Hur ställer jag in slutstegen?

Specialisten Amatör
2 maj · 450 Inlägg

Hallådär,

Är (snart iaf) en gammal gubbe som försöker få till okej ljud i en Volvo 940 Sedan men jag är helt nollställd på inställningar på steget. Hjälp uppskattas!

Huvudenhet: Alpine CDE-205DAB

Framhögtalare: GAS PSM54 & GAS PST18 SPL-kit, medium (med delningsfilter inkopplat)
Bakhögtalare: GAS Silver 5,25tum koaxialhögtalare
Slutsteg högtalarna: GAS PRO POWER 150.4, fyrkanalssteg

Baslåda:    GAS BEAT310, 3x10 tum
Slutsteg till basen: GAS PRO POWER 1500.1D, monoblock

Baslådan vänd bakåt och jag har inte öppet skidluckan.

Jag är inte ute efter att spränga mina trumhinnor utan vill ha lagom mycket tryck med bra volym och cleant ljud!

Just nu tycker jag det spelar jättekonstigt, typ dörrhögtalarna fram brölar bara utan finljud. Kan inte ha jättehögt utan att det typ distar

Fyrkanal:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13844/13844-1fe9544488992756e451548a9f3d9f95.jpg

Monoblocket:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13844/13844-174d117310c13da9b117bf58301f12d3.jpg

Tack!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 maj · 11 931 Inlägg

Framhögtalare: GAS PSM54 & GAS PST18 SPL-kit, medium (med delningsfilter inkopplat) highpass150hz
Bakhögtalare: GAS Silver 5,25tum koaxialhögtalare highpass 80-100hz
Slutsteg högtalarna: GAS PRO POWER 150.4, fyrkanalssteg

Baslåda:    GAS BEAT310, 3x10 tum
Slutsteg till basen: GAS PRO POWER 1500.1D, monoblock   lowpass 80-100hz  igentligen skulle du behöva dela på 150hz men det är ju diskant nära på...

förstår inte varför man envisas med dessa "pa" skräp högtalare..  dom klarar alltså inte lägre än 150hz      sen eldar man upp dom medans ett normalt framsystem spelar ner till 50hz.
detta är inte riktat till dig specefikt utan alla gör det idag och varför man vill ha ett dött område mellan  80hz-150hz  vilket man får med den typen av framsystem  eller som bäst kan man dela lådan på 100hz.     jag gör så för att hjälpa mina orginal dörrhögtalare men dom är delade på 80hz endå
sen hur du ställer gain beror på hur mycket uteffekt du har på lågnivån på stereon.  nu är inte dettta märkt på stegen men det normala är att dom maxar ut vid mellan 4 och 5volt
gain ska alltid ställas efter lågnivån ut på stereon och ska INTE användas som en volymkontroll.


jag hade tagit bort bakhögtalarna och monterat något annat framsystem.     
jag hade tex satsat på tex dls up5i eller motsvarande    dessa spelar riktigt bra och sjukt rent hade sånna i min 850  dom kostar lite men framsystemet gör anläggningen i en bil utan tvekan.. 

sen att ha lådan bakåt i en 940 är totalt odugligt ska sitta monterat med basarna framåt och lådan ska vara tät så inget ljud ska kunna gå bakåt i skuffen utan baffeln ska vara tät mot ryggstödet.    det blir garanterat bäst. 


sen kanske det bästa hade varit att monterat 6.5 fram   det går om man  är beredd att såga sönder dörren lite invändigt.      hade så i min 745:a det gick skapligt att montera 6.5 då.. i en tillsågad spånskiva som var klädd.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Specialisten Amatör
3 maj · 450 Inlägg

Growe skrev:
Framhögtalare: GAS PSM54 & GAS PST18 SPL-kit, medium (med delningsfilter inkopplat) highpass150hz
Bakhögtalare: GAS Silver 5,25tum koaxialhögtalare highpass 80-100hz
Slutsteg högtalarna: GAS PRO POWER 150.4, fyrkanalssteg

Baslåda:    GAS BEAT310, 3x10 tum
Slutsteg till basen: GAS PRO POWER 1500.1D, monoblock   lowpass 80-100hz  igentligen skulle du behöva dela på 150hz men det är ju diskant nära på...

förstår inte varför man envisas med dessa "pa" skräp högtalare..  dom klarar alltså inte lägre än 150hz      sen eldar man upp dom medans ett normalt framsystem spelar ner till 50hz.
detta är inte riktat till dig specefikt utan alla gör det idag och varför man vill ha ett dött område mellan  80hz-150hz  vilket man får med den typen av framsystem  eller som bäst kan man dela lådan på 100hz.     jag gör så för att hjälpa mina orginal dörrhögtalare men dom är delade på 80hz endå
sen hur du ställer gain beror på hur mycket uteffekt du har på lågnivån på stereon.  nu är inte dettta märkt på stegen men det normala är att dom maxar ut vid mellan 4 och 5volt
gain ska alltid ställas efter lågnivån ut på stereon och ska INTE användas som en volymkontroll.


jag hade tagit bort bakhögtalarna och monterat något annat framsystem.     
jag hade tex satsat på tex dls up5i eller motsvarande    dessa spelar riktigt bra och sjukt rent hade sånna i min 850  dom kostar lite men framsystemet gör anläggningen i en bil utan tvekan.. 

sen att ha lådan bakåt i en 940 är totalt odugligt ska sitta monterat med basarna framåt och lådan ska vara tät så inget ljud ska kunna gå bakåt i skuffen utan baffeln ska vara tät mot ryggstödet.    det blir garanterat bäst. 


sen kanske det bästa hade varit att monterat 6.5 fram   det går om man  är beredd att såga sönder dörren lite invändigt.      hade så i min 745:a det gick skapligt att montera 6.5 då.. i en tillsågad spånskiva som var klädd.

Tack som tusan för siffrorna, har inga direkta planer på att byta ut någonting så tänkte jag kör sommaren ut med det jag har. Problemet är att du ger mig siffrorna, men jag fattar ingenting om vad jag ska vrida på steget. Totalt nollställd på vad allting gör sad

Ska såklart vända basen i framtiden och såga dörrarna fick jag göra redan av 5.25orna så har inte något emot lite till. Det blir framtiden!

Bassiehof
5 maj · 1 764 Inlägg

Specialisten skrev:

Growe skrev:
Framhögtalare: GAS PSM54 & GAS PST18 SPL-kit, medium (med delningsfilter inkopplat) highpass150hz
Bakhögtalare: GAS Silver 5,25tum koaxialhögtalare highpass 80-100hz
Slutsteg högtalarna: GAS PRO POWER 150.4, fyrkanalssteg

Baslåda:    GAS BEAT310, 3x10 tum
Slutsteg till basen: GAS PRO POWER 1500.1D, monoblock   lowpass 80-100hz  igentligen skulle du behöva dela på 150hz men det är ju diskant nära på...

förstår inte varför man envisas med dessa "pa" skräp högtalare..  dom klarar alltså inte lägre än 150hz      sen eldar man upp dom medans ett normalt framsystem spelar ner till 50hz.
detta är inte riktat till dig specefikt utan alla gör det idag och varför man vill ha ett dött område mellan  80hz-150hz  vilket man får med den typen av framsystem  eller som bäst kan man dela lådan på 100hz.     jag gör så för att hjälpa mina orginal dörrhögtalare men dom är delade på 80hz endå
sen hur du ställer gain beror på hur mycket uteffekt du har på lågnivån på stereon.  nu är inte dettta märkt på stegen men det normala är att dom maxar ut vid mellan 4 och 5volt
gain ska alltid ställas efter lågnivån ut på stereon och ska INTE användas som en volymkontroll.


jag hade tagit bort bakhögtalarna och monterat något annat framsystem.     
jag hade tex satsat på tex dls up5i eller motsvarande    dessa spelar riktigt bra och sjukt rent hade sånna i min 850  dom kostar lite men framsystemet gör anläggningen i en bil utan tvekan.. 

sen att ha lådan bakåt i en 940 är totalt odugligt ska sitta monterat med basarna framåt och lådan ska vara tät så inget ljud ska kunna gå bakåt i skuffen utan baffeln ska vara tät mot ryggstödet.    det blir garanterat bäst. 


sen kanske det bästa hade varit att monterat 6.5 fram   det går om man  är beredd att såga sönder dörren lite invändigt.      hade så i min 745:a det gick skapligt att montera 6.5 då.. i en tillsågad spånskiva som var klädd.

Tack som tusan för siffrorna, har inga direkta planer på att byta ut någonting så tänkte jag kör sommaren ut med det jag har. Problemet är att du ger mig siffrorna, men jag fattar ingenting om vad jag ska vrida på steget. Totalt nollställd på vad allting gör sad

Ska såklart vända basen i framtiden och såga dörrarna fick jag göra redan av 5.25orna så har inte något emot lite till. Det blir framtiden!

Fs är 180 Hz på Gas 54 whatever, så den bör inte spela nedre mellanregister, för att inte tala om bas. Kommer att låta skit.

Bassiehof
14 maj · 1 764 Inlägg

Ett delningsfilter med en branthet på 12 decibel PER OKTAV innebär att du ska lägga delningsfrekvensen MINST EN OKTAV högre än fs, i det här fallet 180 Hz. Då är ljudnivån 12 db lägre vid 180 Hz, och det minskar risken för distorsion och, som redan nämnts, att prylarna brinner upp. Jag skulle rekommendera en delningsfrekvens vid 250-300 Hz. Frekvensen ska som sagt ligga en oktav HÖGRE. För att uppnå en delningsfrekvens mellan mellanregister och diskant vid 3800 Hz måste mellanregister delas vid kanske 2000 Hz och diskanten vid 5-6000 Hz (exempel utan beräkningar). Då blir den så kallade skärningspunkten 3800 Hz. Om delningsfrekvensen ligger på 3800 Hz spelar båda elementen samma frekvens och du får en höjning med 3 db vid 3800 Hz. Det här är inget skitsnack, det är bara att läsa på. Det blir en teoretisk höjning med 3 db vid 3800 Hz på grund av ojämn frekvensgång hos de båda elementen. Avvikelsen kan alltså vara större och mindre än 3 db.

Senast redigerat av Bassiehof (14 maj )

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang