Laddboxtråden

SEALen
17 april 2021 · 15 Inlägg

Jag köpte en sådan här till slut för laddning i garaget: https://www.aliexpress.com/item/3281097 … 4c4dDGlsHU

Och så installerades ett blått CEE uttag att driva den med. Har bara 10A säkring i garaget så boxen är inställd på 8A (Den har lägena 8, 10, 12 och 16A). Får se om jag tycker det är nödvändigt att dra in 16A. Det blev inte nu pga att det inte gick gräva här uppe i norr förrns typ nu smile

I bilen blev de en sådan här för schuko-laddning: https://www.ebay.com/itm/YKS-ESNES-Port … SwRjVdU7Q0

Den är ställbar mellan 6 och 16A i 1A steg och har värmeövervakning av schuko kontakten. Utmärkt för laddning där man inte vet säkringen. Ställ på 6A så brukar det sällan vara nå problem. Och är uttaget uselt och överhettar så stänger boxen förhoppningsvis av innan det börjar brinna iaf.

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
torpis Forummoderator
17 april 2021 · 10 572 Inlägg

SEALen skrev:
Jag köpte en sådan här till slut för laddning i garaget: https://www.aliexpress.com/item/3281097 … 4c4dDGlsHU

Och så installerades ett blått CEE uttag att driva den med. Har bara 10A säkring i garaget så boxen är inställd på 8A (Den har lägena 8, 10, 12 och 16A). Får se om jag tycker det är nödvändigt att dra in 16A. Det blev inte nu pga att det inte gick gräva här uppe i norr förrns typ nu smile

I bilen blev de en sådan här för schuko-laddning: https://www.ebay.com/itm/YKS-ESNES-Port … SwRjVdU7Q0

Den är ställbar mellan 6 och 16A i 1A steg och har värmeövervakning av schuko kontakten. Utmärkt för laddning där man inte vet säkringen. Ställ på 6A så brukar det sällan vara nå problem. Och är uttaget uselt och överhettar så stänger boxen förhoppningsvis av innan det börjar brinna iaf.

Mycket förnuftigt!!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Stortag
2 augusti 2021 · 298 Inlägg

Alltså om jag har fattat rätt så vill man använda en enfas laddbox över att plugga in direkt på shuko eftersom man inte vill ligga på full belastning hela tiden, då man riskerar att bränna uttag och kablage. Hur är det då om man kan begränsa laddningen i bilen?

Full effekt: 230V * 16A = 3680 W
Begränsad effekt:
3000W/230V = 13A
2000W/230V = 8,7A

Om man begränsar laddningen till 2kw, behöver man fortfarande laddboxen?

Jag har i planerna att köpa en first gen leaf och modifiera lite med dalas custom program:
https://www.youtube.com/watch?v=u6fHHyJBMu8

edit: Lägger till
Boxen har väl kanske fördelar vad det gäller funktion. Typ en räknare för hur mycket ström man har använt ifall man behöver/är intresserad av att hålla reda på det. Isåfall kan man väl även installera en skilld energimätare som troligtvis är billigare än en laddbox?

Senast redigerat av Stortag (2 augusti 2021)

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
torpis Forummoderator
2 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Stortag skrev:
Alltså om jag har fattat rätt så vill man använda en enfas laddbox över att plugga in direkt på shuko eftersom man inte vill ligga på full belastning hela tiden, då man riskerar att bränna uttag och kablage. Hur är det då om man kan begränsa laddningen i bilen?

Full effekt: 230V * 16A = 3680 W
Begränsad effekt:
3000W/230V = 13A
2000W/230V = 8,7A

Om man begränsar laddningen till 2kw, behöver man fortfarande laddboxen?

Jag har i planerna att köpa en first gen leaf och modifiera lite med dalas custom program:
https://www.youtube.com/watch?v=u6fHHyJBMu8

edit: Lägger till
Boxen har väl kanske fördelar vad det gäller funktion. Typ en räknare för hur mycket ström man har använt ifall man behöver/är intresserad av att hålla reda på det. Isåfall kan man väl även installera en skilld energimätare som troligtvis är billigare än en laddbox?

Idag är en laddbox inte dyr. Några tusenlappar. Du behöver ju oavsett se till att uttaget du använder har rätt sorts kablar och säkringar. Till bilen följer med en sladd som är en mobil laddbox så att säga, den är begränsad till 10A i Nissans fall.

Det är smidigt med laddbox, det är lite läckert, lite nöjd känsla när man använder den osv, men funktionen blir ju samma om du inte har typ en Zoe och 63A säkring och laddar den med 43kW.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Stortag
2 augusti 2021 · 298 Inlägg

torpis skrev:
Idag är en laddbox inte dyr. Några tusenlappar. Du behöver ju oavsett se till att uttaget du använder har rätt sorts kablar och säkringar. Till bilen följer med en sladd som är en mobil laddbox så att säga, den är begränsad till 10A i Nissans fall.

Det är smidigt med laddbox, det är lite läckert, lite nöjd känsla när man använder den osv, men funktionen blir ju samma om du inte har typ en Zoe och 63A säkring och laddar den med 43kW.

Det visar sig nu att lägenheten vi skall flytta till om några veckor kommer att ha en motorvärmarstolpe som jag kan använda. Stolparna såg rätt nya ut så de borde väl vara kopplade på egen 16A säkring för varje enskild stolpe? Vi hade inte nyckeln till stolpen då när vi gick runt och kollade på lägenheten så slapp inte att kolla om det var en sådan två timmars klocka där som jag misstänker. I vilket fall som hellst behöver jag koppla runt den och få ett uttag som är på hela tiden. Då hänger det ju lite på bolaget som äger huset vilken lösning vi kommer överens om. Alternativt då att sätta upp en box på sidan av stolpen eller nåt.

Men det är iallafall möjligt att använda orginalkabeln till en början tills allt är fixat. Kanske får skaffa en box då efter ett tag smile

Nissan Leaf (2022)
BMW 525i (1995)
torpis Forummoderator
2 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Stortag skrev:

torpis skrev:
Idag är en laddbox inte dyr. Några tusenlappar. Du behöver ju oavsett se till att uttaget du använder har rätt sorts kablar och säkringar. Till bilen följer med en sladd som är en mobil laddbox så att säga, den är begränsad till 10A i Nissans fall.

Det är smidigt med laddbox, det är lite läckert, lite nöjd känsla när man använder den osv, men funktionen blir ju samma om du inte har typ en Zoe och 63A säkring och laddar den med 43kW.

Det visar sig nu att lägenheten vi skall flytta till om några veckor kommer att ha en motorvärmarstolpe som jag kan använda. Stolparna såg rätt nya ut så de borde väl vara kopplade på egen 16A säkring för varje enskild stolpe? Vi hade inte nyckeln till stolpen då när vi gick runt och kollade på lägenheten så slapp inte att kolla om det var en sådan två timmars klocka där som jag misstänker. I vilket fall som hellst behöver jag koppla runt den och få ett uttag som är på hela tiden. Då hänger det ju lite på bolaget som äger huset vilken lösning vi kommer överens om. Alternativt då att sätta upp en box på sidan av stolpen eller nåt.

Men det är iallafall möjligt att använda orginalkabeln till en början tills allt är fixat. Kanske får skaffa en box då efter ett tag smile

Eftermarknadskablar kan gå så långt som 6A och det räcker allt som oftast över natten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
MaxBil
3 mars 2022 · 1 Inlägg

Hej, bumpar denna tråd.

Köpt en tesla mod Y.

Finns ju en uppsjö med laddboxar att välja mellan....

är denna easee laddbox något att ha? https://www.jarfallaenergi.se/product/laddbox-eease/

eller har ni som har tesla en tesla-wallconnector?


Mvh Max

Cuefa Ain't no place like home...
4 mars 2022 · 4 628 Inlägg

MaxBil skrev:
Hej, bumpar denna tråd.

Köpt en tesla mod Y.

Finns ju en uppsjö med laddboxar att välja mellan....

är denna easee laddbox något att ha? https://www.jarfallaenergi.se/product/laddbox-eease/

eller har ni som har tesla en tesla-wallconnector?


Mvh Max

Gratulerar till nya bilen.

Hört mycket gott om Easee, dock inte testat någon själv.

Då jag bor i Norrland och således har förbannat mycket vinter, satsade jag på en Chargeamps Halo, och är hittills väldigt nöjd.
Väldigt lätt att konfigurera, enkelt att ställa laddstyrka, scheman osv.
Dessutom har den ett vanligt Chuko-uttag om man t.ex vill köra högtryckstvätt eller dammsugare vilket e praktiskt.

Jag köpte en box med fast 7,5m kabel.

Tror inte Du kan göra fel gällande laddbox så länge det är en seriös tillverkare och den blir rätt installerad.

Finns säkert andra här inne som kan fylla på gällande just Easee dock smile

Edit: la till info om kabeln samt korrigerade typo's.

Senast redigerat av Cuefa (4 mars 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
twin_cam Smålänning
5 mars 2022 · 7 877 Inlägg

Måste tyvärr avråda ifrån Zappi om du har kallt där du bor. Min har dom bytt två gånger, men lik förbaskat släpper kontaktorn så fort det blir kallt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MarioNik
15 juni 2022 · 1 Inlägg

Tjena,

Jag har chans att köpa en Garo Twin 22kW ganska biligt. Men problematiken är att man behöver avsäkra den me 64A och jag har bara 25A i huset. Frågan: går det att ställa ner/begänsa båda uttagen till 11kW så jag slipper 64A säkring?

Tusen tack


dasboot skrev:
Hoppar in i tråden. Jobbar är delägare i en elfirma och vi installerar en hel del laddboxar. Vi var uppe i 400st installerade ladduttag under 2020.

Rekommenderar generellt kunder att välja en 3fas 11kw box med lastbalansering för att kunna ladda bilen utan att behöva tänka på vad som drar el i huset.

Om man ändå lägger pengarna på att installera en box så kan man säkra upp för framtiden.

Vanligast bland laddhybrider är 1fas 16A 3,7kw och bland elbilar så är 3fas 11kw vanligast. Finns ju dock undantag som klarar mer.

Audi e-tron kan med tillval klara 3fas 32A 22kw.

Tesla S / X ombordladdare klarar 3fas 25A 17kw

Lastbalansering innebär att man har avläsning av förbrukningen som huset drar för övrigt och att laddaren får enbart strömmen som finns över så man inte skjuter huvudsäkringarna.

Fasutjämning är det inte några boxar som har idag, det går dock att få med en Ferroamp. Då tar Ferroampen el från mindre belastade faser och konverterar den med rätt sinuskurva och delar strömmen med en fas som är högre belastad.

Finns dock ett fåtal laddboxar som tar 2faser och slår ihop dem så man kan få t.ex. Enfas 32A fast man enbart 16A i huvudsäkring. Eller så tar den 8+8A och ger 1fas 16A 3,7kw.

Tänker hålla mig hyfsat märkes neutral i tråden. Men om någon har frågor om Garo, Ctek eller Chargeamps så kan jag svara på det mesta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang