1822
Sök

Volvo 940 -97 - Låg spänning till bränslepump

2 Inlägg
2 september 2022
Trådstartare
Jag har sedan en månads tid haft problem med min volvo 940 som vägrar att starta. Startmotorn går när man försöker starta, men startmotorn står bara och tuggar oavsett hur länge man försöker.

Märkte då även att jag inte hör "surret" från bränslepumpen när jag försöker starta så trodde att det var den som var trasig så bytte ut den men problemet kvarstår. (Den går fortfarande inte när jag försöker starta)

Testade då att mäta hur stark spänningen var fram till bränslepumpen och märkte att den bara låg på 5 Volt. Har någon en aning om vad som skulle kunna vara orsaken till detta och vad som skulle kunna va felet?

Tacksam för hjälp!

4 259 Inlägg
2 september 2022
Du har väll kabelbrott eller riktigt dålig kontakt någonstanns.

Prova skala kablarna lite och koppla 12v med ett externt batteri och se om bilen startar då.

En klassiker är ju att kablarna lossar på undersidan av säkringshållaren. Så koll att du har ordentlig kontakt både under säkringen  och under bränslerelät
Senast redigerat av zemet (2 september 2022)

2 Inlägg
2 september 2022
Trådstartare
Tack för tipsen!

Provade med att skala kablarna och köra bränslepumpen direkt från ett batteri, och då gick den som en klocka igen, så den verkar ju vara fungerande.

Kollade även säkringshållare och relät för att se om det var några kablar som hade lossnat, men alla kablar satt som de ska!

Testade även med ett annat relä för att se om det var det som va trasigt men det funkade inte heller med det nya relät.

Har du något annat tips på vad det skulle kunna va?

Funderar på om det kan vara styrenheten som är trasig?

2 456 Inlägg
2 september 2022
Inte ovanligt att det blir massa ärg i kontaktstyckena.

Styrboxen slår bara till reläet, själva strömmen till pumpen kommer ju direkt från batteriet. Så får du ström bak till pumpen - oavsett hur mycket eller lite - så är ju reläet och styrbox ok, och felet ligger i själva matningen till pumpen.

Sök