740 startar inte. Motor sur av bränsle…

Arrehn
28 mars 2022 · 4 Inlägg

Ja då har man kommit till det läget att man är lite desperat.

Har en Volvo 740 GL 88’a med insprutning. Har gått ca 30 000 mil. Fick för en tid sedan problem att starta den, men fick tillsist igång den, även om den gick dåligt.

Symptomen är enligt följande: bilen går nästan att starta. Hoppar igång en liten stund för att gå dåligt och sedan stanna efter typ 5 sekunder.

Sista resan med bilen drog den i sig en hel tank bensin på en resa på 18 mil. Gick då stundtals mycket dåligt. Men man måste ju komma hem…

Följande har kontrollerats:

- Gnista finns. Har dock bytt stift och tänddelarna. Tar man ut stiften och blåser av dem, så startar bilen för en stund. Känns som att den får för mycket bränsle.

- Den får som sagt bränsle. Så pumparna och relä är kollade. Den går som sagt på för fet blandning.

- Tempgivarna är kontrollerade. Gjorde ingen skillnad.

- Luftmassemätaren är kontrollerad. Provade med en annan med samma nummer.

- Batteriet är nytt.

- Bränsletryckregulatorn testat med en annan.

- Lambdasonden är bara 6 månader. Har testat med annan, vilket inte gjorde skillnad.

- Har kollat jordkopplingar runt om. Kan inte hitta något fel.

- Luftslang från filter bytt.

Skulle vara så tacksam för tips från någon som känner igen dessa symptom och kan peka mig i rätt riktning.

Med vänliga hälsningar David

Senast redigerat av Arrehn (6 april 2022)

Steff240
29 mars 2022 · 1 018 Inlägg

Var köpte du lambdasonden? Billigare märken håller usel kvalitet har jag märkt...

Läckande spridare?

Vilket insprut har du? Lh2.2 eller 2.4? Med 2.4 kan du läsa ut felkoder.

Arrehn
6 april 2022 · 4 Inlägg

Hej.
Jo lambdasonden är nog en billig variant, men gjorde ingen skillnad med en annan, så jag får nog säga att det är eliminerat.

Nu kan jag inte så mycket om insprutningssystemet, men jag har fått reda på att det är den första generationen som sitter på min gamle skorv. Gissar därmed att det är det senare som man kan läsa koder ifrån.

Mvh David

Senast redigerat av Arrehn (6 april 2022)

Arrehn
6 april 2022 · 4 Inlägg

Hej igen.
Såg precis att du även skrev om spridarna. Ja vi har pratat om dem, men kan inte riktigt få ihop logiken om att alla skulle gå sönder. För alla cylindrar blir sura samtidigt.

Just nu funderar vi i riktning mot ett databoxfel. Ska få låna en likadan för test…

Mvh David

Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
6 april 2022 · 205 Inlägg

Ta bort allt som det står Biltema på, och bilen går som en klocka.
  Tempsensorn måste vara från Volvo för att du skall lita 100% på den, dem flesta andra märkena duger inte, inte ens Mekonomens tyvärr. Styrboxen kan vara sjukt känslig för fel info.

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
Arrehn
6 april 2022 · 4 Inlägg

Hej Svana, och tack för inlägg i frågan.
Jo tempsensorn är en original del, och vi testade med en annan utan att få något positivt resultat. Visserligen är lambdasonden från Biltema, men vi fick ingen skillnad när vi temporärt bytte den mot en icke Biltema, som vi lånade på en annan bil som funkar fint.
Mvh David

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang