Broms och gaspedal är för nära varandra

jimmywest1
2 oktober 2022 · 36 Inlägg

Hej!

Införskaffat mig en Passat 1.8t från 1999 och har märkt att jag inte kan ha högerfoten bekvämt för bromsen är för nära gaspedalen. Förstår dock att om jag flyttar bromsen mer åt vänster så kanske även kopplingen flyttas lite.

Det jag funderar är ifall det finns färdiga stag som är vinklade?
https://gcdnb.pbrd.co/images/MPkzPInBWJOv.png

Vilka hemsidor ska man leta mods på för såna här bilar? :-)

Senast redigerat av jimmywest1 (2 oktober 2022)

Mack Forum- och sitemoderator
2 oktober 2022 · 26 148 Inlägg

Absolut inget illa menat här, men vad har du för storlek på skorna?
Är det inte enklare att bara vänja sig vid att pedalerna sitter lite tätare ihop, än att börja modellera om var de sitter?

Har personligen upplevt samma fenomen, bland annat på en Fiat i jobbet, men med tiden får man ofta in var de sitter.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
jimmywest1
2 oktober 2022 · 36 Inlägg

Mack skrev:
Absolut inget illa menat här, men vad har du för storlek på skorna?
Är det inte enklare att bara vänja sig vid att pedalerna sitter lite tätare ihop, än att börja modellera om var de sitter?

Har personligen upplevt samma fenomen, bland annat på en Fiat i jobbet, men med tiden får man ofta in var de sitter.

44 har jag. Just nu får jag liksom lägga högerfoten ner

https://i.ibb.co/99xvjKd/MPkz-PIn-BWJOv.png

Det är absolut inte skönt :-) Nuddar gaspedalen med knappt toppen av foten för den måste ligga en bit under bromspedalen.
Kan tilläggas att jag sitter 98% med arbetsskor i bilen, så de är ju lite bredare.

Senast redigerat av jimmywest1 (2 oktober 2022)

torsen
2 oktober 2022 · 7 236 Inlägg

Har upplevt samma problem, att pedalerna sitter för tätt på min "småbilar" - Citroen 2CV och Suzuki Jimny.
Har 43 i skostorlek, med kängor på fötterna vid lek i spenaten med Sukkan, händer det att bromspedalen "följer med" när jag trampar ner kopplingspedalen.
Då är det bra med säkerhetsbältet så man inte slår in tänderna mot rattkransen.

jimmywest1
2 oktober 2022 · 36 Inlägg

torsen skrev:
Har upplevt samma problem, att pedalerna sitter för tätt på min "småbilar" - Citroen 2CV och Suzuki Jimny.
Har 43 i skostorlek, med kängor på fötterna vid lek i spenaten med Sukkan, händer det att bromspedalen "följer med" när jag trampar ner kopplingspedalen.
Då är det bra med säkerhetsbältet så man inte slår in tänderna mot rattkransen.

Haha! Precis så är det. Tycker det bör finnas något stag bara som är lite vinklat.. Kanske får knacka ihop något själv men finns det så är jag inte bang att betala liksom :-)

Utmarks-Loke
2 oktober 2022 · 5 836 Inlägg

Tvivlar på att sånt finns färdigt att köpa, det finns inte marknad för det. Däremot tror jag det finns extra smala racingskor man kan köpa?

Grundproblemet tror jag är att vi här uppe i nord har bredare fötter än på andra håll i världen. Det är dock bara ett intryck jag fått, jag har inga riktiga belägg för det.

torsen
2 oktober 2022 · 7 236 Inlägg

jimmywest1 skrev:

torsen skrev:
Har upplevt samma problem, att pedalerna sitter för tätt på min "småbilar" - Citroen 2CV och Suzuki Jimny.
Har 43 i skostorlek, med kängor på fötterna vid lek i spenaten med Sukkan, händer det att bromspedalen "följer med" när jag trampar ner kopplingspedalen.
Då är det bra med säkerhetsbältet så man inte slår in tänderna mot rattkransen.

Haha! Precis så är det. Tycker det bör finnas något stag bara som är lite vinklat.. Kanske får knacka ihop något själv men finns det så är jag inte bang att betala liksom :-)

Wheeler Dealer har/hade en välbyggd mekaniker - med motsvarande skostorlek.
Han modifierade ibland pedalställen på vissa bilar.
Kan inte hänvisa till något speciellt avsnitt av serien.
Men googla och se - speciellt på engelska och italienska sportbilar - i Wheeler Dealer.

jimmywest1
2 oktober 2022 · 36 Inlägg

torsen skrev:

jimmywest1 skrev:

torsen skrev:
Har upplevt samma problem, att pedalerna sitter för tätt på min "småbilar" - Citroen 2CV och Suzuki Jimny.
Har 43 i skostorlek, med kängor på fötterna vid lek i spenaten med Sukkan, händer det att bromspedalen "följer med" när jag trampar ner kopplingspedalen.
Då är det bra med säkerhetsbältet så man inte slår in tänderna mot rattkransen.

Haha! Precis så är det. Tycker det bör finnas något stag bara som är lite vinklat.. Kanske får knacka ihop något själv men finns det så är jag inte bang att betala liksom :-)

Wheeler Dealer har/hade en välbyggd mekaniker - med motsvarande skostorlek.
Han modifierade ibland pedalställen på vissa bilar.
Kan inte hänvisa till något speciellt avsnitt av serien.
Men googla och se - speciellt på engelska och italienska sportbilar - i Wheeler Dealer.

Edd China!
https://www.youtube.com/c/eddchina

Han kör sin egen kanal nowdays. :-)
Får kolla lite då och se vad man kan göra.. Tycker ändå det borde finnas :-D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang