Rengöra gasspjäll, grundinställning?

kallepettersson1
6 februari 2022 · 6 Inlägg

Hej,
Har läst runt här lite och har bestämt mig för att prova rengöra mitt gasspjäll. Har ostabil tomgång och min Obd2 läsare från Biltema ger en kod som verkar vara något med spjället.

Gasspjället är väldigt smutsigt, detta gäller en Golf 5, 2003, 16v.

Kan jag "bara" ta bort spjället, rengöra det, sätta tillbaka det och starta? Vissa har sagt något om någon grundinställning med VCDS? Laddade ner programmet till datorn men behöver väl en sladd från dator och bil, vilken isåfall? Så billigt som möjligt....

Är helt blank när det gäller sånt här, ber om ursäkt på förväg.

kallepettersson1
7 februari 2022 · 6 Inlägg

bump

simlar
7 februari 2022 · 5 524 Inlägg

Har för mig det räcker att ha tändningen på i 10min så gör den grundinställningen själv.

Annars finns guide på rosstech hur du gör med VCDS.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mossan1
7 februari 2022 · 2 801 Inlägg

VCDS fungerar INTE utan en orginal VCDS hårdvara, dvs kabeln.

En gammal variant av VAG-COM funkar med piratsladd. Kan den heta VAG-COM 409? 
Gammal mjukvara men kan duga till en 2003'a.

Grundinställning är väl mest om man byter till annat spjäll.
Men skadar gör det ju verkligen inte.

kallepettersson1
7 februari 2022 · 6 Inlägg

Okej, tack för svaren!

sollu
7 februari 2022 · 416 Inlägg

I lördags köpte jag rengöring från merkonomen  till en volvo s80  2002. Jag tar bort minus polen och väntade 10 minuter.  Sen tar bort dom 4 skruvarna. Det var mycket skit spruta med medlen och borsta med tandborste sist torka med handduk. blev ren montera tillbaka med gamla packningen eftersom merkonomen hade inte packning hemma. Nu bilen går perfekt.

kallepettersson1
9 februari 2022 · 6 Inlägg

Rengjorde det ikväll!
Blev lyckat (tror jag), bilen har stabil tomgång nu.

Enda problemet som återstår är att farthållaren inte fungerar, symbolen lyser men går inte att sätta hastighet. Eller ja, ibland. 1/10 av gångerna går det.. Glapp någonstans tro?

simlar
9 februari 2022 · 5 524 Inlägg

Glapp i spaken eller bromsljuskontakt eller kopplingspedalkontakt.

På vissa bilar går det inte heller att aktivera farthållare om ett bromsljus är trasigt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
kallepettersson1
10 februari 2022 · 6 Inlägg

Trodde problemet var löst men ikke..
P0638 Throttle Actuator Control Range/Performance B1 OBS!! TILLSAMMANS MED EPC LAMPAN!!

Fick jag upp nu, spjället är så rent att man kan operera på det nu.. Bilen går inte dåligt längre, går hur rent som helst och tappar ingen kraft! Men har ändå fått denna motorlampa samt epc lampa... Tänker jag skriver här istället för starta ny tråd hela tiden. Vart börjar jag? Farthållaren fungerar inte fortfarande. Ska byta bromsljuskontakten imorgon som förhoppningvis får farthållaren att fungera igen, men det kan väl inte ha något att göra med detta?

Senast redigerat av kallepettersson1 (10 februari 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 februari 2022 · 13 736 Inlägg

det är värkligen inte ovanligt att dom där spjällhusen går sönder.  har bytt 2st   båda var på golf mk4:or   

men det sitter samma på alla 1.4or 16v motorer från dom åren  både skoda seat audi och vw

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
kallepettersson1
11 februari 2022 · 6 Inlägg

Men för att byta måste dom programmeras va? Även om jag hittar ett identiskt spjäll så måste någon verkstad fixa resten? Eller?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang