Audi A6 konstigt varvtal.

kinasyndrom
23 februari 2022 · 3 Inlägg

Hejsan!
Jag har en A6 som ibland beter sig underligt. Det som händer är att helt plötsligt så lägger sig varvtalet typ 500-600 rpm högre. Så om jag släpper gasen så lägger varvet sig på typ 1600 istället för runt 1000. Stannar jag och håller på bromsen så går varvet ner som vanligt men när jag kör igen så fortsätter det. Sen när jag parkerar så är något väldigt varmt för fläkten kör för fullt i kanske en kvart efter jag stängt av och man hör varm metal som knäpper och även bränd lukt. Detta händer kanske vara tredje månad.

Det är en Audi A6 S Line
Variomatic låda automat
26000 mil
2010 årsmodell
Diesel
1968 cm3

Mvh, Fredrik

Xebers76
23 februari 2022 · 2 250 Inlägg

Skulle gissa att det har med regenerering att göra

kinasyndrom
23 februari 2022 · 3 Inlägg

Okej. Är detta något som kan fördärva hela drivlinan eller vågar jag köra något?

Tack för svaret!

simlar
24 februari 2022 · 5 516 Inlägg

Det är regenerering av partikelfiltret du märker av.
Bilen drar lite mer bränsle och håller lite högre varv för att få avgaserna tillräckligt varma för att bränna bort sotet i partikelfiltret.

Bilen ska inte ta skada av det.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Mossan1
24 februari 2022 · 2 751 Inlägg

Regenerering av partikelfiltret som sagt. Helt normalt, förutsatt att det inte är stup i ett. Var 3e mån låter rimligt
Det gör min A4 också.

Märker du under färd att detta pågår kan du underlätta regenereringen genom att växla ner manuellt och hålla varv som "strax innan omkörning" under några mil.
Ingen buskörning, det är bara varvtalet (avgasflödet) som är bra att öka.
Varven behöver inte överdrivas heller.
2-2500 varv, typ.

Man ska undvika att stänga av under en regenereringsprocess, men man märker det inte alltid föränn man redan stängt av.
Fläkten kommer gå efter en stund, om du så kör hela dagen, typ.

kinasyndrom
25 februari 2022 · 3 Inlägg

Xebers76 skrev:
Skulle gissa att det har med regenerering att göra

simlar skrev:
Det är regenerering av partikelfiltret du märker av.
Bilen drar lite mer bränsle och håller lite högre varv för att få avgaserna tillräckligt varma för att bränna bort sotet i partikelfiltret.

Bilen ska inte ta skada av det.

Mossan1 skrev:
Regenerering av partikelfiltret som sagt. Helt normalt, förutsatt att det inte är stup i ett. Var 3e mån låter rimligt
Det gör min A4 också.

Märker du under färd att detta pågår kan du underlätta regenereringen genom att växla ner manuellt och hålla varv som "strax innan omkörning" under några mil.
Ingen buskörning, det är bara varvtalet (avgasflödet) som är bra att öka.
Varven behöver inte överdrivas heller.
2-2500 varv, typ.

Man ska undvika att stänga av under en regenereringsprocess, men man märker det inte alltid föränn man redan stängt av.
Fläkten kommer gå efter en stund, om du så kör hela dagen, typ.

Tack för alla svar. Nu vågar jag köra igen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang