Bromsklonk ljud

Jare71
23 juni · 27 Inlägg

Mossan1 skrev:
Sån jäkla skillnad mellan belägg och belägg är det inte.
Billiga dammar mer och slits fortare generellt.

Men glapp om en millimeter eller så skulle inte ge ett "klonk".

Titta igen:
Sitter allt som det ska?

Och hur ser länkarmsbussningarna ut?

Ja nu har jag haft upp flera ggr o kollat att allt sitter ok.

Men att länkarmbussning ska i samband med att jag bytt skivor o belägg verkar ju så konstigt tycker jag.

Jare71
23 juni · 27 Inlägg

Mossan1 skrev:
Sån jäkla skillnad mellan belägg och belägg är det inte.
Billiga dammar mer och slits fortare generellt.

Men glapp om en millimeter eller så skulle inte ge ett "klonk".

Titta igen:
Sitter allt som det ska?

Och hur ser länkarmsbussningarna ut?

Nu tycker jag haft upp o kontrollerat massor av ggr.

Klonk ljud uppstod när jag haft upp en andra gång för att byta glidpinnar o montera dit nya metalbleck.

Att sedan länkarm bussning ska gett upp i samband verkar ju så konstigt.

Ska oxå tillägga att det ibland oxå gnisslar om bromsarna.

Bromsok hållare borde sitta korrekt, kan inte sätta den fel, bultar åtdragna.

Konstigt är det iaf.

jaka54
23 juni · 4 868 Inlägg

Klonk-ljud brukar betyda att fjädern är av!

Jare71
24 juni · 27 Inlägg

jaka54 skrev:
Klonk-ljud brukar betyda att fjädern är av!

Vad menar du för fjäder då?

Brådhis * Voff voff *
24 juni · 8 697 Inlägg

Ta lite bilder på oket och lägg in här. Kanske kan man lista ut något utifrån det.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
uhlin
24 juni · 2 411 Inlägg

Jare71 skrev:

jaka54 skrev:
Klonk-ljud brukar betyda att fjädern är av!

Vad menar du för fjäder då?

Den stora fjädern som håller uppe bilen. Men att det skulle vara fjäderbrott låter inte troligt i ditt fall.

Mossan1
24 juni · 1 353 Inlägg

Jare71 skrev:
Att sedan länkarm bussning ska gett upp i samband verkar ju så konstigt.
Konstigt är det iaf.

Nja, det eventuella felet med tex länkarmsbussning eller brusten fjäder uppstod sannolikt inte i sådant omedelbart samband med bromsfixen, men SYMPTOMEN kan ha uppstått när bilen lyftes och (ev) brustna fjädern ändrade läge, eller den stora hjulrörelsen var "droppen" för den så gott som brustna bussningen...

Du kan också ha lyssnat mer kritiskt på bilen och hört det först nu....

Osv..

Jag instämmer med andra:
Lägg upp ett eller flera foton här.

Samt vad det rör sig om för bil.
På tex vissa äldre Volvo sätter många fjäderbygeln till oket fel...

Senast redigerat av Mossan1 (24 juni )

Jare71
24 juni · 27 Inlägg

Mossan1 skrev:

Jare71 skrev:
Att sedan länkarm bussning ska gett upp i samband verkar ju så konstigt.
Konstigt är det iaf.

Nja, det eventuella felet med tex länkarmsbussning eller brusten fjäder uppstod sannolikt inte i sådant omedelbart samband med bromsfixen, men SYMPTOMEN kan ha uppstått när bilen lyftes och (ev) brustna fjädern ändrade läge, eller den stora hjulrörelsen var "droppen" för den så gott som brustna bussningen...

Du kan också ha lyssnat mer kritiskt på bilen och hört det först nu....

Osv..

Jag instämmer med andra:
Lägg upp ett eller flera foton här.

Samt vad det rör sig om för bil.
På tex vissa äldre Volvo sätter många fjäderbygeln till oket fel...

Bilen är en subaru legacy 2011.
Gått ca 16 000 mil.
Bromsok hållare sitter med 2st 17 mm bult och oket med 2st 14 mm bult.

Ska försöka ta lite bilder o lägga upp.
Får försöka krypa under bilen o ta bilder  under/ insidan.

Nu har jag även kört med husvagn på i ca 80mil.
Även åkt en del kortare sträckor ojämna grusvägar.

Så om något skulle ej sitta fast ordentligt så borde det i det här laget ha havererat totalt kan jag tycka.

Återkommer med bilder senare ... Men nu ska vi försöka fira lite midsommar först 👍😀

Jare71
27 juni · 27 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-08b79f9ef035a76c04e12dcadab125bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-8784218b464b7cfe5e248760f3119fb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-ed52d3f5a4de7e1edc5263696353d6fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-595532522017cf9fcf84cc18b9d65a0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-df040098901fa33bdda92cbe3104cde7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-ac3a15d62f7d9b70c0297ec2843edd54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-008b54417ce37e2b565f452100453fb3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-b2b2ce7d719db300041c80c44af97b6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-90d8e9189c1c3f039b10509f6425d6b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-066c2d6680fde3b79c1a0ba1162e08d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-d8de35642ee3315ce353a9650dcd858e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/244/243552/243552-18b4836b91e7d438b764e5fa2b126ec4.jpg

Jare71 skrev:

Mossan1 skrev:

Jare71 skrev:
Att sedan länkarm bussning ska gett upp i samband verkar ju så konstigt.
Konstigt är det iaf.

Nja, det eventuella felet med tex länkarmsbussning eller brusten fjäder uppstod sannolikt inte i sådant omedelbart samband med bromsfixen, men SYMPTOMEN kan ha uppstått när bilen lyftes och (ev) brustna fjädern ändrade läge, eller den stora hjulrörelsen var "droppen" för den så gott som brustna bussningen...

Du kan också ha lyssnat mer kritiskt på bilen och hört det först nu....

Osv..

Jag instämmer med andra:
Lägg upp ett eller flera foton här.

Samt vad det rör sig om för bil.
På tex vissa äldre Volvo sätter många fjäderbygeln till oket fel...

Bilen är en subaru legacy 2011.
Gått ca 16 000 mil.
Bromsok hållare sitter med 2st 17 mm bult och oket med 2st 14 mm bult.

Ska försöka ta lite bilder o lägga upp.
Får försöka krypa under bilen o ta bilder  under/ insidan.

Nu har jag även kört med husvagn på i ca 80mil.
Även åkt en del kortare sträckor ojämna grusvägar.

Så om något skulle ej sitta fast ordentligt så borde det i det här laget ha havererat totalt kan jag tycka.

Återkommer med bilder senare ... Men nu ska vi försöka fira lite midsommar först 👍😀

Jare71
29 juni · 27 Inlägg

Hej,
Försökte plåta lite 😂.
Kanske inte de bästa bilderna.

Men är det något ni direkt misstänker verkar konstigt?

Jag funderar om jag ska boka in delkontrol på bilprovningen , där de går igenom fram/bakvagn.
Förhoppningsvis kanske det går få fram en vettig analys.

Har googlat runt angående klonk ljud i framvagn, verkar vara fler än jag som har haft detta missljud 😂.

Mossan1
29 juni · 1 353 Inlägg

inga uppenbara fel syns på bilderna.

Jare71
29 juni · 27 Inlägg

Mossan1 skrev:
inga uppenbara fel syns på bilderna.

Tack Mossan1 för svar 👍.

Svenska_bil
29 juni · 167 Inlägg

Du slipade helt enkelt liiiite för mycket på beläggen.
Jag brukar också slipa och har lyckats med samma sak.
Färgen vill jag ha bort så att allting rör sig lite lättare.

Jare71
29 juni · 27 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Du slipade helt enkelt liiiite för mycket på beläggen.
Jag brukar också slipa och har lyckats med samma sak.
Färgen vill jag ha bort så att allting rör sig lite lättare.

Så du alltså haft liknade symtom då?
Bytte du bara beläggen då?

Brådhis * Voff voff *
29 juni · 8 697 Inlägg

Som nämnts tidigare ska man slipa på okbygeln eller motsvarande. Inte(!) på beläggen!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 juni · 12 032 Inlägg

Brådhis skrev:
Som nämnts tidigare ska man slipa på okbygeln eller motsvarande. Inte(!) på beläggen!

nja..    många gånger är det en kant som måste slipas bort. men det måste göras med förstånd självklart börjar man med att köra rent spåren beläggen ligger i det är ju en självklarhet men sen brukar man få ta bort alla vassa kanter som är på beläggen..    men man ska inte ta bort halva belägget utan ska putsas till inget mer.       det brukar alltid vara en kant som måste väck men slipar man så inåt helvete att belägget sitter löst så vete fasen vad man har gjort.  lite finnes måste man ha smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jare71
29 juni · 27 Inlägg

Growe skrev:

Brådhis skrev:
Som nämnts tidigare ska man slipa på okbygeln eller motsvarande. Inte(!) på beläggen!

nja..    många gånger är det en kant som måste slipas bort. men det måste göras med förstånd självklart börjar man med att köra rent spåren beläggen ligger i det är ju en självklarhet men sen brukar man få ta bort alla vassa kanter som är på beläggen..    men man ska inte ta bort halva belägget utan ska putsas till inget mer.       det brukar alltid vara en kant som måste väck men slipar man så inåt helvete att belägget sitter löst så vete fasen vad man har gjort.  lite finnes måste man ha smile

Jo jag inser att jag gjort fel i detta fallet, Jag tog nog lite mera än vad jag brukar ha gjort när jag bytt belägg.

Men till huvudsaken är att jag vill veta vad som egentligen klonkar i vissa lägen när jag bromsar.

Om det är så att klonket kan försvinna om jag byter belägg , så är det inte hela världen, några hundralappar åt skogen kan jag leva med.

Men när du skriver att en kant som måste tas bort, vilken är det då( sorry om jag är dum) menar du inte kanske att slipa av lite försiktigt med sandpapper alla kanter så det blir lite mer rundat så att säga?
Jag kanske har någon vass kant kvar som kanske hakar i /fastnar?

Svenska_bil
1 juli · 167 Inlägg

Du har nog helt enkelt slipat för mycket.
Jag kör ibland i slipmaskinen men då bara just färgen och eventuellt lite lite till.

Köp nya belägg och testa om du stör dig på klonket.

Jare71
1 juli · 27 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Du har nog helt enkelt slipat för mycket.
Jag kör ibland i slipmaskinen men då bara just färgen och eventuellt lite lite till.

Köp nya belägg och testa om du stör dig på klonket.

Ja precis, får göra det.
Jag stör mig varje gång jag kör nu.
Sedan så vill man ju verkligen veta att det är just det de beror på.

Har man hakat upp sig på ett missljud i bilen så kan man bli lite lätt tokig.

Jare71
fredag 23:00 · 27 Inlägg

Jare71 skrev:

Svenska_bil skrev:
Du har nog helt enkelt slipat för mycket.
Jag kör ibland i slipmaskinen men då bara just färgen och eventuellt lite lite till.

Köp nya belägg och testa om du stör dig på klonket.

Ja precis, får göra det.
Jag stör mig varje gång jag kör nu.
Sedan så vill man ju verkligen veta att det är just det de beror på.

Har man hakat upp sig på ett missljud i bilen så kan man bli lite lätt tokig.

Har nu bytt belägg det där klonkljudet som jag stört mig på är borta.
Nu vet jag inte säkert på om det var belägen det berodde på, jag hade ju även bytt metalldelen som belägen löper i ( vet inte riktigt vad det rätta ordet är 😂). Men jag tog bort dessa o sätt i de gamla , rengjorde dem o tycker att det var bättre passform på de.

Men kan nog tro att även det är något annat fel, klapprar lite mer än normalt tycker jag när man kör över ojämnheter.
Sedan så har det uppstår att viss vibration i ratten inbromsning i hög hastighet. Har ju nya skivor fram( kan det vara någon b-kvalité som jag köpt tro? Brembo skivor köpt på skruvat.se)

Senast redigerat av Jare71 (fredag 23:01)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang