Growe skrev:
varför ens fundera på den typen av fordon när man inte använder den funktionen.. det är ju skräp att köra vingliga höga bilar dessutom bara onödigt törstiga. en sak om man kör i skogen på landet osv. där man till och från har nytta av en redig 4wd bil. jag förstår inte det där med suv bilar heller.. dom fungerar ju varken i stan eller i skogen. så vad dom fyller för funktion har jag alltid funderat på
Finns många fördelar med SUV.
Det jag gillar mest med SUV/pickup är att man får så mycket bättre sikt.
Man har ordentliga backspeglar, sitter högt upp och ofta nära framrutan så man har bra sikt utan att A stolpen täcker 1/3 av synfältet.
Sen så är dem väldigt mycket bekvämare att gå i och ur som Torsen sa.
4 WD är ju en annan underbar grej som de flesta SUVar/pickupper har.
Skall man köra i stan så varför inte ha en SUV? Du kör ju aldrig rally i stan ändå så väghållning spelar ju ingen roll.
Man gör mycket filbyten på korta sträckor med bilar som kommer i varierande fart. Då är det väldigt skönt att ha bra sikt och stora backspeglar för att minska dödvinklarna.
Jag kör en C3a till jobbet de flesta dagarna, små backspeglar och begränsad sikt är inget kul i stan. Min Navara är 100 ggr bättre.
Sen sitter man lite högre upp så ser man ju ofta över bilarna framför och kan därför enklare se trafikflödet och enklare anpassa hastighet utan att behöva köra så ryckigt.
Jag uppskattar också möjligheten att enkelt kunna köra över trottoarkanter mm när man behöver gena.
Enda anledningen att inte köra SUV i stan är väll egentligen bara ekonomi. Dyrare inköp, försäkring och förbrukning.