Vw vento 1.9tdi -96 problem med koppling

lowet2k
20 april 2022 · 4 Inlägg

Hejsan,

Första inlägget för mig på detta forum och efter att läst dussintals av trådar på nätet inklusive en hel del här så är det dags o göra en egen tråd då jag helt enkelt inte hittar svaret på mitt problem..
Vill även nämna att jag är på en hobby nivå men lär mig mer och mer varje dag, och kommer därför skriva en novell nu för att beskriva så gott jag kan..

Jag räddade en vw vento 1.9tdi årsmodell 1996 för ett tag sedan. Bilen har problem med kopplingen då den helt enkelt inte frikopplade trots motstånd i pedalen.

Testade först med att lufta kopplingen och efter en väldigt bra stund så fick jag till så att den frikopplade och kopplingen fungerade. Detta varade dock bara för några meters körning innan det la av igen.
Misstänkte direkt slavcylindern så bytte ut den. Då fungerade det klockrent ca 5 mil innan det började strula igen. Fick då i trean och femmans växel med lite motstånd i växelspaken så att jag kunde få den till garaget igen.
Bytte därefter huvudcylindern men det hjälpte föga. Får fortfarande bara i trean och femmans växel. Det är även "dragläge" när man håller kopplingen helt nere, men släpper man upp den någon millimeter så frikopplas det.. Hittar inga läckage i ledningarna från behållaren till huvud och sedan vidare till slavcylindern.
Samtliga växlar går även i utan problem när bilen är avstängd.

Nu till funderingen, skall jag fortsätta felsökandet kring hydrauliken eller skall jag helt enkelt ställa in mig på ett kopplingsbyte? Tips på vad jag kan göra?
Kan det vara så simpelt att jag misslyckas med luftningen? Men då borde väl ingen växel gå att få i?

Tacksam för alla svar!

Utmarks-Loke
20 april 2022 · 5 833 Inlägg

Det kan ju vara något fel på urtrampningslagret eller "solfjädern" på tryckplattan som gör att slavcylinderns rörelse inte längre räcker till. Jag vet inte om det går att kolla utifrån på något vis, man måste nog plocka ur växellådan då. Det är väl relativt enkelt på de bilarna, för att vara tvärställd motor, men ändå en del timmars jobb.

lowet2k
20 april 2022 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kan ju vara något fel på urtrampningslagret eller "solfjädern" på tryckplattan som gör att slavcylinderns rörelse inte längre räcker till. Jag vet inte om det går att kolla utifrån på något vis, man måste nog plocka ur växellådan då. Det är väl relativt enkelt på de bilarna, för att vara tvärställd motor, men ändå en del timmars jobb.

Tusen tack för svar!
Kikade och urtrampningslagret går att byta på dessa utan att plocka ur lådan. Så kanske får sikta in mig på det först. smile

lowet2k
22 april 2022 · 4 Inlägg

Glömde nämna i första inlägget. När bilen är upphissad så framhjulen är i luften, då fungerar det att växla utan problem. Vad beror detta på? Tänker då borde väl slavcylindern pressa tillräckligt?

Senast redigerat av lowet2k (22 april 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang