Hur får man bort färg som är målad på husvagn?

uhlin
22 april 2022 · 2 831 Inlägg

Hej alla. Jag har en husvagn som nån målat med vit färg över originalfärgen som är lite åt gulbeige. (polar 470)

Nu har den vita färgen börjat flagna. (originalfärgen verkar va hur bra som helst)

Finns det nåt bra trix och få bort det som fortfarande sitter fast. Värmepistol? Färgborttagningsmedel men då reser väl originalfärgen med antar jag.

Tacksam för svar om nån vet hur man bäst går tillväga för att få bort nya färgen och behålla den gamla. Vet inte vad för sorts färg de använt.

zzr94092
22 april 2022 · 4 378 Inlägg

Högtryckstvätt!? Absolut inte värme,tunn aluminium på en husvagn, blir lätt bucklor...

torsen
22 april 2022 · 7 198 Inlägg

För länge sedan köpte jag en bil som säljaren "dekorerat" på alla dörrar, huv och baklucka med sprejfärg.
Genom idogt nötande med trasor indränkta med aceton fick jag bort "dekorationerna" utan att originallacken skadades.
Men i ditt fall kanske det är fråga om tjockare lager färg, som kanske är rollad på?

uhlin
22 april 2022 · 2 831 Inlägg

Ja, det var väl lite så jag kände med värme på aluminium.

Angående högtryckstvätt så det som ännu sitter bra lär nog sitta kvar, känns ju även lite sådär med högtryckstvätt på en husvagn. Som gjort för vattenskador då man måste gå ganska nära isåfall.

uhlin
22 april 2022 · 2 831 Inlägg

torsen skrev:
För länge sedan köpte jag en bil som säljaren "dekorerat" på alla dörrar, huv och baklucka med sprejfärg.
Genom idogt nötande med trasor indränkta med aceton fick jag bort "dekorationerna" utan att originallacken skadades.
Men i ditt fall kanske det är fråga om tjockare lager färg, som kanske är rollad på?

Jo den är säkert rollad. Verkar dock vara nån slags oljefärg när jag tittar nu

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang