Kapade fjädrar på a traktor

ArvidM
28 februari 2022 · 45 Inlägg

Hej fick en tvåa på besiktning för att jag har kapat två varv på mina fjädrar fram men det brukar ju stå att ”fjädern sitter löst” och att man måste sätta fast dem med slangklämmor eller svets men på min stod det fjädring för kort

Hade en väldigt gnällig bessman som tyckte att a traktorn lät för mycket. Antagligen va han gnällig för att jag försökte få igenom bilen utan säkerhetsbälten och men felaktig vikt

Men aja det är ju bara o fixa men måste jag byta till hela fjädrar eller kan jag bara sätta fast dom bättre för just nu sitter den fast nedtill med kattstrypare?
//Arvid
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237809/237809-8f68e4c49c3c2ab3c46c3c9b68dc71d2.jpg

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
granadadr
28 februari 2022 · 7 294 Inlägg

bra att dem ska bes,, då kanske regler och lagar efterlevs mer smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 februari 2022 · 13 750 Inlägg

vad är det du behöver veta förutom att dom ansera att du har NOLL fjädring vilket med all säkerhet är just så bilen är.. skiten ligger i bott.   derför får man en 2:A       hur fan kan man åka in med en ett fordon i det skicket från första början?   man fixar väll felen under tiden så när det är bes dags är bilen lika bra som den rullade ur hallen 2år tidigare


dessutom ska du vara jävligt glad att det var på bes du fick dom där anmäkrningarna..  för att kan man öppna dörrar och luckor och komma in bakom väggen räknas fordonet som en personbil och det betyder olovligt körning och indraget lämp!


(edit ser dessutom att du försöker reggat bilen.. otroligt!  men inte förvånande min polare reggar a-traktorer där någon gång i månaden och ser sånt där skräp rulla in ofta)

Senast redigerat av Growe (28 februari 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ArvidM
28 februari 2022 · 45 Inlägg

Noll fjädring? Jag skrev att jag hade kapat två varv av spiralfjädern fram https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237809/237809-b5f58733dce2bab2d88be5d05eb65c65.jpg
Det här är en bild jag tog när den besiktigades och om det där är noll fjädring. Så har du aldrig sätt en låg bil

och att de fick upp bakdörr och bagage lucka tycker jag också var riktig bs
Bakdörren fick han upp genom att dra av två st 3x60mm träskruv och vinkeljärnet jag hade skruvat fast träklossen med skruvarna var inte 90 grader längre…
Samt bagage luckan hade jag limmat igen flärpen över nyckelhålet och när han var klar var det repor runt nyckelhålet som får mig att tro att han använt skruvmejsel eller liknande men vad vet jag

Volvo V70 "Fas 2" (2011)
zzr94092
28 februari 2022 · 4 403 Inlägg

Skrota skiten o väx upp!! Åka in med sånt skit!

Cuefa Ain't no place like home...
28 februari 2022 · 4 628 Inlägg

ArvidM skrev:
Noll fjädring? Jag skrev att jag hade kapat två varv av spiralfjädern fram https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237809/237809-b5f58733dce2bab2d88be5d05eb65c65.jpg
Det här är en bild jag tog när den besiktigades och om det där är noll fjädring. Så har du aldrig sätt en låg bil

och att de fick upp bakdörr och bagage lucka tycker jag också var riktig bs
Bakdörren fick han upp genom att dra av två st 3x60mm träskruv och vinkeljärnet jag hade skruvat fast träklossen med skruvarna var inte 90 grader längre…
Samt bagage luckan hade jag limmat igen flärpen över nyckelhålet och när han var klar var det repor runt nyckelhålet som får mig att tro att han använt skruvmejsel eller liknande men vad vet jag

Att kapa fjädrarna o sen sätta fast dem med buntband säger väl dessvärre lite om dina kunskaper om hur dylika ting påverkas av att framföras på en bucklig och fruktansvärt (läs: svensk) väg.
Det är i det närmaste 0 fjädring eftersom bilen troligen går på genomslagsgummit långt innan fjädern har komprimerats tillräckligt.

Och meningen är ju att du inte ska kunna få upp dörrar och luckor med enkla medel.
Dvs lim över nyckelhålet eller fästa saker med träskruvar är INTE ett bra sätt att hindra detta.

Jag ser ingen BS gällande vad besiktningsmannen gjort, men däremot en del brister i ditt försök att få det där fordonet genom en regbesiktning.
Det har inget att göra med att besiktningsmannen är grinig, han gör sitt jobb, Du har inte gjort din hemläxa.
Det är inte svårare än så...

Du har ett papper som förmedlar ett tydligt budskap:
Gör om, Gör rätt.

Vi är nog många här som håller med om detta.

(För övrigt har Epa-kulturen och dess förare ett ganska dåligt rykte i trafiken/samhället.
Du häller bensin på den elden med ditt resonemang och din attityd...) <-- [OBS Personlig åsikt]

Senast redigerat av Cuefa (28 februari 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Lucif3r
1 mars 2022 · 2 218 Inlägg

Det där är i princip noll fjädring. 900-serien må SE höga ut, men dom har fanemig inte mycket fjädringsväg orginal ens. Och markfria gången ska vi ju inte tala om...

Ska man sänka en bil ska det göras med styvare fjädrar, inte genom att kapa redan mjuka fjädrar...

Brådhis * Voff voff *
1 mars 2022 · 10 288 Inlägg

"Totalt antal fel: 16"... Vad står det på sida 2 då...?

Åker man in och ska regbesiktiga(!) och får 16(!) anmärkningar då är jag tacksam för att bilprovningen finns... Han var inte gnällig, du kom helt uppenbart in med taffligt ihopsatt skrot och han gjorde sitt jobb. Som tur var...

Och innan du drar det kortet, jag är en av dom här på Garaget som faktiskt är för(!) a-traktorer trots att jag är 40+. Men det finns gränser även för mig...

För övrigt, det står "Tidigare godkänt fordon" så jag misstänker att du fått föreläggande om regbes ute på vägen, dvs inte att du byggt om den och ska in på första bes för ombyggnaden.

Senast redigerat av Brådhis (1 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang