A traktor

Wilmer000
13 februari 2022 · 4 Inlägg

Hej! Jag är 13 år och är väldigt sugen på en a traktor. Min mamma är skeptiskt och pappa tycker halvt om det pga av han hade det i hans unga ålder. Men saken är det är de tycker det är alldeles för dyrt. Båda priset på bilen och bensinen. Hur övertalar jag mina föräldrar att hjälpa/ gå med på det.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2022 · 17 473 Inlägg

Hehe, välkommen till Garaget. Du är väl en smula ung men ok, motorintresse ska vi uppmuntra. Jag är i den åldern då flera av mina kompisar har barn som kör A-traktor. Samtliga har byggt sina egna. Och just där har du ett bra argument mot föräldrarnas motvilja. Det kostar inte så mycket, ungefär som en ny moped. Det kräver dock att din pappa är någorlunda händig och läskunnig big_smile. Dagens regler är mycket enklare än det var förr. Själva bygget är det med. När din pappa hade Epa var det dubbla växellådor och taskiga strypningar som gjorde både inköp, förbrukning och underhåll dyrt. Dessa gamla bilar fick gå på maxvarv på motorn vilket inte var så bra.

Du kan hitta en A-traktor i fungerande skick för 25-30k. Rejäl provkörning är mycket viktigt. Farsan bör inte vara stressad här. Finns även ungar som lägger ut sina bilar som åkt på en flygande poliskontroll/besiktning och fått körförbud som bara säljer sen (En kompis har provat...)

Att sälja in hos föräldrar:

- På en moped sitter man oskyddad vid en olycka, i en bil på 1,5 ton som går i 30 km/h som har massa krockkuddar sitter man extremt säkert.
- De slipper skjutsa dig någonsin mer. Även på vintern. Köra en bil i 10 minusgrader går ju fint men moped...
- Dagens A-traktorer när de rullar i 30 km/ går på strax över tomgång. En kompis V70 Diesel drar 0,5 liter per mil då. Skatt per år är 1140:-
- Mopedkörkort krävs ju för både A-traktor och moped så den kostnaden kommer man inte undan.
- Dina kompisar som har moped kommer att tillbe dig som en gud om att få åka med. De kan gott hjälpa till med pengar till diesel då ibland.
- Du lovar att inte meka med A-traktorn själv (Nåja, en ny Bluetooth-stereo kanske) så kommer den hålla. Ge fan i att googla "trimma A-traktor!"
- Be föräldrarna motivera varför du inte ska köra A-traktor

Priser?
En Volvo S80 Diesel automat får du för 20000:- En ombyggnad av denna inkl. besiktning kanske blir 6000:-
Du ska ha en diesel och du ska ha en automat. En firma som heter https://www.lohelectronics.se/ hjälper dig med installation av strypning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
13 februari 2022 · 10 278 Inlägg

Och du kommer säkerligen, även här på Garaget tyvärr, möta folk som tycker att A-traktorer är ett elände. Sannolikt för att dom glömt hur det var att vara ung och/eller är närsynta/ouppmärksamma och tycker det är läskigt med långsamma fordon på vägarna...

Vi som inte glömt hur det var att vara ung och ha ett motorintresse (jag är 41 och har ingenting emot A-traktorer!), vi tycker däremot det är bra med A-traktorer eftersom det får in dagens ungdom i ett bilintresse. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 februari 2022 · 14 047 Inlägg

Brådhis skrev:
Och du kommer säkerligen, även här på Garaget tyvärr, möta folk som tycker att A-traktorer är ett elände. Sannolikt för att dom glömt hur det var att vara ung och/eller är närsynta/ouppmärksamma och tycker det är läskigt med långsamma fordon på vägarna...

Vi som inte glömt hur det var att vara ung och ha ett motorintresse (jag är 41 och har ingenting emot A-traktorer!), vi tycker däremot det är bra med A-traktorer eftersom det får in dagens ungdom i ett bilintresse. smile

Håller fullständigt med dig. Vi här på garaget ska uppmuntra ungdomarna till att börja med motorer/bilar och vad är då bättre än att skaffa sig en A-traktor. Jag har absolut inget emot A-traktorer som färdas på våra vägar/gator.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
VictorNavara
14 februari 2022 · 152 Inlägg

Wilmer000 skrev:
Hej! Jag är 13 år och är väldigt sugen på en a traktor. Min mamma är skeptiskt och pappa tycker halvt om det pga av han hade det i hans unga ålder. Men saken är det är de tycker det är alldeles för dyrt. Båda priset på bilen och bensinen. Hur övertalar jag mina föräldrar att hjälpa/ gå med på det.

Hej jag startade mitt intresse och förverkligade min dröm. För 1.5 år sedan köpte jag min första bil. En nissan navara a traktor. Dock dyr och går sönder=) Men går att hitta bra epor för 5-30k som knappt behöver mer än oljebyten... så är du verkligen intresserad och känner att bilar är kul så framför det. Försök övertala pappa å sen mamma smile lycka till nu med det annars kan moppe kanske finnas med i tanken. Mvh Victor

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 februari 2022 · 13 742 Inlägg

man kan ju räkna med inköp av bil+ombyggnad och reggning bil+10k för ombyggnaden inkl reggning.   

gör man rätt val kan man åka väldigt snålt.    hittar man tex en polo 1.4tdi så åker man fruktansvärt snålt.     en sån reggad och klar bör landa på 30-40k     
den kommer gå på runt 0.3l/mil  kanske inte är skitfräna men perfekt fordon att bygga en a-traktor som är ekonomisk men endå tillräckligt säker för att vara vättig.   

att bygga på stora volvosar bmw moch merceders eller för den delen pickuper är igentligen ganska korkat då dom kostar massor att köra. mot en liten smidig bil. 

chefen byggd en v70 1.6d  till sin dotter och han har ingen erfarenhet innan.    visst fick han tips och råd av mig och dom jag känner som bygger och säljer hela tiden.  men det var inga konstigheter.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torpis Forummoderator
14 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Wilmer000 skrev:
Båda priset på bilen och bensinen.

Vilken bil? Vilken bensin?  Nu är det ju eldrift som gäller, så kolla istället efter sådana lösningar. Att betala så sjuka överpriser för en traktir(inte bil haha) är inte rimligt, i synnerhet när dom är optimerade för helt andra hastigheter och kommer dra MER soppa i 30 än i 80.  En elbil är precis tvärt om. En Nissan Leaf med bara 7mil räckvidd kvar kommer som traktor gå kanske 14mil. kosta 2kr per mil i "soppa".

Nissan Leaf har en inbyggt funktion som heter limit. Det borde vara en smal sak att programmera om den till att inte tillåta mer än 30kph.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torsen
14 februari 2022 · 7 236 Inlägg

Övertyga din mamma, för din pappavet vet nog vad som gäller, ur säkerhetssynpunkt, att köra en modern A-traktor jämfört med 2- eller 4-hjulig EU-moped.
Säkrast, anser jag, är att välja en nyare Suzuki Jimny, som har ABS-bromsar, krockkuddar och  vissa fall både antislir och antisladd - det går att göra handbromsvändningar ändå - om man kopplar ur 4-hjulsdriften.
Välj inte någon sunkig 740, som drar bara mycket soppa.

Försökte med ovanstående motivation på ett barnbarn - men misslyckades.
Han åker Crossmoppe och har redan åkt omkull flera gånger sedan i somras.

Lycka till och berätta gärna i tråden hur det går.
Motorintresset måste hållas vid liv!

Brådhis * Voff voff *
14 februari 2022 · 10 278 Inlägg

Hybrid_ skrev:
- Dina kompisar som har moped kommer att tillbe dig som en gud om att få åka med.

Möjligt att detta haltar en smula ihop med detta då:

Growe skrev:
hittar man tex en polo 1.4tdi så åker man fruktansvärt snålt.

torpis skrev:
En Nissan Leaf...

wink wink wink

Tror det är betydligt roligare att köra V70 eller nå´n BMW kanske när man är i A-traktor-åldern. Förnuftiga bilval kan man göra senare i livet... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 februari 2022 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
- Dina kompisar som har moped kommer att tillbe dig som en gud om att få åka med.

Möjligt att detta haltar en smula ihop med detta då:

Growe skrev:
hittar man tex en polo 1.4tdi så åker man fruktansvärt snålt.

torpis skrev:
En Nissan Leaf...

wink wink wink

Tror det är betydligt roligare att köra V70 eller nå´n BMW kanske när man är i A-traktor-åldern. Förnuftiga bilval kan man göra senare i livet... wink

Man ska ha råd att köra oxå.    Det är viktigast.     En leaf är väll att pusha för hårt.. Jag hade mobbat livet ur en polare som kommer i en leaf a traktor när jsg var 15.  För  jag skulle göra det diag om någon hade så dåligt omdömme att köpa något sånt 😁

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torpis Forummoderator
14 februari 2022 · 10 572 Inlägg

Det är nya tider nu. Hur en 15åring har råd att driva ett fordon som kostar lika mycket som en bil per mil har jag svårt att förklara.  Oavsett förnuft eller ej så måste ju drivmedel in i åkdonet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Brådhis * Voff voff *
14 februari 2022 · 10 278 Inlägg

torpis skrev:
Det är nya tider nu. Hur en 15åring har råd att driva ett fordon som kostar lika mycket som en bil per mil har jag svårt att förklara.  Oavsett förnuft eller ej så måste ju drivmedel in i åkdonet.

Det finns dom som tex jobbar extra för att finansiera sitt intresse. Eller så betalar föräldrarna. Hursom är det inte vårt problem här. Var och en får titta i sin egen plånbok. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 februari 2022 · 13 742 Inlägg

torpis skrev:
Det är nya tider nu. Hur en 15åring har råd att driva ett fordon som kostar lika mycket som en bil per mil har jag svårt att förklara.  Oavsett förnuft eller ej så måste ju drivmedel in i åkdonet.

mm    mina ungar lägger alla pengar på datorer istället och spel..   =/
kan säga att det är inte billigare än biljävlar..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang