Plåtskada

Hossa
18 februari 2022 · 1 Inlägg

Hej,

Någon som mellan tumme och pekfinger kan uppskatta kostnad för detta?Bara plåtskada och lackering https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242568/242568-6c96e1f3681e32ffa0fd2b6dcac48a3c.jpg

torsen
18 februari 2022 · 7 236 Inlägg

Åk till en skadeverkstad.
Ingen kan med stöd av ett fotografi lämna ett hållbart kostnadsförslag.

Low
18 februari 2022 · 3 306 Inlägg

Mumma

Utmarks-Loke
18 februari 2022 · 5 836 Inlägg

Ja som sagt, omöjligt att gissa. Men det kommer kosta, du kommer ju behöva både ny förardörr och skjutdörr och sedan beror det på om B-stolpe och gångjärnens infästningar är intakta, och så vidare.

Hilmer
18 februari 2022 · 1 779 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja som sagt, omöjligt att gissa. Men det kommer kosta, du kommer ju behöva både ny förardörr och skjutdörr och sedan beror det på om B-stolpe och gångjärnens infästningar är intakta, och så vidare.

Där är dessvärre ingen skjutdörr på den sidan, så man måste byta sidoplåten vilket innebär rätt mycket jobb.
Kostnaderna springer snabbt iväg på en sån skada, inget man betalar ur egen ficka så att säga!

candyweiss
18 februari 2022 · 876 Inlägg

Mellan tumme och pekfinger, 50 - 70K.

Senast redigerat av candyweiss (18 februari 2022)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
spillolja
18 februari 2022 · 4 024 Inlägg

Ett fall för den där ryssen:
https://youtu.be/DyZZJPbmEMU
arthur tussik

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
candyweiss
18 februari 2022 · 876 Inlägg

spillolja skrev:
Ett fall för den där ryssen:
https://youtu.be/DyZZJPbmEMU
arthur tussik

Första jag tänkte på när jag såg skadan big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
krambriw
18 februari 2022 · 427 Inlägg

Om du har helförsäkring kan det tom vara så att bolaget väljer att lösa in den, för dyrt att repa i förhållande till aktuellt värde

candyweiss
18 februari 2022 · 876 Inlägg

krambriw skrev:
Om du har helförsäkring kan det tom vara så att bolaget väljer att lösa in den, för dyrt att repa i förhållande till aktuellt värde

Misstänker att det är något som TS har möjlighet att köpa och eventuellt laga/fixa själv? Eller själv är vållande och har ingen försäkring som täcker det?

Senast redigerat av candyweiss (18 februari 2022)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
granadadr
18 februari 2022 · 7 288 Inlägg

brukar se det så här,, en bil dyrare än 20-30k HELförsäkring,, billigare skitbilar, halvförsäkring

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Low
18 februari 2022 · 3 306 Inlägg

granadadr skrev:
brukar se det så här,, en bil dyrare än 20-30k HELförsäkring,, billigare skitbilar, halvförsäkring

Jag tänker ofta vad mellan skillnaden är mellan hel och halv också även om det är en billig bil..

Ibland är det knappt någon skillnad.

granadadr
18 februari 2022 · 7 288 Inlägg

Low skrev:

granadadr skrev:
brukar se det så här,, en bil dyrare än 20-30k HELförsäkring,, billigare skitbilar, halvförsäkring

Jag tänker ofta vad mellan skillnaden är mellan hel och halv också även om det är en billig bil..

Ibland är det knappt någon skillnad.

mm då tar man hel smile 
mm kollade just en gammal ford taunus,,
trafik  73/mån,
halv 81/mån
Hel 98/mån

så du har rätt skiljer ej mkt smile

Lucif3r
18 februari 2022 · 2 214 Inlägg

Jag har halvförsäkring på min pallbocksracer jag köpte för 1000kr big_smile
Den kostar mig 24kr/mån avställd, och då ingår stöld, brand, skadegörelse, osv tongue

Jag har halvförsäkring på samtliga mina bilar. Det valet gjorde jag oavsett värdet på bilarna, istället kollade jag på vad som ingick i respektive försäkring och hurvida det extra punkterna i helförsäkringen skulle vara till nytta för *mig*. Svaret var rätt enkelt - Nej. Prisskillnaden är typ 50kr/mån för påställd bil, inte mycket att bråka om egentligen, men fortfarande 50kr jag inte "får" något för.

Åter till ursprungsfrågan... Som redan konstaterats är det snudd på omöjligt att svara på med enbart en bild. Det hjälper heller inte att det varierar enormt från skadecenter/verkstad till skadecenter/verkstad.
En duktig sådan kan säkert få plåten tillräckligt rak igen utan att byta ut halva bilen, men hurvida det blir billigare eller ej kan vi bara gissa om.
Det vi inte ser på bild är hur skadad bilen är *innanför* plåten, för det lär garanterat finnas X antal förstärkningar här och där.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 februari 2022 · 13 742 Inlägg

dörr kaross sida och eventuellt takskinn.   
det är väll 30+ bara i delar.   sen säkert 30k för att montera det och 15k för lack.    det är dock en

om du hittar någon som gillar pengar i fickan. 
sen kan det ju vara mer skadat än yttre skalet och då börjar det dra iväg.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
19 februari 2022 · 4 024 Inlägg

Vill man har ned priset så bör man söka efter begagnade plåtbitar och dörr och någon verkstad utanför staden, Ts har inte skrivit om vad det är för någon kärra,  tex:  märke, modell, årsmodell etc.

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
granadadr
19 februari 2022 · 7 288 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag har halvförsäkring på min pallbocksracer jag köpte för 1000kr big_smile
Den kostar mig 24kr/mån avställd, och då ingår stöld, brand, skadegörelse, osv tongue

Jag har halvförsäkring på samtliga mina bilar. Det valet gjorde jag oavsett värdet på bilarna, istället kollade jag på vad som ingick i respektive försäkring och hurvida det extra punkterna i helförsäkringen skulle vara till nytta för *mig*. Svaret var rätt enkelt - Nej. Prisskillnaden är typ 50kr/mån för påställd bil, inte mycket att bråka om egentligen, men fortfarande 50kr jag inte "får" något för.

Åter till ursprungsfrågan... Som redan konstaterats är det snudd på omöjligt att svara på med enbart en bild. Det hjälper heller inte att det varierar enormt från skadecenter/verkstad till skadecenter/verkstad.
En duktig sådan kan säkert få plåten tillräckligt rak igen utan att byta ut halva bilen, men hurvida det blir billigare eller ej kan vi bara gissa om.
Det vi inte ser på bild är hur skadad bilen är *innanför* plåten, för det lär garanterat finnas X antal förstärkningar här och där.

om du kör in i en lyktstolpe,, så får du ju ut pengar/annan bil på förs,,så påstå att man får noll på helförs är ej sant wink  sen om du valt bärgning hyrbil etc är ju tillval,, jag har ALLT i mina helförs,, man vet nämligen aldrig smile inte kul å stå 100 mil hemifrån å ej ta sig från platsen med husvagn  wink

xXSammy
19 februari 2022 · 6 569 Inlägg

Ford Transit färdtjänst buss

Ungefärligt pris utan reg.nummer enligt MICROCAT
Framdörr - 15.000
Yttresidoplåt - 18.000
Eventuellt 3dje radens sidoplåt - 18.000
Takplåt x 2 - 6.000
Förstärkning - 600
Sidoruta 6.000

Rikttid 44 510 0 81 M00 - Byte sidoplåt vänster - Buss med skjutdörr: 35 timmar X Arbetskostnad
Edit: 44 413 0 81  MUA - Byte framdörr 2.3h

Exl. lack

Senast redigerat av xXSammy (19 februari 2022)

De/Dem
Lucif3r
19 februari 2022 · 2 214 Inlägg

granadadr skrev:
om du kör in i en lyktstolpe,, så får du ju ut pengar/annan bil på förs,,så påstå att man får noll på helförs är ej sant wink  sen om du valt bärgning hyrbil etc är ju tillval,, jag har ALLT i mina helförs,, man vet nämligen aldrig smile inte kul å stå 100 mil hemifrån å ej ta sig från platsen med husvagn  wink

Observera att jag inte sa "man", jag sa "jag"... Är jag så klantig att jag kör in i en lyktstolpe står jag "gladeligen" för den kostnaden själv. Jag är dessutom 100% säker på att jag skulle få mer pengar av att själv sälja bilen i delar än att ta emot försäkringsbolagets schablonbelopp. Tänk på att det är gamla bilar jag har, som f-bolag vill skrota för minsta lilla wink Hade jag haft en bil värd, säg, 50k, så hade det varit en annan 5a.
Jag har 2 trafikdugliga bilar och gott om plats, så skulle huvudbilen gå sönder så klarar JAG mig bra ändå. Inga problem att ha den trasiga/skadade bilen stående tills den är lagad, eller i värsta fall, isärskruvad i delar och skrotad, av mig.

100mil hemmifrån är det så otroligt sällan jag är(kan inte påminna mig att jag någonsin varit så långt hemmifrån i min egna bil....) att den risken räknar jag som snudd på obenfintlig. Husvagn har jag inte, så den risken kan definitivt räknas som obefintlig. Om det ändras i framtiden så är byte till helförsäkring bara ett mail/telefonsamtal bort smile

Allas situationer ser annorlunda ut, för mig täcker halvförsäkring allt jag behöver idag. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 februari 2022 · 13 742 Inlägg

Lucif3r skrev:

granadadr skrev:
om du kör in i en lyktstolpe,, så får du ju ut pengar/annan bil på förs,,så påstå att man får noll på helförs är ej sant wink  sen om du valt bärgning hyrbil etc är ju tillval,, jag har ALLT i mina helförs,, man vet nämligen aldrig smile inte kul å stå 100 mil hemifrån å ej ta sig från platsen med husvagn  wink

Observera att jag inte sa "man", jag sa "jag"... Är jag så klantig att jag kör in i en lyktstolpe står jag "gladeligen" för den kostnaden själv. Jag är dessutom 100% säker på att jag skulle få mer pengar av att själv sälja bilen i delar än att ta emot försäkringsbolagets schablonbelopp. Tänk på att det är gamla bilar jag har, som f-bolag vill skrota för minsta lilla wink Hade jag haft en bil värd, säg, 50k, så hade det varit en annan 5a.
Jag har 2 trafikdugliga bilar och gott om plats, så skulle huvudbilen gå sönder så klarar JAG mig bra ändå. Inga problem att ha den trasiga/skadade bilen stående tills den är lagad, eller i värsta fall, isärskruvad i delar och skrotad, av mig.

100mil hemmifrån är det så otroligt sällan jag är(kan inte påminna mig att jag någonsin varit så långt hemmifrån i min egna bil....) att den risken räknar jag som snudd på obenfintlig. Husvagn har jag inte, så den risken kan definitivt räknas som obefintlig. Om det ändras i framtiden så är byte till helförsäkring bara ett mail/telefonsamtal bort smile

Allas situationer ser annorlunda ut, för mig täcker halvförsäkring allt jag behöver idag. smile

jag tjänade 25k när jag blev påkörd i en rondell.      bilen kostade mig 5k och dom gav mig 30k  smile
inte värt att skruva då kan jag säga.   och med helförsäkring  så hade jag pengarna satt på kontot  1vecka efter krocken


hade jag inte haft helförsäkring hade det tagit en jävla tid att få ut pengarna.  eftersom motparten aldrig lämnade in sin skadeanmälan. 

så 1.5vecka efter krocken åkte jag och köpte ny bil. 
annars hade det tagit lite över 1månad.    vi är ju 2st som pendlar här hemma.  jag har 7mil om dagen till och från jobbet och tanten hade då 14mil om dagen att köra.    det är ju inget alternativ att vara utan bil någon längre tid. 

så även om man inte alltid är den som orsakar olyckan är det skönt med helförsäkring.  mellan halv till hel skiljer det små pengar.

har min gräns vad som är värd riktig försäkring och ej  där  jag kan ersätta bilen dagen efter utan att behöva vänta på att få lön för att ersätta bilen oavsätt vilken dag i månaden det är.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang