Volvo 740 GL model 91 - motor ojämn

aberalexei
9 maj · 4 Inlägg

Hej! Volvo 740 GL från 91 gick helt ojämnt, en tändkabel var trasig - bytas. Men motorn går fortfarande inte jämnt nog. Vad kan det bero på? Kan det hjälpas med byte av andra 3 tändkablar som är gamla? Tändstift är nya. Kanske finns några 740 experter här i Malmö på plats som kan hjälpa att lokalisera felet? Rekommendationer? Tusen Tack!

Steff240
9 maj · 668 Inlägg

Om övriga grejer i tändsystemet (tändkablar, rotor och fördelarlock) är gamla så kommer nog ett byte göra gott.

Testat att ta ut felkoder?

aberalexei
9 maj · 4 Inlägg

Steff240 skrev:
Om övriga grejer i tändsystemet (tändkablar, rotor och fördelarlock) är gamla så kommer nog ett byte göra gott.

Testat att ta ut felkoder?

Nej, inte ännu! Tack!

aberalexei
9 maj · 4 Inlägg

aberalexei skrev:

Steff240 skrev:
Om övriga grejer i tändsystemet (tändkablar, rotor och fördelarlock) är gamla så kommer nog ett byte göra gott.

Testat att ta ut felkoder?

Nej, inte ännu! Tack!

Glömt att säga - det lyser lambda lampan. Ska jag byta  lambdasonden eller kan det vänta? Först tändkablar, rotor och fördelarlock?

Mew
10 maj · 1 877 Inlägg

"Lambdalampan" är som en motorlampa, har alltså inte nödvändigtvis med lambdasond att göra. Däremot betyder det att du har en felkod, kolla vilken det är så får du en bra fingervisning om var problemet ligger. smile

Lucif3r
10 maj · 1 314 Inlägg

"Lambdalampan" betyder bara att något är fel med luft/bränslebladningen... Exakt vad som orsakar det felet kan vara istortsett vad som helst, allt från en rutten vakuumslang till kapitalras av motorn. Mest troligt åt det förstnämnda felet dock wink

Läs ut felkoder så blir det lite lättare.... Tyvärr är ju dock 7/940 så fruktansvärt primitiva att dom inte ens kan spotta ur sig om bilen går magert eller fett, men fortfarande bättre än inget.

aberalexei
13 maj · 4 Inlägg

Tändkablar, rotor och fördelarlock bytt och motorn funkar klockrent! Tack för alla kommentärer!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang