Bilen svarar inte på gas under färd

Volvoarkul
19 september 2022 · 10 Inlägg

Jag testar skriva här igen lite mer detaljerat om mitt problem. För nu har det kommit igen. Jag behöver hjälp för jag blir galen

Hej! Jag har en 744 GLT 16 valve årsmodell 88 och jag blir galen. Vet inte vad jag ska göra…men bilen sviker mig! sad

Allting började med att jag en dag skulle hem från jobbet. Jag saktade ner innan rondellen och när jag skulle ut i rondellen så kändes de som nån körde på mig bakifrån ( vilket ingen gjorde ) men bilen liksom gungades fram och det lät som en liten mindre dunk eller smäll.
sen när jag skulle köra iväg så gick det ej att gasa och kom knappt fram utan den liksom puttrade och juckade fram och ville inte accelera.

————————————————————————-—————-

OBSERVERA EVENTUELL VIKTIG INFORMATION:

Jag har haft tidigare en avgasläcka som vi försökt fixa genom att hänga upp avgasröret riktigt med en helt ny halvsats och svetsa och teppa igen osv osv. Avgasröret sitter och klonkar inte när man skakar på det.
Men, vi behövde ta av lambda och katt.
Och sen när vi satt tillbaka katten och lambdan Så gick den som ett lik ( det var efter denna skruvning bilen började sin lek i rondellen )


Jag tänkte då, ” det är en gammal bil och lambdan har säkert sagt upp sig, eller att gamla katten blivit igensatt ”. Så jag bytte till ny lambda och katt.
Bilen går ännu sämre då. Kommer nästan inte upp i hastighet alls. Den ger knappt gas och bara rucklar sig fram. Ibland får den för sig att släppa. Då funkar den precis som vanligt i nån sekund, sen vill den Inge mer. Vid låga varv kan den lägga av.


——————————————————————————————



Jag frågade olika grupper. Alla sa allt ifrån lmm med sportluftfilter som skadats av avgasknall, fördelarlock, svänghjulsgivaren dittan och dattan.

Nåväl, jag testade ta bort lmm. Inget visar på att den egentligen är defekt. Inget synligt fel och inget som visar sig få bättre utan den. Jag gjorde även rent fördelarlock ( som var helt igenkläggat av olja ) men det gjorde inte någon skillnad överhuvudtaget vid testkörningen. Jag har gjort rent tändkablarna, tändstiften, kontakten till lmm, kontakt till lambda.

MEN Något hände där, vilket vi tror var svänghjulsgivaren, eller ja.. iaf trodde. Bilen gick då bättre tillslut. Den var pigg och det gick att gasa som vanligt inga problem. Dock var den väldigt tjurig och ojämn på tomgång, kändes som i vissa fall den skulle lägga av utan lite hjälp med gas.

Enda fram tills idag, då börja gamla visan. Inte på samma sätt dock, för nu kommer den och går som humöret på en gammal ko. Ibland funkar den super! Men mitt under färd kan den börja sitt gamla betteede och då smäller det till lite lätt och bilen gungar till och där är vi tillbaka på ruta 1. Den vill inte gasa om jag inte är super försiktig på gasen, om jag inte är det så bara juckar den fram och hostar osv. Tillslut känns det som en kork släpps vid ungefär 60km/h snaret, och där går den vanligt, sen när man saktar ner och ska gasa lite då börjar den igen.
Tomgången är också densamma och den luktar otroligtr mycket avgaser när detta fel uppkommer. Den ser även ut att ladda dåligt. Inga felkoder visas heller. Det känns nästan som att bilen stryps helt plötsligt under färd.

Vad i hela allsin dar ska jag göra!
Tack på förhand

Volvo är kul, när det funkar
zemet
20 september 2022 · 4 037 Inlägg

Låter som ett lurigt fel.

Min gissning är att du har fel på fördelaren eller tändspolen och får för svag/ingen gnista vid låga varvtal.
Du hade ju fullt med oljekladd i fördelarlocket, det tyder ju på att du har minst ett problem där. Byt rotor och fördelare så löser det nog en del av problemen iaf.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Volvoarkul
27 september 2022 · 10 Inlägg

zemet skrev:
Låter som ett lurigt fel.

Min gissning är att du har fel på fördelaren eller tändspolen och får för svag/ingen gnista vid låga varvtal.
Du hade ju fullt med oljekladd i fördelarlocket, det tyder ju på att du har minst ett problem där. Byt rotor och fördelare så löser det nog en del av problemen iaf.

Jag har tänkt lite, kan inte allt detta kanske vara tecken på soppapump? För isåfall är jag på rätt spår. Bilen går nämligen bra om jag kickar lite lätt på gasen om du förstår? Jag trycker ner den väldigt snabbt och släpper direkt efter, vid detta fall så rycker ju bilen fram en hack iom jag släpper på gasen så järvt, och där fungerar den!
Felet återstår så fort jag saktar ner men det försvinner för stunden när jag gör detta!
Varför vi testat detta är för att vi gjort lika dant på en moped som fick snålt med soppa.

Volvo är kul, när det funkar
zemet
28 september 2022 · 4 037 Inlägg

Dålig soppapump borde ge omvänt symptom tycker jag, bilen borde gå okej på låga varv och kass på höga/inte orka.
Så är det iaf på min diesel när jag fått för mycket vatten i bränslefiltret.

Men det är ju enkelt att kolla, ta loss inkommande slang eller returen ifrån spridarröret och kolla hur mycket bensin som kommer. Du kan bygla bränslerelät så det matar konstant utan att köra bilen på startmotorn.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Electrica
7 oktober 2023 · 7 Inlägg

Kom du på vad felet va? Låter likt mitt problem med min Skoda Felicia 1,3lxi 2000

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang