Kan inte låsa upp bilen , batteri urladdat

Meaning_of_life1337
29 augusti 2022 · 22 Inlägg

Hej har låtit min Audi a4 2007 låtit stå för länge.

Nu så är batteri urladdat och kan inte låsa upp bilen normalt med central lås
Eller med vanlig nyckel, då nyckelhålet kärvat fast och inte används på flera år. 

När jag försöker stoppa i nyckel rör det sig knappt en millimeter, finns det något medel man kan spruta på nyckelhålet när det kärvat fast och inte används på flera år?

Eller finns de något lätt sätt öppna huven så man kommer åt batteriet?

Mvh Marcus

Utmarks-Loke
29 augusti 2022 · 5 836 Inlägg

Prova lite WD-40 eller 5-56 i låset så kanske det släpper

xXSammy
29 augusti 2022 · 6 570 Inlägg

Om du har ett separat batteri och kablage liggandes kan du peta ut välkomstbelysningen i en spegel, sidoblinkers eller öppna dragkrokskontakten och mata in 12V bakvägen.

Så går det att låsa upp iallafall

De/Dem
torsen
30 augusti 2022 · 7 238 Inlägg

Köpte för några år sedan en något begagnade Land Rover som säljaren aldrig använt dörrens cylinderlås på.
Jag sprutade först in krutlösare i cylinderlåset flera dagar i rad.
Petade försiktigt med nyckeln några gånger om dagen.
Efter ett par dagar gick det att få in nyckeln i låscylindern.
"Juckade" försiktigt med nyckeln i låscylindern några gånger varje dag.
Efter ytterligare ett par dagar gick det att rotera låscylindern med nyckeln.
Därefter behandling med vapenolja - INTE LÅSOLJA.
Krutlösare och vapenolja i små behändiga sprejburkar brukar finnas hos välsorterade järnhandlare.
Ovanstående metod lärde jag mig för många år sedan då jag jobbade med SAAB.

Vapenolja är inte olja i ordets betydelse/mening, utan grafitpulver upplöst i lösningsmedel.
När man sprutar in vapenolja i låscylindern så avgår lösningsmedlet efter ett tag, och lämnar kvar det torra grafitpulvret.

Vanlig låsolja är i de flesta fall just tunn mineralolja, som med tiden drar till sig damm och annat, så att låscylindern börjar kärva.

Mossan1
30 augusti 2022 · 2 823 Inlägg

En bra penetrerande rostlösare och tålamod blandat med LAGOM våld.
Nyckeln tål mindre än man tror.

Sedan är långsiktiga lärdomen att ALLTID ALLTID ha mekaniska låset fungerande. 
Underhållssmörj vid varje biltvätt med riktig låsolja. Inget tvättande WD40 eller liknande för underhållsmörjning.

I vissa fall sitter startmotorn HJÄLPLIGT åtkommlig underifrån, så.man kan sätta ström tillfälligt på dess anslutning.
Lampor, mm, har inte alltid pluskontakt med batteriet med avstängd bil.  Riktigt sällan faktiskt.
Oftast plus som är bruten, och även minusstyrda lampor får oftast även plus bruten vid tändning av.
Undantag kan finnas.

peteran
30 augusti 2022 · 36 Inlägg

Biltema har vapenoljan i små (och en lite större också) behändiga burkar. Den verkar vara en kombination med både lösningsmedel och grafit.

Jag har använtmed Biltemas torra smörjmedel (med PTFE) till alla möjliga sorters lås. Den har dock inte lösningsmedlen som vapenoljan har, så har kört något annat för att göra rent innan.

torsen
31 augusti 2022 · 7 238 Inlägg

Har bilen draganordning kan man via eluttagets 54G i de flesta fall ladda batteriet "bakvägen".
Vet inte om bilar med canbus är (över-)känsliga för denna metod.
Spänningen bör vara närmare 14,5 volt.

Mossan1
2 september 2022 · 2 823 Inlägg

Att tänka på om man sätter spänning där det normalt inte matas mycket ström (tex lampa) är att det inte är avsett för några höga strömmar. (ampere).
Ett urladdat batteri kan suga väldigt mycket ström så det blir en strömrusning trots att man bara avser att strömförsörja centrallåset.
Man kan bränna kabel och säkringen till kretsen i fråga kan gå snabbt.
Ska man göra så får man vara mycket snabb att låsa upp och GENAST bryta när den låst upp.

På större anslutningar som tex startmotorn är detta inget problem.

Permanentström i 7pol dragkontakt är också lite ovanligt, men förekommer.
Googla vilken pol det är för det är standard. Minns ej om "extra" är den kl2 eller kl4. Den ena av dom två är jord = blir kortslutning.

Senast redigerat av Mossan1 (2 september 2022)

torsen
2 september 2022 · 7 238 Inlägg

Mossan1 skrev:
Att tänka på om man sätter spänning där det normalt inte matas mycket ström (tex lampa) är att det inte är avsett för några höga strömmar. (ampere).
Ett urladdat batteri kan suga väldigt mycket ström så det blir en strömrusning trots att man bara avser att strömförsörja centrallåset.
Man kan bränna kabel och säkringen till kretsen i fråga kan gå snabbt.
Ska man göra så får man vara mycket snabb att låsa upp och GENAST bryta när den låst upp.

På större anslutningar som tex startmotorn är detta inget problem.

Permanentström i 7pol dragkontakt är också lite ovanligt, men förekommer.
Googla vilken pol det är för det är standard. Minns ej om "extra" är den kl2 eller kl4. Den ena av dom två är jord = blir kortslutning
.

54G = permanent ström.
31 = jord/stom.

Märkningen syns i locket - och är standard sedan, minst 1960-talet, då jag jobbade med el på en svensk bilfabrik.

Vilket inte hindrar att någon klåpare växlat om anslutningarna för kablarna - reservation för mycket gamla bilar.

zzr94092
2 september 2022 · 4 390 Inlägg

Om ens direktström är anslutet i kontakten på äldre bilar!!

zemet
2 september 2022 · 4 038 Inlägg

Det är ju typ en sån här luftkudde som Bärgarna använder när folk låst in nycklarna i bilen.

https://www.bauhaus.se/luftkudde-klarar … fyEALw_wcB

Du får i kombination med denna och en kraftig ståltråd kanske möjlighet att låsa upp bilen genom dörren.

Senast redigerat av zemet (2 september 2022)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang