Volvo v50 06

Kimv50
24 augusti 2022 · 8 Inlägg

Hej har en volvo v50 06. Den visade fel meddelande på rattlås. så före ägaren byte rattlås och tändningslås. Men fick inte igång den så han körde den till volvo. Men dom förklarade för han att han va tvungen att köpa allt hos dom. Måste gå att göra på något annat sätt tycker jag. Någon som vet??

Brådhis * Voff voff *
24 augusti 2022 · 10 245 Inlägg

Kimv50 skrev:
Hej har en volvo v50 06. Den visade fel meddelande på rattlås. så före ägaren byte rattlås och tändningslås. Men fick inte igång den så han körde den till volvo. Men dom förklarade för han att han va tvungen att köpa allt hos dom. Måste gå att göra på något annat sätt tycker jag. Någon som vet??

Köpa allt där behövs väl knappast, men det kan ju behöva programmeras in (och/eller felkoder raderas).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kimv50
24 augusti 2022 · 8 Inlägg

När jag hämtade den på volvo. Så kommer det upp ett meddelande nyckelfel försök igen. Så bilen har ju tappat nyckel eller tvärt om. Men det programet jag har så kunde jag inte göra något. Kanske är någon här som kan?

Brådhis * Voff voff *
24 augusti 2022 · 10 245 Inlägg

Kimv50 skrev:
När jag hämtade den på volvo. Så kommer det upp ett meddelande nyckelfel försök igen. Så bilen har ju tappat nyckel eller tvärt om. Men det programet jag har så kunde jag inte göra något. Kanske är någon här som kan?

Nycklar kan bara programmeras in hos Volvo.

Nyckelfel är ju oftast att det är fel på tändningslåset. Men kan förstås även vara nyckeln...

Det är inte så att förra ägaren köpte ett begagnat tändningslås och försökte använda dom nycklarna istället för bilens ursprungliga nycklar?

Senast redigerat av Brådhis (24 augusti 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kimv50
24 augusti 2022 · 8 Inlägg

Vet ej. Men med bilens nyckel händer det inget kan inte ens låsa bilen. Volvo skulle ha 10tusen för att laga den. Men har läst att det ska gå att koppla bort rattlåset helt i från bilen. Men jag kan inte det med det jag har

zzr94092
24 augusti 2022 · 4 378 Inlägg

Finns den gamla nyckeln kvar?

Kimv50
24 augusti 2022 · 8 Inlägg

Den gamla nyckel finns kvar

zzr94092
24 augusti 2022 · 4 378 Inlägg

Håll den intill /nära /mot den nya nyckeln när du försöker starta!

Kimv50
24 augusti 2022 · 8 Inlägg

Då ska jag testa det när jag kommer hem.

Kimv50
24 augusti 2022 · 8 Inlägg

zzr94092 skrev:
Håll den intill /nära /mot den nya nyckeln när du försöker starta!

Testade det nu men det fungerade inte heller någon mer ide?

Brådhis * Voff voff *
24 augusti 2022 · 10 245 Inlägg

Kimv50 skrev:
Vet ej. Men med bilens nyckel händer det inget kan inte ens låsa bilen. Volvo skulle ha 10tusen för att laga den. Men har läst att det ska gå att koppla bort rattlåset helt i från bilen. Men jag kan inte det med det jag har

Kimv50 skrev:
Den gamla nyckel finns kvar

Då finns det ju en gammal nyckel, vilket väl betyder att det är den nya nyckeln som du provar med. Tändningslåset struntar i vilken nyckel du stoppar i rent fysiskt, den checkar bara av om det är rätt nyckel. Vilket det ju inte är eftersom det egentligen ska vara den gamla nyckeln. Har du provat att försöka starta med den gamla nyckeln?

Att koda in nycklar kostar inga 10000:- så då är det mer saker med i potten, frågan är vilka? Har man gjort en felsökning på Volvo?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kimv50
25 augusti 2022 · 8 Inlägg

Bilen har tappat nyckel eller tvärt om. Å det kostar 3700. det började med att den inte villa starta på grund av att rattlåset va i fast det inte va det å för att fixa rattlåset kosta 5600. Men det ska gå att koppla bort det helt i från bilen men jag kan inte med min dator.

Mossan1
25 augusti 2022 · 2 752 Inlägg

Kan man köpa en ny oslipad nyckel från Volvo?

Köpa en slipad anpassad till bilen går ju inte till det "nya" tändlåset. Då ska man köpa en ny till donatorbilen isf.
Koda in en begagnad nyckel till annan bil klarar inte Volvo.
Jag antar det är anledningen till att Volvo menar att man måste köpa allt hos dom.  Dvs lås + nyckel för att få till en nyckel öht som fungerar både mekanislt och elektroniskt.
Hoppas jag har fel.

Så det kan alltså bli ett moment22 typ med begagnat tändlås OM man INTE kan köpa en ny oslipad som fixas till mekaniskt hos låssmed och kodas in av Volvo.

Gamla nyckel (som man ju måste ha för dörren om strömlös bil) kan störa signalen från nya nyckel om den är på samma knippa. Bara som info.

Senast redigerat av Mossan1 (25 augusti 2022)

Brådhis * Voff voff *
25 augusti 2022 · 10 245 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan man köpa en ny oslipad nyckel från Volvo?

Köpa en slipad anpassad till bilen går ju inte till det "nya" tändlåset. Då ska man köpa en ny till donatorbilen isf.
Koda in en begagnad nyckel till annan bil klarar inte Volvo.
Jag antar det är anledningen till att Volvo menar att man måste köpa allt hos dom.  Dvs lås + nyckel för att få till en nyckel öht som fungerar både mekanislt och elektroniskt.
Hoppas jag har fel.

Så det kan alltså bli ett moment22 typ med begagnat tändlås OM man INTE kan köpa en ny oslipad som fixas till mekaniskt hos låssmed och kodas in av Volvo.

Gamla nyckel (som man ju måste ha för dörren om strömlös bil) kan störa signalen från nya nyckel om den är på samma knippa. Bara som info.

V50 har inte slipade nycklar till tändningslåset, dom är rent elektroniska. Alla nycklar passar i alla tändningslås. Nödnyckeln till dörren är bara att plocka över till nya nyckeln, den påverkar ingenting.

Exempelbild: https://xenonhuset.b-cdn.net/14806-larg … ---v50.jpg

Senast redigerat av Brådhis (25 augusti 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Kimv50
25 augusti 2022 · 8 Inlägg

Mossan1 skrev:
Kan man köpa en ny oslipad nyckel från Volvo?

Köpa en slipad anpassad till bilen går ju inte till det "nya" tändlåset. Då ska man köpa en ny till donatorbilen isf.
Koda in en begagnad nyckel till annan bil klarar inte Volvo.
Jag antar det är anledningen till att Volvo menar att man måste köpa allt hos dom.  Dvs lås + nyckel för att få till en nyckel öht som fungerar både mekanislt och elektroniskt.
Hoppas jag har fel.

Så det kan alltså bli ett moment22 typ med begagnat tändlås OM man INTE kan köpa en ny oslipad som fixas till mekaniskt hos låssmed och kodas in av Volvo.

Gamla nyckel (som man ju måste ha för dörren om strömlös bil) kan störa signalen från nya nyckel om den är på samma knippa. Bara som info.

Nej volvo kunde inte ta begagnade delar å sätta i. Ägaren före mej byta rattlås och tändningslås. Men volvo kan inte göra så att rattlåset går i hopp med bilen.

xXSammy
25 augusti 2022 · 6 566 Inlägg

Förmodligen så sitter det fel (årsmodell) rattlås i bilen.
De kan se lika ut men styrenheten i sig har ett annat artikelnummer

Alternativt om det är fler fel på bilen, exempelvis Focus mk3 går det inte att programmera rattlåset om det finns felkoder på ABS:en

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang