Automatlåda lägger ej i växel efter gaspådrag.

Phearzone
9 februari 2022 · 13 Inlägg

Tjena!
Tänkte höra om det möjligtvis finns någon som kan detta med automat

Jag brummar runt i en Dodge Charger SRT8 som låter som den heter "Thunderous" och så ibland vill man gasa upp bilen vid eventuella rödljus. Dock är det en aning skämigt om man precis gasat upp bilen och sedan skall åka iväg.
Man lägger i "Drive" men inget händer... Detta fel försvinner direkt man startar om bilen.
Har testat med att lägga i "Parkeringsläge" samt "Neutral" och felet, om det är ett fel, verkar bistå. Kan lägga till att ja inte slänger in växeln medans motorn varvar utan ja låter den varva ner till tomgång innan såklart. Man är ju rädd om kärran!

Enligt instruktionsboken så skall man inte behöva fixa ny olja till lådan m.m på bra länge men kan det vara nått att se på?
Bilen i sig är hyfsad intelligent så funderar på om det bara är en säkerhetsåtgärd i sig...


Tacksam för riktiga och intressanta svar.

Dodge Charger SRT8 "Hemi" (2007)
jaka54
11 februari 2022 · 5 731 Inlägg

Du menar att du har lådan i Neutral  läge och gasar... och sedan lägger Drive Och inget händer?!

Phearzone
11 februari 2022 · 13 Inlägg

Varvar upp bilen i både neutral och parkeringsläge. Låter motorn varva ner, lägger i Drive men bilen rullar ej framåt. Startar om bilen, lägger i Drive så åker den

Dodge Charger SRT8 "Hemi" (2007)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 februari 2022 · 14 049 Inlägg

Phearzone skrev:
Varvar upp bilen i både neutral och parkeringsläge. Låter motorn varva ner, lägger i Drive men bilen rullar ej framåt. Startar om bilen, lägger i Drive så åker den

Kanske är det nåt elektriskt fel för det är säkert en datastyrd växellåda på en sån där Dodge.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Xebers76
11 februari 2022 · 2 266 Inlägg

Ser på din profil att mjukvaran är ändrad. Jag hade börjat med att kolla felkoder och att skicka in original mjukvara igen.

Brådhis * Voff voff *
11 februari 2022 · 10 279 Inlägg

Är det möjligen så att din ändrade mjukvara innehåller borttagning av varvtalsbegränsaren i N och P, och att den ändringen kanske ställer till något...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang