Atraktor går olagligt när man rycker abs

Gilbert1
4 april 2022 · 7 Inlägg

Vill notera direkt att jag inte är erfaren med bilar eller atraktorer.
Jag gör om en v70 2004 till en atraktor. Vi har fått hem ecu och den fungerar som den ska (tror jag). När man rycker abs säkringen så går den olagligt fast bara på 3ans växel. Då går den ryckigt i 45-50.
Vad jag vet så kommer den inte gå igenom regg om man kan manipulera hastigheten så lätt på fordonet. Dem som programmerade ecun föreslår att vi reggar med 2 växlar isåfall så behöver vi köpa en ny växelspärr. Finns det inget annat sätt att få den med 3 växlar? Hörde om någon som plomberade lådan med alla säkringar och då gick den igenom regg.
Har hört att det ska vara jätte svårt att manipulera atraktorer som är strypta i ecu. Men det verkar bara vara att rycka abs säkringen. Eller gjorde dem fel när dem strypte ecu? Vet många kompisar som har alla 3 växlar och kan inte köra olagligt med att rycka abs.

Brådhis * Voff voff *
5 april 2022 · 10 244 Inlägg

Vad är det för firma som gjort ECU-strypningen?

Vet att tex BSR har gjort så att bilen går ner på tomgångsvarv om ABS:en kopplas bort.

Detta är också ett krav vid ECU-spärr när man gör regbes, dvs det måste framgå av intyget från den som gjort ECU-spärren att någon form av skydd slår till när ABS:en kopplas bort.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gilbert1
5 april 2022 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:
Vad är det för firma som gjort ECU-strypningen?

Vet att tex BSR har gjort så att bilen går ner på tomgångsvarv om ABS:en kopplas bort.

Detta är också ett krav vid ECU-spärr när man gör regbes, dvs det måste framgå av intyget från den som gjort ECU-spärren att någon form av skydd slår till när ABS:en kopplas bort.

C parts gjorde ecu strypningen.

Brådhis * Voff voff *
5 april 2022 · 10 244 Inlägg

Gilbert1 skrev:

Brådhis skrev:
Vad är det för firma som gjort ECU-strypningen?

Vet att tex BSR har gjort så att bilen går ner på tomgångsvarv om ABS:en kopplas bort.

Detta är också ett krav vid ECU-spärr när man gör regbes, dvs det måste framgå av intyget från den som gjort ECU-spärren att någon form av skydd slår till när ABS:en kopplas bort.

C parts gjorde ecu strypningen.

Då får du kontakta dom. För den kommer inte gå igenom utan en massa plomberingar om den inte har inbyggd (och intygad) spärr vid ABS-bortfall. Hela idén med ECU-spärr istället för H-reg är ju egentligen att slippa plombera...

Hur är intyget formulerat förresten? Vad har dom skrivit om ABS-bortfall?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2022 · 13 673 Inlägg

japp dom har fuckat upp.  det kan hända ibland så inget ont ord mot dom för det..  det är derför man ALDRIG gör ecu spärrar utan bilen på plats.   för ingen bil är den andra lik det kan vara en annan uppdatering i en ecu box som gör att man inte kan göra spärren som  man brukar. 

men ibland är det viktigare att tjäna pengar än att lämna ifrån sig fungerande jobb smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 april 2022 · 17 380 Inlägg

Jo, en kompis byggde en Saab och fick inte reggat den då det gick att rycka säkringen. Firman som gjorde strypning tog på sig det och gjorde om så den gick ner på tomgång om ABS rycktes. Sen var den ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Gilbert1
5 april 2022 · 7 Inlägg

Growe skrev:
japp dom har fuckat upp.  det kan hända ibland så inget ont ord mot dom för det..  det är derför man ALDRIG gör ecu spärrar utan bilen på plats.   för ingen bil är den andra lik det kan vara en annan uppdatering i en ecu box som gör att man inte kan göra spärren som  man brukar. 

men ibland är det viktigare att tjäna pengar än att lämna ifrån sig fungerande jobb smile

Enligt c parts så gjorde dem rätt. Vi klagade och svaret vi fick tillbaka var ”nej, det är dessvärre inte möjligt att programmera dessa så man kan ha 3 växlar”
Men i princip alla med en v70 atraktor jag känner kan köra med 3 växlar lagligt. Och ifall man rycker abs så fungerar inte bilen.
Har du något tips vad man kan säga till dem? Enligt dom så har dem gjort rätt men det måste ju gå att regga med 3 växlar..

Gilbert1
5 april 2022 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:

Gilbert1 skrev:

Brådhis skrev:
Vad är det för firma som gjort ECU-strypningen?

Vet att tex BSR har gjort så att bilen går ner på tomgångsvarv om ABS:en kopplas bort.

Detta är också ett krav vid ECU-spärr när man gör regbes, dvs det måste framgå av intyget från den som gjort ECU-spärren att någon form av skydd slår till när ABS:en kopplas bort.

C parts gjorde ecu strypningen.

Då får du kontakta dom. För den kommer inte gå igenom utan en massa plomberingar om den inte har inbyggd (och intygad) spärr vid ABS-bortfall. Hela idén med ECU-spärr istället för H-reg är ju egentligen att slippa plombera...

Hur är intyget formulerat förresten? Vad har dom skrivit om ABS-bortfall?

Kan kolla senare intyget. Men enligt cparts så har dem gjort rätt. Dem skriver till o med tillbaka att det inte går att programmera så man kan ha 3 växlar.

Gilbert1
5 april 2022 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:

Gilbert1 skrev:

Brådhis skrev:
Vad är det för firma som gjort ECU-strypningen?

Vet att tex BSR har gjort så att bilen går ner på tomgångsvarv om ABS:en kopplas bort.

Detta är också ett krav vid ECU-spärr när man gör regbes, dvs det måste framgå av intyget från den som gjort ECU-spärren att någon form av skydd slår till när ABS:en kopplas bort.

C parts gjorde ecu strypningen.

Då får du kontakta dom. För den kommer inte gå igenom utan en massa plomberingar om den inte har inbyggd (och intygad) spärr vid ABS-bortfall. Hela idén med ECU-spärr istället för H-reg är ju egentligen att slippa plombera...

Hur är intyget formulerat förresten? Vad har dom skrivit om ABS-bortfall?

Kollade precis intyget. Det står ingenting om abs bortfall. Det står dock ”vid ev förlust av varvtalssignal dör motorn”
Det står också om abs ”på detta fordon tas signalen från ABS styrdonet” vet inte om det har någon betydelse för abs bortfall.

granadadr
5 april 2022 · 7 268 Inlägg

Gilbert1 skrev:

Brådhis skrev:

Gilbert1 skrev:

C parts gjorde ecu strypningen.

Då får du kontakta dom. För den kommer inte gå igenom utan en massa plomberingar om den inte har inbyggd (och intygad) spärr vid ABS-bortfall. Hela idén med ECU-spärr istället för H-reg är ju egentligen att slippa plombera...

Hur är intyget formulerat förresten? Vad har dom skrivit om ABS-bortfall?

Kollade precis intyget. Det står ingenting om abs bortfall. Det står dock ”vid ev förlust av varvtalssignal dör motorn”
Det står också om abs ”på detta fordon tas signalen från ABS styrdonet” vet inte om det har någon betydelse för abs bortfall.

hade krävt att få pengar tillbaka iom den ej går att regga med deras modd smile meo värdelös

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
5 april 2022 · 10 244 Inlägg

Gilbert1 skrev:

Brådhis skrev:

Gilbert1 skrev:
C parts gjorde ecu strypningen.

Då får du kontakta dom. För den kommer inte gå igenom utan en massa plomberingar om den inte har inbyggd (och intygad) spärr vid ABS-bortfall. Hela idén med ECU-spärr istället för H-reg är ju egentligen att slippa plombera...

Hur är intyget formulerat förresten? Vad har dom skrivit om ABS-bortfall?

Kollade precis intyget. Det står ingenting om abs bortfall. Det står dock ”vid ev förlust av varvtalssignal dör motorn”
Det står också om abs ”på detta fordon tas signalen från ABS styrdonet” vet inte om det har någon betydelse för abs bortfall.

Det har stor betydelse. Jag reggade en V70 2,4d -07 (iofs automat) och gjorde ECU-spärr hos BSR. Där stod klart och tydligt i intyget att bilen går ner på tomgångsvarv vid ABS-bortfall. Jag hade krävt pengarna tillbaka i ditt fall, den ECU-spärr du fått är mer som en H-reg och kräver en massa plomberingar för att ha en chans att möjligen gå att regga. Hela idén med att köra ECU-spärr är ju för att den är enkel och fail-safe.

Senast redigerat av Brådhis (5 april 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gilbert1
5 april 2022 · 7 Inlägg

Brådhis skrev:

Gilbert1 skrev:

Brådhis skrev:

Då får du kontakta dom. För den kommer inte gå igenom utan en massa plomberingar om den inte har inbyggd (och intygad) spärr vid ABS-bortfall. Hela idén med ECU-spärr istället för H-reg är ju egentligen att slippa plombera...

Hur är intyget formulerat förresten? Vad har dom skrivit om ABS-bortfall?

Kollade precis intyget. Det står ingenting om abs bortfall. Det står dock ”vid ev förlust av varvtalssignal dör motorn”
Det står också om abs ”på detta fordon tas signalen från ABS styrdonet” vet inte om det har någon betydelse för abs bortfall.

Det har stor betydelse. Jag reggade en V70 2,4d -07 (iofs automat) och gjorde ECU-spärr hos BSR. Där stod klart och tydligt i intyget att bilen går ner på tomgångsvarv vid ABS-bortfall. Jag hade krävt pengarna tillbaka i ditt fall, den ECU-spärr du fått är mer som en H-reg och kräver en massa plomberingar för att ha en chans att möjligen gå att regga. Hela idén med att köra ECU-spärr är ju för att den är enkel och fail-safe.

Jag ringde till cparts och dem sa att med motorn min v70 har så kan dem inte fixa så att när man tar bort abs så går den i 30. Så dem vill att jag ska regga v70n med 2 växlar för att då går den lagligt när man rycker abs. Han sa att det går med andra v70 som en 2004 2.4. Kan jag på något sätt skicka bild på intyget till dig? För det står inget specifikt exakt vad som händer när man rycker abs.

Gilbert1
5 april 2022 · 7 Inlägg

granadadr skrev:

Gilbert1 skrev:

Brådhis skrev:

Då får du kontakta dom. För den kommer inte gå igenom utan en massa plomberingar om den inte har inbyggd (och intygad) spärr vid ABS-bortfall. Hela idén med ECU-spärr istället för H-reg är ju egentligen att slippa plombera...

Hur är intyget formulerat förresten? Vad har dom skrivit om ABS-bortfall?

Kollade precis intyget. Det står ingenting om abs bortfall. Det står dock ”vid ev förlust av varvtalssignal dör motorn”
Det står också om abs ”på detta fordon tas signalen från ABS styrdonet” vet inte om det har någon betydelse för abs bortfall.

hade krävt att få pengar tillbaka iom den ej går att regga med deras modd smile meo värdelös

Den går att regga men då måste jag köpa/svetsa den spärrplatan jag redan har.

Lucif3r
5 april 2022 · 2 183 Inlägg

Utan någon fall-back om ABS'en försvinner är ju hela spärren totalt meningslös.
Att bara spärra åtkomst till säkringarna borde inte heller räcka, för då kan man ju likväl bara rycka loss givarna istället och få en ospärrad traktor...

Hastigheten tas från ABS'en överlag, oavsett om det är en traktor eller vanlig bil. På en V70 tas den från givarna fram.

En så gammal bil är det dock snudd på omöjligt för ECU'n att veta vilken växel som är i(manuell, givetvis). Det finns inga givare eller liknande för det(det närmsta som finns är backljus-givaren big_smile).
Det bästa ECU'n kan göra är att GISSA vilken växel som är i genom att jämnföra och kalkylera hastighet kontra motorvarv. Turbomodellerna(iaf bensinarna) vet jag använder sådan formula för att begränsa laddtrycket på 1an och 2an i dom lägre registren, där bl.a. WOT(Wide-open throttle)-parametern stängs av.
Automat är en helt annan 5a dock, eftersom växlingarna sköts av en styrbox där. Dvs bilen vet exakt vilken växel som är i och har full kontroll över dom.

En ECU spärr som inte hanterar ABS-bortfall är ingen spärr... Helt klart har något av följande inträffat; Programvaran dom laddade in misslyckades och blev halvkorrupt, eller så är deras programvara så dålig att den borde förbjudas och företaget anmälas... Min åsikt såklart wink
Korrupta mjukvaror är inget (direkt) märkvärdigt, sånt kan hända... Men då borde ju företaget sköta det på ett någorlunda snyggt sätt också.

Brådhis * Voff voff *
5 april 2022 · 10 244 Inlägg

Gilbert1 skrev:

Brådhis skrev:

Gilbert1 skrev:

Kollade precis intyget. Det står ingenting om abs bortfall. Det står dock ”vid ev förlust av varvtalssignal dör motorn”
Det står också om abs ”på detta fordon tas signalen från ABS styrdonet” vet inte om det har någon betydelse för abs bortfall.

Det har stor betydelse. Jag reggade en V70 2,4d -07 (iofs automat) och gjorde ECU-spärr hos BSR. Där stod klart och tydligt i intyget att bilen går ner på tomgångsvarv vid ABS-bortfall. Jag hade krävt pengarna tillbaka i ditt fall, den ECU-spärr du fått är mer som en H-reg och kräver en massa plomberingar för att ha en chans att möjligen gå att regga. Hela idén med att köra ECU-spärr är ju för att den är enkel och fail-safe.

Jag ringde till cparts och dem sa att med motorn min v70 har så kan dem inte fixa så att när man tar bort abs så går den i 30. Så dem vill att jag ska regga v70n med 2 växlar för att då går den lagligt när man rycker abs. Han sa att det går med andra v70 som en 2004 2.4. Kan jag på något sätt skicka bild på intyget till dig? För det står inget specifikt exakt vad som händer när man rycker abs.

Står det ingenting om vad som sker vid ABS-bortfall så är intyget, som Lucif3r skriver, meningslöst. Det är det första dom kommer fråga dig vid regbes och kan du inte visa att du plomberat alla prylar till ABS, såsom säkringar, givare osv, så kommer det bli underkänt skulle jag tro.

Precis som Lucif3r också skriver så tas hastighetssignalen från ABS:en på samtliga V70, oavsett motor och växellåda.

Varför skulle dom inte kunna fixa så att den går ner på tomgångsvarv vid ABS-bortfall? Det kan ju andra?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 april 2022 · 13 673 Inlägg

vad är det för motor?

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang