Du får kolla både länkarmabussningarna och övre fjädersäte.
Dom ger båda ganska dova "dock" i gupp, medan styr/spindel/krängningsleder ger mer "klack"-ljud.
Övre fjädersäte kan man se om man från motorrrummet lossar övre mutter och första brickan/mothållet. Det är en fyrvingad mutter därunder och där ser man också bussningen i fjädersätet ovanifrån. Sprickor = vet att det är dåligt, men, det kan vara dåligt ändå.
Kör inte utan övre mothållet.
Länkarmsbussning känns troligt iom att den drar. Dom får man kolla på plats. Oftast främre.
Passa på att rycka och känna i samtliga leder i framvagnen.
Drivknutar ger just ljudet 6-8 klick per hjulvarv, men inget dunkande i guppen. Troligen skilda fel.
Det är också bra att kolla främre nedre och bakre övre momentstag som håller motorn. Dom är också ofta dåliga, och det kan ge visst klonk samt "svårt dragläge" på kopplingen.
Senast redigerat av Mossan1 (18 augusti 2022)