Bilen går inte igång

adamskii
8 mars 2022 · 5 Inlägg

Tjena har en mercedes c200 från 2001 var ute å körde gick hur bra som helst sen stod den 4 timmar sen ville den inte gå igång har nu fått fram felkod Låg spänning till styrenhet har testat ladda batteriet funkar inte vart ska man börja felsöka?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 mars 2022 · 17 483 Inlägg

Du får mäta batteri och laddning. Batteriet kan vara kass även om spänning är ok. Prova att kabla igång bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
adamskii
8 mars 2022 · 5 Inlägg

Har testat det du skrev laddat batteriet även testat kabla igång den alla säkringar är hela med

Brådhis * Voff voff *
8 mars 2022 · 10 280 Inlägg

Testat att larma på och av bilen när du väl gett den ström? Mercedes är rätt känsliga...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
adamskii
8 mars 2022 · 5 Inlägg

Larment gick igår när jag tog ut battreit laddade det å testade idag med ny laddat batteri ingen lycka med det heller:/

jaka54
8 mars 2022 · 5 733 Inlägg

och vad har du för spänning på batteriet när du laddat färdigt?

Senast redigerat av jaka54 (9 mars 2022)

adamskii
8 mars 2022 · 5 Inlägg

Det veet jag inte inte mätt det vad ska man ha för att mäta bara en volt mätare? eller

jaka54
9 mars 2022 · 5 733 Inlägg

Hej!
En vanlig voltmeter duger gott, eller bättre,  en multimeter. Du ska ha en spänning på ca 12,6V minimum på batteriet (ej motorn igång) och när motorn går... 13-14V.

Senast redigerat av jaka54 (9 mars 2022)

uhlin
9 mars 2022 · 2 834 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
En vanlig voltmeter duger gott, eller bättre,  en multimeter. Du ska ha en spänning på ca 12,6V minimum på batteriet (ej motorn igång) och när motorn går... 13-14V.

En vanlig voltmätare eller multimeter säger tyvärr inget om batteriet är bra eller dåligt.

En riktig batteritestare så får man reda på hur batteriet mår.

granadadr
9 mars 2022 · 7 289 Inlägg

uhlin skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
En vanlig voltmeter duger gott, eller bättre,  en multimeter. Du ska ha en spänning på ca 12,6V minimum på batteriet (ej motorn igång) och när motorn går... 13-14V.

En vanlig voltmätare eller multimeter säger tyvärr inget om batteriet är bra eller dåligt.

En riktig batteritestare så får man reda på hur batteriet mår.

precis laddade ett batteri hade 12,1 volt,, när jag tog på nyckeln, så klickade det knappt wink  ganska kul då bilen skulle skrotas så monterade det istället för ett bra smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Jesper328
9 mars 2022 · 2 372 Inlägg

Vad har du för spänning upp till styrenheten?
Bra jord till denna?

Up the RA
torsen
9 mars 2022 · 7 238 Inlägg

Ett sätt att avgöra om batteriet är trasigt = en cell eller en eller två cellförbindningar är dåliga är att:

Tänd halvljuset.
Det brinner och det lyser normalt.

Med lyset tänt.
Försök starta.
Det klickar endast i startmotorn.
Slå av tändningen men inte lyset.

Har halvljuset nu "gått ner" så att det lyser svagt?
Slå av halvljuset och slå på det igen.
Halvljuset lyser nu normalt.

Då har ditt batteri en dålig cell eller en dålig invändig cellförbindelse.

Bara att byta batteri, tyvärr.

adamskii
10 mars 2022 · 5 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242704/242704-35bafd902d1bc7ee785df12762ce2cda.jpg

detta är felkoderna jag har iaf ska börja å kolla kablar till helgen men vart ska jag börja?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2022 · 17 483 Inlägg

har för mig att man kan programmera in nyckeln igen om startspärr har gått in. Finns instruktionsbok?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang