Kylarlock flyger av!!!

jlivingstonsg
14 juni 2022 · 19 Inlägg

......
Har några gånger öppnat kylarlock där det istället för att hamna i halvöppen läge helt lossnar och flyger av och en kaskad av hett vatten sprutar ut och kan skada dig.
Sätt och funderade på om inte trycket och detta halvsteg skapar en slags kam där kraften  trycker upp locket så att locket får just tillräckligt med roterande moment för att rotera förbi till öppet läge och orsakar hett vatten skador.
Någon som varit med om detta?

Något man iaf ska tänka på så du inte blir skadad.

MagI
.......

Senast redigerat av jlivingstonsg (16 juni 2022)

uhlin
14 juni 2022 · 2 835 Inlägg

Man öppnar inte kylarlocket då motorn är varm. Och i synnerhet inte om den kokar.

Brådhis * Voff voff *
14 juni 2022 · 10 325 Inlägg

jlivingstonsg skrev:
Något man iaf ska tänka på så du inte blir skadad.

Det man ska tänka på är att inte öppna kylarlocket när motorn är varm. Punkt!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
14 juni 2022 · 7 312 Inlägg

Vad är det för bil?
Har den inte expansionstank?

Mossan1
14 juni 2022 · 2 925 Inlägg

torsen skrev:
Vad är det för bil?
Har den inte expansionstank?

Snarare ganska ovanligt med designen med ej trycksatt exp-kärl. Dvs kärl anslutet med slang från kylarlocket.

Mycket vanligare med kärl slanganslutet direkt i systemet = samma tryck som kylsystemet.

Lucif3r
15 juni 2022 · 2 247 Inlägg

Hehe, imponerande att det fortfarande finns folk som inte vet om att man aldrig ska öppna kylarlocket när kylarsystemet är varmt big_smile

Trycksatta kylsystem har varit standard i en sisådär 40år, om inte mer. Detta görs för att höja kokpunkten, då dom flesta bränslebilar ligger runt 100c i drifttemp. Öppnar du då locket så kommer kylarvattnet koka direkt, med en fontän och - i värsta fall - allvarliga brännskador på person som följd.

Lösning: ÖPPNA FÖR F-N INTE kylarlocket med varm motor big_smile

jlivingstonsg
16 juni 2022 · 19 Inlägg

Ingen här verkar förstå vad jag säger.
Man kan öppna ett kylarlock i två steg.
Första vredet kommer man till ett läge där kylarlocket lyfter några millimeter som då får en kylare med övertryck att orka öppna den fjäderbelastade tätningen och kan släppa ut ånga och vatten. Locket sitter fortfarande fast och ånga sprutar inte rakt upp utan förbi ventilen i locket och ut åt sidorna.
Denna funktion är till för att förhindra brännskador samt varna att inte vrida andra steget så att locket lossnar då ångan då sprutar rakt upp.
Man kan utnyttja denna funktionen då man ibland har bråttom och vill öppna kylaren och kan då skynda på processen att kunna öppna kylaren och släppa ut sista trycket.
Nu kommer vi till saken.
Ibland har man öppnat detta halva steget lite för tidigt då trycket nog varit väldigt högt och locket bara flugit av trotts att man förväntat sig att hamna i halvläget för att släppa ut sista trycket.
Jag försöker ge er en förklaring på varför locket ibland flyger av i halvsteget.
Jag tror att om trycket är för högt så när man passerar första kammen i locket så fungerar kammen i locket med trycket som en accelerator för locket rotationsmoment.   Locket får en sådan hög acceleration  i rotation  pga trycket och kammen så att locket roterar förbi halvläget till öppet läge och då flyger av.  Det var detta jag försökte varna för.   Att locket kan flyga av pga för högt tryck då man försöker lägga locket i halvöppen läge.
Någon här som förstår vad jag försöker förklara och varna för?

Mvh MagI
....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juni 2022 · 13 806 Inlägg

nej det finns inte 2steg på dom..   iallfall inte på någon bil jag någonsin skruvat på.. det är rätt många olika bilmärken.  därimot sitter det en överströmningsventil som säkert släpper ut lite tryck om man öppna locket lite....

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
xXSammy
16 juni 2022 · 6 593 Inlägg

Mitsubishi och Mazda (Iallafall Ford Ranger/Mazda BT) har/hade 2-stegs öppning på kylarlocken

Fungerar att öppna utan att bli duschad men det beror också på hur mycket luft det finns i systemet och temperatur i kylsystemet. Om den trycker ut kompressionen genom kylsystemet så blir det garanterat övertryck.

Säker på att kylaren inte är skadad vid anslutningen eller att locket inte är dåligt?

De/Dem
uhlin
16 juni 2022 · 2 835 Inlägg

jlivingstonsg skrev:
Ingen här verkar förstå vad jag säger.
Man kan öppna ett kylarlock i två steg.
Första vredet kommer man till ett läge där kylarlocket lyfter några millimeter som då får en kylare med övertryck att orka öppna den fjäderbelastade tätningen och kan släppa ut ånga och vatten. Locket sitter fortfarande fast och ånga sprutar inte rakt upp utan förbi ventilen i locket och ut åt sidorna.
Denna funktion är till för att förhindra brännskador samt varna att inte vrida andra steget så att locket lossnar då ångan då sprutar rakt upp.
Man kan utnyttja denna funktionen då man ibland har bråttom och vill öppna kylaren och kan då skynda på processen att kunna öppna kylaren och släppa ut sista trycket.
Nu kommer vi till saken.
Ibland har man öppnat detta halva steget lite för tidigt då trycket nog varit väldigt högt och locket bara flugit av trotts att man förväntat sig att hamna i halvläget för att släppa ut sista trycket.
Jag försöker ge er en förklaring på varför locket ibland flyger av i halvsteget.
Jag tror att om trycket är för högt så när man passerar första kammen i locket så fungerar kammen i locket med trycket som en accelerator för locket rotationsmoment.   Locket får en sådan hög acceleration  i rotation  pga trycket och kammen så att locket roterar förbi halvläget till öppet läge och då flyger av.  Det var detta jag försökte varna för.   Att locket kan flyga av pga för högt tryck då man försöker lägga locket i halvöppen läge.
Någon här som förstår vad jag försöker förklara och varna för?

Mvh MagI
....

Jag förstår precis hur du menar. Locket sitter direkt på kylaren. I regel är detta på lite äldre bilar, typ Saab v4 och liknande.

Det är liksom ett litet mellanläge mellan där det är helt fastskruvat och du kan ta lös det helt. Men ändå....... Man öppnar aldrig ett kylarlock med varm motor.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 juni 2022 · 14 085 Inlägg

På mina V8:or så har jag som TS skriver. Kylarlock med ett första läge men är kylaren under tryck med het motor så sprutar kylarvätskan ut. Jag har expansionskärl och kylarlocket ska hålla nivån. Vid kall motor så står nivån i kärlet på markeringen "Cold" och vid het motor är nivån vid markeringen "Warm". Det där regleras av kylarlocket som ibland behöver bytas när dom tappar stinget och inte kan reglera riktigt. Precis efter en tur och motorn är het så är alltså nivån i kärlet vid "Warm". Nästa gång jag ska köra så är ju motorn kall och nivån är vid "Cold".
MEN ÖPPNA ALDRIG KYLARLOCKET NÄR KYLARVÄTSKAN ÄR HET!! DÅ BLIR DET GARANTERAT KRAFTIGA BRÄNNSKADOR!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mossan1
17 juni 2022 · 2 925 Inlägg

Jag säger det igen.

Absolut vanligaste designen numera är trycksatt expkärl.  Dom har i dom allra flesta fall bara ett gängat lock. När gängan tar slut ploppar den av, men har troligen läckt innan.

Med den i Europa betydligt ovanligare, men ännu förekommande designen ej trycksatt kärl utan ett lock med bajonettfattning på kylaren så har vissa, men inte alla, just ett läge för att förhindra detta.
Denna designen är vanligast på Asiatiska och Amerikanska tillverkare.

(Utan att veta) så GISSAR jag att det är avsett för just amerikanska marknaden där man kan stämma företag för ohemula summor nästan oavsett hur dumma saker man tar sig för.
Det är INTE ont om varningstexter för detta. Det finns åtskilliga varningar under huven som upplyser en om att inte öppna varm.  Normal drifttemp är över 100' och öppnar man så trycket försvinner så kokar kylvätskan utan att motorn har överhettat.

Senast redigerat av Mossan1 (17 juni 2022)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juni 2022 · 14 085 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag säger det igen.

Absolut vanligaste designen numera är trycksatt expkärl.  Dom har i dom allra flesta fall bara ett gängat lock. När gängan tar slut ploppar den av, men har troligen läckt innan.

Med den i Europa betydligt ovanligare, men ännu förekommande designen ej trycksatt kärl utan ett lock med bajonettfattning på kylaren så har vissa, men inte alla, just ett läge för att förhindra detta.
Denna designen är vanligast på Asiatiska och Amerikanska tillverkare.

(Utan att veta) så GISSAR jag att det är avsett för just amerikanska marknaden där man kan stämma företag för ohemula summor nästan oavsett hur dumma saker man tar sig för.
Det är INTE ont om varningstexter för detta. Det finns åtskilliga varningar under huven som upplyser en om att inte öppna varm.  Normal drifttemp är över 100' och öppnar man så trycket försvinner så kokar kylvätskan utan att motorn har överhettat.

På min Corvette så startar inte andra kylfläkten innan temperaturen når 107 gr. Utan trycksättning så skulle vattnet koka vilket det5 gör om man släpper på trycket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang