Krånglande växellåda Mazda 6 2006

Lotta277
15 februari 2022 · 14 Inlägg

Ja som rubriken lyder, växlarna krånglar till och från, 2:ans växel skorrar ibland när man lägger i den, men går alltid i!
Ettans växel vägrar ibland, och andra gg så funkar den klockrent.
Backen kan oxå va lite svår att få i, men går efter några försök.
Inga problem med växel 3,4,5 eller 6.
Vissa dagar funkar alla växlar utan minsta problem…

Oljan i lådan är bytt nyss.
Kan det va kopplingen eller sitter det i växellåda tro?
Tacksam för hjälp!!

uhlin
15 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Hur känns kopplingen? Som normalt eller tar den långt ner? Isåfall är nog felet där, endera slavcylinder eller huvudcylinder då.

Känns koppling okej så skulle jag gissa på synkringar i växellådan.

Lotta277
15 februari 2022 · 14 Inlägg

uhlin skrev:
Hur känns kopplingen? Som normalt eller tar den långt ner? Isåfall är nog felet där, endera slavcylinder eller huvudcylinder då.

Känns koppling okej så skulle jag gissa på synkringar i växellådan.

Jag kan växla typ vart jag än har kopplingen, både högt upp och långt ner, och den är väldigt lätt, inget motstånd alls i pedalen.
Synkringar har jag oxå vart inne på, det är inget kul och billigt fel va??
Kan jag bekräfta eller utesluta kopplingen på nått sätt?

Xebers76
15 februari 2022 · 2 271 Inlägg

Ibland rostar splinesen som lamellen åker på, då kan det bli såhär. Det märks bäst på bilar med osynkad backväxel då det skrapar VARJE gång.

Tror inte att det är felet i ditt fall, men jag tänkte att jag delar med mig av erfarenheten oavsett.

zzr94092
15 februari 2022 · 4 391 Inlägg

Tror nog detsamma jag,att det kan vara torra splines,på ingående axeln i lådan...

Lotta277
15 februari 2022 · 14 Inlägg

zzr94092 skrev:
Tror nog detsamma jag,att det kan vara torra splines,på ingående axeln i lådan...

Tack för svar, är det nått man måste lämna in på verkstad för att fixa och är det ett stort/dyrt jobb??:-(

zzr94092
16 februari 2022 · 4 391 Inlägg

Man måste dela på motor och växellåda,lite enklare på en bakhjulsdriven bil, så det blir dyrare på en framhjulsdriven,

Curse
16 februari 2022 · 686 Inlägg

Hur långt har den rullat? Bytte koppling på fruns 6a i somras. Den hade rullat 225tusen km

Mazda 6 "MPS" (2006)
Lotta277
16 februari 2022 · 14 Inlägg

Curse skrev:
Hur långt har den rullat? Bytte koppling på fruns 6a i somras. Den hade rullat 225tusen km

Den har rullat hyfsat långt, har det inte exakt i huvudet nu!
Vad hade hennes bil för symtom på dålig koppling??

Lotta277
16 februari 2022 · 14 Inlägg

zzr94092 skrev:
Man måste dela på motor och växellåda,lite enklare på en bakhjulsdriven bil, så det blir dyrare på en framhjulsdriven,

Tack för svar!

Curse
16 februari 2022 · 686 Inlägg

Lotta277 skrev:

Curse skrev:
Hur långt har den rullat? Bytte koppling på fruns 6a i somras. Den hade rullat 225tusen km

Den har rullat hyfsat långt, har det inte exakt i huvudet nu!
Vad hade hennes bil för symtom på dålig koppling??

Okej. Den tog i princip bara högt upp. Och väsnades. Urtrampningslagret var kasst.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang