Inlägg

eclips3 skrev:
http://www.hornblasters.com/ tågtutor;)

kolla videos på deras hemsida, helt sjukt kul big_smile

fy fan sån där vill ja ha tongue

Volvo 850 cab "Mr Green" (1995)
Volvo V70 (2012)
Phaetoon
17 maj 2008 · 8 156 Inlägg

FireTraXX skrev:

Phaetoon skrev:

Maxen skrev:

Är glassbilen olaglig? tongue

Jag vet inte hur det är med glassbilen, antar att den är reggad som lastbil? Men den kan vara olaglig, ja...

Nej, de har tillåtelse att använda meloditutor.

Så dom har fått dispens? Usch.
När jag var hos flickvännen i Kalmar så hörde jag glassbilen 5-6 timmar i sträck.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
vincentb
17 maj 2008 · 35 Inlägg
golf_fille
17 maj 2008 · 86 Inlägg

vincentb skrev:
http://www.hornblasters.com/video.php

Såå bäst big_smile

Ha ha underbart.

ironhead volvoraggare
17 maj 2008 · 4 776 Inlägg

jag har starkhorn till min volvo jag typ lastbilshorn låter rätt mycket

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
The_Rebel Gréve
17 maj 2008 · 497 Inlägg

hmm men på biltema finns de ju cromade långa båthorn.. ingen som vet hur en eller 2 sånna på taket skulle låta? tror dom går på 2 eller 3hundra spänn styck.

psi Stressfläkt Racing
17 maj 2008 · 337 Inlägg

larmsiren á la flyglarm-andra-världskriget vore nåt smile

psi Stressfläkt Racing
17 maj 2008 · 337 Inlägg

vincentb skrev:
http://www.hornblasters.com/video.php

Såå bäst big_smile

roligaste jag sett på länge big_smile

anderssall
17 maj 2008 · 3 Inlägg

The_Rebel skrev:
hmm men på biltema finns de ju cromade långa båthorn.. ingen som vet hur en eller 2 sånna på taket skulle låta? tror dom går på 2 eller 3hundra spänn styck.

Hade ett sånt för några år sen på 740n jag hade då, lät ganska fånigt, originaltutan lät mer faktiskt. hmm
Men det kanske blir bättre med några tillsammans..

Anders Johansson
Aristocars Automobilsamlare, Import-Konsult, mm.
17 maj 2008 · 13 Inlägg

När en annan var ung (på 60-talet) så hade var och varannan raggarbil ett spelande signalhorn, som spelade "La Cocaracha" eller nåt annat ruskigt, då var det nog tillåtet att ha sådana, så när fick vi Svenskar inte längre spela 'ljuv' musik för våra medtrafikanter? Nån som vet? Angående Lastbilshorn, så brukar väl dom gå på 24volt, så om man kör dom på 12volt i en personbil så låter det nog inte så mycket..... lol

Ok, Yenkartradarna kör sina på Vaacum, det låter rätt bra det med! Man kanske skulle importera några äkta Kenworth, Peterbilt, White Freightliner tutor och testa???

Senast redigerat av Aristocars (17 maj 2008)

Phaetoon
17 maj 2008 · 8 156 Inlägg

The_Rebel skrev:
hmm men på biltema finns de ju cromade långa båthorn.. ingen som vet hur en eller 2 sånna på taket skulle låta? tror dom går på 2 eller 3hundra spänn styck.

Dom låter nog olagligt mycket. Man kan ju ha dom kopplade till larmet och en "nödsignalsknapp"?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Jorn
8 februari 2022 · 2 Inlägg

Vissa tåg har mesiga tutor, då är lastbilar värre lol.

Jorn
8 februari 2022 · 2 Inlägg

Phaetoon skrev:

The_Rebel skrev:
hmm men på biltema finns de ju cromade långa båthorn.. ingen som vet hur en eller 2 sånna på taket skulle låta? tror dom går på 2 eller 3hundra spänn styck.

Dom låter nog olagligt mycket. Man kan ju ha dom kopplade till larmet och en "nödsignalsknapp"?

Hahhaha lol, olagligt mycket.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 februari 2022 · 13 744 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:
Jag har hört mycket om att det är olagligt och många säger att det är lagligt med en sådan tuta... Lastbilarna har för det mesta en ström ställare så när man besiktar dom kopplar man ur starkhornen och har en orginal tuta...... På Mikro kan man köpa starkhorn för personbilar som flåsar på rätt bra, köp två sådana satser så ska du se att folk hoppar i diket när du kommer, tänk på att använda relä sats på dom för att få tillräckligt (direkt ström från batteriet till kompressorn) Om du inte vill ha kompressor horn så han du köpa vanlig tuta (Snäcka) Sät på tre sådanna så blir det olidligt högt ljud, jag kör med två och det är på gränsen till gräsligt högt..... Good luck wink

besiktar alltid min buss med starkhornet på..  man stänger liksom aldrig av den någonsin.  klen tutan använder man aldrig..  den andra jobbar sig varm smile  bästa sättet att få folk att fatta att dom är idioter är när man håller in tutan i 30sec ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
8 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Citroen 2CV har som standard dubbla signalhorn.
Stadshornet aktiveras om man trycker lätt.
Landsvägshornet om man trycker i botten.
Det senare har jag ersatt med en rejäl lastbilstuta med lååååång kromad trumpet.
Roligt att se hur folk hoppar till och ser sig omkring, men aldrig misstänker min lilla apgunga för ljudet.

Varför har inte alla bilar dubbla signalhorn?
Kostnadsskäl?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang