Volvo s70 ABS antispinn motorlampa

sandzoo
7 december 2021 · 2 071 Inlägg

Tja
Köpt S70 00a 2.4 classic

Abs antispinn motorlampa lyser

Felkoder jag får:
Motorelektronik: ECM-510D hastighets signal

Broms: 0011 hjulsensor VF felaktigt signal

Bytte idag kransen, funkade i ca 500m sen kom abs lampan sen antispinn till sist motorlampan

Ser att hjullager är nybytt
Abs sensor uppmätt med samma värde som högra
Så den funkar..

Några tipps?

Sandzoo i da house
Mack Forum- och sitemoderator
7 december 2021 · 26 112 Inlägg

Osäker på om en sådan "ny" S70 har samma problem, men min gamla V70 hade något liknande. Fick löda om några lödningar i ABS-boxen, så blev det bra sen. En klassiker verkar det vara.
Kanske är något?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Brådhis * Voff voff *
7 december 2021 · 10 244 Inlägg

Förekommer även på den boxen, så det är iaf ganska så sannolikt att det är det som är felet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sandzoo
7 december 2021 · 2 071 Inlägg

Mack skrev:
Osäker på om en sådan "ny" S70 har samma problem, men min gamla V70 hade något liknande. Fick löda om några lödningar i ABS-boxen, så blev det bra sen. En klassiker verkar det vara.
Kanske är något?

Läst lite men vet ej om detta är symptom till att boxen ska lödas..

Kört en live data på bromsar, får alla hjul till att visa antal km/h
VF visar 0 km/h efter kransbytet så visar alla 4 samma hastighet..
Sen kört ca 500 o återgår till 0 på VF

Tillägg: när jag bytt kransen o allt såg bra ut, testat o bromsa i snön, ingen abs går in

Sandzoo i da house
Mack Forum- och sitemoderator
7 december 2021 · 26 112 Inlägg

sandzoo skrev:

Mack skrev:
Osäker på om en sådan "ny" S70 har samma problem, men min gamla V70 hade något liknande. Fick löda om några lödningar i ABS-boxen, så blev det bra sen. En klassiker verkar det vara.
Kanske är något?

Läst lite men vet ej om detta är symptom till att boxen ska lödas..

Kört en live data på bromsar, får alla hjul till att visa antal km/h
VF visar 0 km/h efter kransbytet så visar alla 4 samma hastighet..
Sen kört ca 500 o återgår till 0 på VF

Tillägg: när jag bytt kransen o allt såg bra ut, testat o bromsa i snön, ingen abs går in

Alltså, jag är osäker på om det finns en "specifik" symptom på att det verkligen är boxen, men
med tanke på att du är säker på att det inte är kransar och så vidare så återstår ju inte så himla mycket
mer.
För min del såg jag att tidigare ägare av min V70 hade bytt hjulsensor (har för mig det var den) just på ena sidan
flera gånger om utan att det hade blivit bättre. Så en granne som var kunnig på att löda fick kika på boxen.
Jämfört med att byta ut boxen till en ny/begagnad så är det ju en oerhört liten kostnad att få den omlödd.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
sandzoo
7 december 2021 · 2 071 Inlägg

Mack skrev:

sandzoo skrev:

Mack skrev:
Osäker på om en sådan "ny" S70 har samma problem, men min gamla V70 hade något liknande. Fick löda om några lödningar i ABS-boxen, så blev det bra sen. En klassiker verkar det vara.
Kanske är något?

Läst lite men vet ej om detta är symptom till att boxen ska lödas..

Kört en live data på bromsar, får alla hjul till att visa antal km/h
VF visar 0 km/h efter kransbytet så visar alla 4 samma hastighet..
Sen kört ca 500 o återgår till 0 på VF

Tillägg: när jag bytt kransen o allt såg bra ut, testat o bromsa i snön, ingen abs går in

Alltså, jag är osäker på om det finns en "specifik" symptom på att det verkligen är boxen, men
med tanke på att du är säker på att det inte är kransar och så vidare så återstår ju inte så himla mycket
mer.
För min del såg jag att tidigare ägare av min V70 hade bytt hjulsensor (har för mig det var den) just på ena sidan
flera gånger om utan att det hade blivit bättre. Så en granne som var kunnig på att löda fick kika på boxen.
Jämfört med att byta ut boxen till en ny/begagnad så är det ju en oerhört liten kostnad att få den omlödd.

Får nog testa med boxen..
Vet du om man behöver koda in annan box?
Nås spec man behöver tänka på vid annan box? Årsm, motor, utrustning på ex Track vs STC (som min har då)

Kan få gratis box om en s70/v70 finns på kompisens skrot

Sandzoo i da house
Mack Forum- och sitemoderator
7 december 2021 · 26 112 Inlägg

Kikade lite i denna tråd: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=91434

Hur ser kablaget ut? Något slitage eller så?

Edit:

Och angående olika boxar. (Tror) inte något behöver kodas in, men en utbytesbox lär ju behöva ha
samma nummer som den gamla.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
sandzoo
7 december 2021 · 2 071 Inlägg

Mack skrev:
Kikade lite i denna tråd: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=91434

Hur ser kablaget ut? Något slitage eller så?

Edit:

Och angående olika boxar. (Tror) inte något behöver kodas in, men en utbytesbox lär ju behöva ha
samma nummer som den gamla.

Läst tråden idag smile , allt såg ut fint på kablaget, ska kolla kontakten till boxen imorgon..
Ända jag märkt är att abs sensorn står på halva delen av kransen på den gamla jag bytt.. kanske ej räcker för avläsning?

Sandzoo i da house
Brådhis * Voff voff *
7 december 2021 · 10 244 Inlägg

Boxen måste ha samma nummer men behöver ej kodas in.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
8 december 2021 · 2 183 Inlägg

Är det fel på boxen brukar man nästan alltid få felkod på höger bak, följt av vänster bak, och slutligen någon fram. Detta då anslutningarna för bakgivarna är dom som sitter mest utsatt för krackelering.
Har man bara felkoder fram brukar det nästan uteslutande vara fel på antingen kransen, givaren eller kablaget till givaren.

Ny ABS-box måste inte kodas in(tror inte ens det går), men den *måste* vara likadan som den som sitter där, dvs vara från en 2WD om din bil är 2WD, och vara för antispinn om din bil har det. Även årsmodell måste matchas. Du kan inte ta en box från en 97-98 och stoppa i en 99-00, eller vice versa.

Brådhis * Voff voff *
8 december 2021 · 10 244 Inlägg

Lucif3r skrev:
Är det fel på boxen brukar man nästan alltid få felkod på höger bak, följt av vänster bak, och slutligen någon fram. Detta då anslutningarna för bakgivarna är dom som sitter mest utsatt för krackelering.
Har man bara felkoder fram brukar det nästan uteslutande vara fel på antingen kransen, givaren eller kablaget till givaren.

Ny ABS-box måste inte kodas in(tror inte ens det går), men den *måste* vara likadan som den som sitter där, dvs vara från en 2WD om din bil är 2WD, och vara för antispinn om din bil har det. Även årsmodell måste matchas. Du kan inte ta en box från en 97-98 och stoppa i en 99-00, eller vice versa.

Jag har haft en S70 2,5T -99 med trasig box som då indikerades som (bara) vänster fram (vilket tänder motorlampan också). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
sandzoo
9 december 2021 · 2 071 Inlägg

Lucif3r skrev:
Är det fel på boxen brukar man nästan alltid få felkod på höger bak, följt av vänster bak, och slutligen någon fram. Detta då anslutningarna för bakgivarna är dom som sitter mest utsatt för krackelering.
Har man bara felkoder fram brukar det nästan uteslutande vara fel på antingen kransen, givaren eller kablaget till givaren.

Ny ABS-box måste inte kodas in(tror inte ens det går), men den *måste* vara likadan som den som sitter där, dvs vara från en 2WD om din bil är 2WD, och vara för antispinn om din bil har det. Även årsmodell måste matchas. Du kan inte ta en box från en 97-98 och stoppa i en 99-00, eller vice versa.

Tack, min varnar för vänster fram..
Bytt som sagt krans funkade nån minut..
Ohm på båda fram var ca 5.3

Sandzoo i da house
sandzoo
9 december 2021 · 2 071 Inlägg

Brådhis skrev:

Lucif3r skrev:
Är det fel på boxen brukar man nästan alltid få felkod på höger bak, följt av vänster bak, och slutligen någon fram. Detta då anslutningarna för bakgivarna är dom som sitter mest utsatt för krackelering.
Har man bara felkoder fram brukar det nästan uteslutande vara fel på antingen kransen, givaren eller kablaget till givaren.

Ny ABS-box måste inte kodas in(tror inte ens det går), men den *måste* vara likadan som den som sitter där, dvs vara från en 2WD om din bil är 2WD, och vara för antispinn om din bil har det. Även årsmodell måste matchas. Du kan inte ta en box från en 97-98 och stoppa i en 99-00, eller vice versa.

Jag har haft en S70 2,5T -99 med trasig box som då indikerades som (bara) vänster fram (vilket tänder motorlampan också). smile

Så du hade nästan samma fel som jag då,
Min visar felaktig signal vänster fram..
Samt att abs motor och antispinn tänds..
Märkt att när jag nollar felkoder så visar hastighetsmätare för lite, 40km/h på mätaren är 80km/h i verkligheten.. sen tänds abs lampan o då hoppar mätaren till rätt hastighet

Sandzoo i da house
Lucif3r
9 december 2021 · 2 183 Inlägg

Att den visar hälften är för att, när allt fungerar, tas hastigheten från båda framhjulen och ett medelvärde kalkyleras mellan dom 2. Om då ena hjulet "står still" och det andra snurrar 80km/h, så blir medelvärdet just 40km/h.
När systemet upptäckt att det är fel i systemet slutar den ta medelvärde och istället förlitar sig helt på den fungerande givaren = "korrekt" visad hastighet.

sandzoo
9 december 2021 · 2 071 Inlägg

Lucif3r skrev:
Att den visar hälften är för att, när allt fungerar, tas hastigheten från båda framhjulen och ett medelvärde kalkyleras mellan dom 2. Om då ena hjulet "står still" och det andra snurrar 80km/h, så blir medelvärdet just 40km/h.
När systemet upptäckt att det är fel i systemet slutar den ta medelvärde och istället förlitar sig helt på den fungerande givaren = "korrekt" visad hastighet.

Logistikt smile
Ska abs sensort täcka hela kransen eller räcker det med halva typ?

Sandzoo i da house
Hilmer
9 december 2021 · 1 776 Inlägg

sandzoo skrev:

Lucif3r skrev:
Att den visar hälften är för att, när allt fungerar, tas hastigheten från båda framhjulen och ett medelvärde kalkyleras mellan dom 2. Om då ena hjulet "står still" och det andra snurrar 80km/h, så blir medelvärdet just 40km/h.
När systemet upptäckt att det är fel i systemet slutar den ta medelvärde och istället förlitar sig helt på den fungerande givaren = "korrekt" visad hastighet.

Logistikt smile
Ska abs sensort täcka hela kransen eller räcker det med halva typ?

Kan det vara så att ni bankat in kransen för långt kanske, för halva är inte riktigt bra nog.
Brukar gå att lirka ut kransen igen med en stor mejsel utan att demontera allt igen.

Mossan1
9 december 2021 · 2 752 Inlägg

Den ska ligga mitt över kransen.
Avståndet kan vara kinkigt faktiskt, men då oftast att sensorn är för långt ifrån.

Ringen ska för övrigt helt på mot knuten.  Inget glapp innanför.
Är det ändå fel sitter nog inte sensorn rätt.  Eller är den av?

Du har ingen tätning mellan knut 8ch nav som hamnat fel?
Så inte knuten går helt in, menar jag.
Då hamnar ringen fel också.

sandzoo
9 december 2021 · 2 071 Inlägg

Hilmer skrev:

sandzoo skrev:

Lucif3r skrev:
Att den visar hälften är för att, när allt fungerar, tas hastigheten från båda framhjulen och ett medelvärde kalkyleras mellan dom 2. Om då ena hjulet "står still" och det andra snurrar 80km/h, så blir medelvärdet just 40km/h.
När systemet upptäckt att det är fel i systemet slutar den ta medelvärde och istället förlitar sig helt på den fungerande givaren = "korrekt" visad hastighet.

Logistikt smile
Ska abs sensort täcka hela kransen eller räcker det med halva typ?

Kan det vara så att ni bankat in kransen för långt kanske, för halva är inte riktigt bra nog.
Brukar gå att lirka ut kransen igen med en stor mejsel utan att demontera allt igen.

Gamla kransen kändes för lång in mot knuten, så jag bytte till nytt, satte den "rätt" men ändå känns det inte 100 mot sensorn.
Sensorn är ok inget fel på den vad jag sätt
(Gamla sensorn var nyligen bytt såg det ut som, kunde knacka ut den lätt..

Sandzoo i da house
sandzoo
9 december 2021 · 2 071 Inlägg

Mossan1 skrev:
Den ska ligga mitt över kransen.
Avståndet kan vara kinkigt faktiskt, men då oftast att sensorn är för långt ifrån.

Ringen ska för övrigt helt på mot knuten.  Inget glapp innanför.
Är det ändå fel sitter nog inte sensorn rätt.  Eller är den av?

Du har ingen tätning mellan knut 8ch nav som hamnat fel?
Så inte knuten går helt in, menar jag.
Då hamnar ringen fel också.

Sitter ingen tätning just nu.. vad jag kunnat se.. sitter rätt mot navet men åndå känns kransen för långt ut

Sandzoo i da house
DStenberg
17 februari 2022 · 1 Inlägg

Har detta löst sig? Var det styrboxen? Har nämligen precis samma fel på min XC70 -01.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang