Varit ute en sväng och med nytt hjullager och plattan som håller ena fjädern bak åtdragen så låter det klart mindre när man åker. Det är nåt som skramlar fortfarande, men jag lär tömma bilen och se om det hjälper. Har några potentiella misstänka som också lär dubbelkollas. Pysslat lite invändigt, så nu lyser instrumentbelysningen och så har laddtrycksmätaren fått flytta upp ett hack. Fixat en oljeläcka som jag trodde var oljereturen, men det visade sig att ventilkåpan satt lite löst åtdragen.
Tror jag hittat orsaken till det sista skrammlet bak. I bärarmen sitter det en distans på samma bult som dämparen. Den rackaren satt lite löst. Bulten kändes dragen ok. men efter att ha knackat runt bulthålet gick det att dra lite till och då satt distansen fast. Så nu borde det vara tyst.
Satt in en högtalare i ena dörren fram till slut. Har dock börja fundera på om det bara funkar med dem adaptrar jag har och 5,25" högtalare om man har elhissar..?
Fick ett ryck och har börjat med att förbättra ljudisoleringen. Har inga stora planer, vill bara få ner ljudnivån lite grann. Från fabrik är det ju inte mycket till ljudisolering.
På förarsidan satt det ju en liten bit asfaltsmatta, nu är det betydligt mer. Blir en ytterligare matta utanpå. Tanken är att det ska bli nåt liknande runt om i bagaget och alla dörrar.
Lite extra ljuddämpning är aldrig fel i dessa gamla skrammellådor Har planer på att dämpa min 944a också när den börjar blir klar, försöka få ner nivån till ungefär densamma som V70in.
Det bästa med att skruva gamla bilar är ju att (nästan) allt man gör blir en förbättring mot innan
Ett tråkigt jobb, men man behöver inte göra nå stora åtgärder för att det ska bli skillnad. Har lagt i extra isolering i diverse bruksbilar genom åren bara för att slippa en del ljud.
Lite dämpning på hjulhusen skulle va bra med tror jag, man får ju in mycket däckljud den vägen. Du ska inte snygga till med en tygmatta som dämpar lite istället för orginal gumm?.
Sitter mer matta på hjulhusen nu än original, men det är klart att det går att göra mer. Men jag tror det får duga. Jag är rätt säker på att det jag har planerat kommer räcka. Har funderat på en matta mellan dämpmattorna och tyget som täcker golvet annars, men vi får se framöver.
Det enda jag fick med mig hem från DAK-marknaden i år var en lucka över bogseröglan som kompis generöst donerade Förvisso olackad, men det är ett fall framåt.
Lagt i den sista isoleringen i bagaget och nu ska bara tygmattan dammsugas och läggas tillbaka. Passade på att korta ner och linda dem kablar som tidigare bara hängt ner i reservhjulsbaljan. Även fast jag har 3 dörrar kvar att göra också så har det gjort skillnad märkte jag när jag var ute och åkte i helgen.
Ett tidigare irritationsmoment har övergått i ett problem. Haft problem länge med att ena bakfälgen har läkt ut luften sakta men nu läker det rejält. Så nu lär jag plocka isär och täta om den fälgen.
Nytt år, gammal bild Det har ju hänt lite i verkstaden, men inte så mycket som jag hade tänkt. Plockade av ventilkåpan och mätte in ventilspelet riktigt och det slutade med att en bricka fick bytas ut. Ny olja + filter vart det också.
Med en läkande splitfälg så har jag bestämt att mina Eiker ska få nytt liv. Eller ja, färg i alla fall. Och 2 av däcken ska bytas ut.
Dem var ju inte direkt vackra när dem köptes och trots ett antal försök att tvätta bort flygrosten och ett försök att spraya 2 fälgar (som ser vettiga ut på håll) så är det dags att bita ihop och lämna iväg dem och få det gjort lite bättre.
Vart en omväg för fälgarna på väg till lack. Ett par av dem var ju allt annat än runda. Det sjuka är att jag inte tycker att jag har känt nåt när jag åkt..? Hur som haver är det fixat nu och dem vart inlämnade för lack idag. Får se om jag gjorde rätt val av färg. Var inne på grå eller vita länge, men i slutänden så vart det en färg jag inte var säker på om firman hade.
Hittade ett par däck som var i betydligt bättre skick än 2 av dem som satt på.
Samt ett par momentstag som ska få nya bussningar och kortas och lite annat smått under en skrotutflykt.