1808
Sök

Är detta kortslutning?

6 Inlägg
28 augusti 2022
Trådstartare
Hej
Har haft problem med att bilen laddar ut sig på bara nån natt/timmar.
Läste på det olika ställen om krypström men när jag mätte så får jag värden på flera ampere.

Är det jag som missuppfattat hur man mäter eller är det något allvarligt fel i bilen?
Skicka med en bild hur jag mätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244145/244145-48da494bdd1aa05547c7da481da21203.jpg

Diagnostekniker
2 986 Inlägg
28 augusti 2022
Prova att mäta ampere över säkringarna och ryck de/dem som det går (för mycket) ström igenom, och se om batteriet laddas ur.

Det jag ser på bilden är ju 0,36A, och det skall inte suga ur batteriet över en natt.
Kabeln du mäter på satt skruvad på polklämman?

Det är helt enkelt inte så att batteriet är kasst?
Häng av en batterikabeln under natten och se hur det mår dagen därpå.

Up the RA

6 Inlägg
28 augusti 2022
Trådstartare
I min mätare står det 3.61 A punkten mellan 3 och 6 syns dåligt i bilden.
Men får börja testa mellan säkringar.

6 Inlägg
28 augusti 2022
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244145/244145-22f2b0aa77b294ef4621a792c722734c.jpg

Närmre bestämt oss på displayen. Kan ju vara jag som läser fel med iofs.

6 210 Inlägg
28 augusti 2022
Det där är ju 40-45 watt som något drar. Det borde märkas, så mycket effekt försvinner inte spårlöst. Något måste vara väldigt varmt, om det inte lyser eller snurrar.

6 678 Inlägg
28 augusti 2022
När du mäter strömförbrukning så gör du det genom att mäta mellan minuspolen och kabelanslutningen (Ser ut som du gjort detta?)
Sen brukar jag öppna och stänga dörren, låsa och kontrollera vad förbrukningen ligger på varje 10 min

Det kan ta upp till 45min innan alla styrenheter gått i sleep-mode
Bör ligga på under 0.10A
Senast redigerat av xXSammy (28 augusti 2022)

De/Dem

6 Inlägg
28 augusti 2022
Trådstartare
Kan testa igen om en stund mellan minus kontakten. Fick samma värde där då jag mätte.  Bilen har vart urkopplad från batteriet ett tag så jag testar då jag är hemma från butiken igen och visar resultat.

Men har planer på att köpa nytt batteri men skall se hur det mår efter jag tagit in och laddat det under natten med.

6 Inlägg
28 augusti 2022
Trådstartare
Värdena efter bilen stått helt urkopplad i nån timme.
Skall ta in batteriet för laddning sen se hur friskt det är. Lutar nog åt nytt batteri vilket som.

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244145/244145-f33f9e99c80684daea9b87e6259a150a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244145/244145-14700d4e04126957c77cd7d53d32ac00.jpg

3 575 Inlägg
28 augusti 2022
3.66A får det inte dra konstant.
Då är något fel.
3.66A x 12v = 43.92Watt kontinuerligt.
Det fixar inget batteri.

Som sagt, ryck ur säkring efter säkring tills tjuvande kretsen upptäcks. Upptäcks det inte så får man koppla bort generatorn för att bekräfta eller utesluta.

Man kan också spänningsmäta över säkringarna efter potensialskillnad.
Det ska vara 0v potensialskillnad över säkringen utan last. Med last ökar potensialskillnaden. Finns kurvor för varje säkringsampere, men finner man en avvikande undersöker man närmre.
Potensialskillnaden är alltså i millivolt.

Beror på vad man tycker är lättaste sättet.
Senast redigerat av Mossan1 (28 augusti 2022)

Fri fart för ett fritt folk!
14 584 Inlägg
28 augusti 2022
Mossan1 skrev:
3.66A får det inte dra konstant.
Då är något fel.
3.66A x 12v = 43.92Watt kontinuerligt.
Det fixar inget batteri.

Som sagt, ryck ur säkring efter säkring tills tjuvande kretsen upptäcks. Upptäcks det inte så får man koppla bort generatorn för att bekräfta eller utesluta.

Man kan också spänningsmäta över säkringarna efter potensialskillnad.
Det ska vara 0v potensialskillnad över säkringen utan last. Med last ökar potensialskillnaden. Finns kurvor för varje säkringsampere, men finner man en avvikande undersöker man närmre.
Potensialskillnaden är alltså i millivolt.

Beror på vad man tycker är lättaste sättet.

japp om generatorn sitter smidigt till skulle jag dock börja där.  bara för att det är enkelt och snabbt om den sitter bra till smile

att rycka säkringar brukar i övrigt ge ganska bra fingervisningar var man går vidare..

Kör fort så hinner inget hända...

6 678 Inlägg
28 augusti 2022
Har du låtit bilen stå kopplad som du visar i dryg en timme eller har du låtit bilen stå för att sen koppla in och mäta?

Blir som att koppla ihop systemet då så allt "vaknar"

De/Dem

6 Inlägg
28 augusti 2022
Trådstartare
Skall kolla igenom imorgon efter jobbet och se om jag kan komma fram till något.

3 575 Inlägg
29 augusti 2022
Ryck helst ingen säkring till Airbag.
Det kan sätta felkoder som måste raderaa via OBD med utrustning som läser Airbag styrdonet. Airbagkoder glöms vanligen inte av vid strömlöshet.

Rycka säkringar lan alltså skapa felkoder, men dom flesta försvinner om strömmen försvinner.  En reset medelst koppla bort batteriet löser det.

Och som redan sagts, CAN systemet måste vara i dvala. Tar nån minut efter att sista dörren stängts.  Minsta strömbrott och det vaknar igen.
Senast redigerat av Mossan1 (29 augusti 2022)

Fri fart för ett fritt folk!
14 584 Inlägg
29 augusti 2022
Mossan1 skrev:
Ryck helst ingen säkring till Airbag.
Det kan sätta felkoder som måste raderaa via OBD med utrustning som läser Airbag styrdonet. Airbagkoder glöms vanligen inte av vid strömlöshet.

Rycka säkringar lan alltså skapa felkoder, men dom flesta försvinner om strömmen försvinner.  En reset medelst koppla bort batteriet löser det.

Och som redan sagts, CAN systemet måste vara i dvala. Tar nån minut efter att sista dörren stängts.  Minsta strömbrott och det vaknar igen.

ja varje säkring man rycker skapar en felkod.. bra att du poängterar det..   så man ska så klart nolla alla felkoder efteråt. 

det bästa är att se till att stänga och låsa bilen se till att huvsensorn ser att "huven" är stängd och allt. 

otroligt viktigt för att bilen verkligen ska gå ner i djupsömn   vissa bilar är mer känsliga än andra..

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 903 Inlägg
30 augusti 2022
Men som nämnts tidigare, runt 40 watt bör märkas (3,6A x 12V = ~43W). Lyser eller snurrar det inte så tillverkar det ordentligt med värme.

43W är ingen styrbox som inte somnat. Det är snarare i klass med en halvljuslampa (nästan iaf...).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 257 Inlägg
30 augusti 2022
Brådhis skrev:
Men som nämnts tidigare, runt 40 watt bör märkas (3,6A x 12V = ~43W). Lyser eller snurrar det inte så tillverkar det ordentligt med värme.

43W är ingen styrbox som inte somnat. Det är snarare i klass med en halvljuslampa (nästan iaf...).

Ja, eftersom styrkan verkar vara rätt konstant så kan man undra vilka förbrukare som ligger på runt denna Ampere?
Det var för några år sedan en medlem med samma problem. Även där 3-4A som bara "försvann". Det visade sig att stolsvärmen i passagerarstolen hade hakat upp sig på något sätt och var påslagen alltid...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 456 Inlägg
30 augusti 2022
Antingen är det en stor förbrukare som är igång, eller massvis med småsaker.... Typ.. Hela bilen...

Enklaste sättet att börja felsöka är ju att helt enkelt rycka en säkring i taget tills förbrukningen försvinner, och gå vidare därifrån.

Nu står det ju ingenstans(vad jag kan se) vad TS har för bil... Men jag har iaf inte stött på någon bil som inte har självtester på airbag, dvs ev. felkoder som uppstår vid säkrings-ryck försvinner när "felet" är åtgärdat av sig självt(själva koden kan ligga kvar, men fyller ingen funktion förutom att informera att det *har* varit ett "fel" på systemet).
Dom *flesta* felkoder ligger lagrade tills dom manuellt raderas, det är liksom halva vitsen med dom... Det är därför man alltid ska radera koderna och se vilka koder som kommer tillbaka vid felsökning, just för att få bort inaktuella koder.

Det kan vara en smärre chock för en oerfaren att läsa ut koder för första gången... "omg bilen har 20 felkoder!!!" "jamen, radera dom och se om någon kommer tillbaka" "... oh, ingen kod har kommit tillbaka, så det är tydligen inget fel på bilen nu". big_smile

* Voff voff *
10 903 Inlägg
30 augusti 2022
Lucif3r skrev:
Antingen är det en stor förbrukare som är igång, eller massvis med småsaker.... Typ.. Hela bilen...

Enklaste sättet att börja felsöka är ju att helt enkelt rycka en säkring i taget tills förbrukningen försvinner, och gå vidare därifrån.

Nu står det ju ingenstans(vad jag kan se) vad TS har för bil... Men jag har iaf inte stött på någon bil som inte har självtester på airbag, dvs ev. felkoder som uppstår vid säkrings-ryck försvinner när "felet" är åtgärdat av sig självt(själva koden kan ligga kvar, men fyller ingen funktion förutom att informera att det *har* varit ett "fel" på systemet).
Dom *flesta* felkoder ligger lagrade tills dom manuellt raderas, det är liksom halva vitsen med dom... Det är därför man alltid ska radera koderna och se vilka koder som kommer tillbaka vid felsökning, just för att få bort inaktuella koder.

Det kan vara en smärre chock för en oerfaren att läsa ut koder för första gången... "omg bilen har 20 felkoder!!!" "jamen, radera dom och se om någon kommer tillbaka" "... oh, ingen kod har kommit tillbaka, så det är tydligen inget fel på bilen nu". big_smile

Volvos P2-plattform (som ju älskar felkoder redan från fabrik) S80, V70N XC70 osv, släcker ju ner felmeddelandet/motorlampan/ABS-lampan osv när ett visst antal felfria körcykler uppnåtts. På allt utom airbag... När det gäller airbag måste den släckas med felkodsläsare oavsett antal felfria körcykler.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Sök